2009-09-17, 18:49
Medlem
Ingenjävlaanings avatar
För ca 3 månader sedan fick min lillasyster (15 år) Zoloft utskrivet. Målet var att hon skulle våga gå till skolan. (Inte för depression)

För 3 dagar sedan blev hon tagen för snatteri. Hon har snattat förr men sedan hon började medicinera med amfetamin (ADHD diagnos) har hon inte sysslat med sån skit.
Tills hon började med Zoloft dvs. Nu har hon släppt alla hämningar och är värre än innan. Hon snattar, är otrogen mot sin pojkvän och pratar med vuxna män på msn som hon skickar nakenbilder till osv.

Nu ligger hon inne på BUP igen vilket är tur på ett sätt. Samtidigt blir jag förbannad på hennes psykiatriker som vägrar ta ansvar och säger att hon bara har sig själv att skylla, att hennes beteende inte har med medicinen att göra.

Psykiatrikerna på BUP verkar testa sig fram lite på må få. Dom läser bara på Fass och är tydligen inte kapabla till att tänka själva.

Är det någon annan som har medicinerat med Zoloft och upplevt något liknande? Kan det vara så som jag misstänker - att Zoloft funkar så "bra" att ALLA hämningar släpper?
Citera
2009-09-17, 18:53
Medlem
men målet var väll att hon skulle gå till skolan? och det klarar hon alltså 1-0 till psykiatrin...sen kan man ju diskutera bonusarna som ingick

jag har precis börjat med sertralin så kan ge dig en kommentar om nån månad
Citera
2009-09-17, 19:02
Medlem
märklig blandning Zoloft och ADHD medecin
Citera
2009-09-17, 19:12
Medlem
Ingenjävlaanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
men målet var väll att hon skulle gå till skolan? och det klarar hon alltså 1-0 till psykiatrin...sen kan man ju diskutera bonusarna som ingick

jag har precis börjat med sertralin så kan ge dig en kommentar om nån månad
Nja, hon klarar väll av skolan bättre men jag tvivlar på att Zoloft är den enda medicinen som kan ha den effekten.

Hon sitter inspärrad på psyk, hon blir tagen av polisen och det finns en anmälan till socialen... Det är inte vad jag skulle kalla en "vinst" för psykiatrin. Hon har trots allt varit i kontakt med dom i 3 år nu och hennes behandling verkar grundas mer och mer på uteslutningsmetoden.
Citera
2009-09-17, 19:55
Medlem
MissBs avatar
Jag åt zoloft i ett halvår förut pga depression, skillnaden för mig var att jag inte längre var ledsen, men jag kunde inte heller bli glad, var lixom alltid på mitten. Men det du beskriver i texten låter inte som något zoloft skapar.
Citera
2009-09-17, 23:29
Medlem
lithionits avatar
SSRI kan i sällsynta fall leda till utåtagerande och hämningslöst beteende, men det är väldigt ovanligt. Iofs är det något vanligare hos yngre.

Men jag tror att hennes reaktion på SSRI med utåtagerande först och främst beror på hennes ADHD diagnos (som förmodligen gjort henne betydligt mer sårbar för beteendeförändringar pga. medicin), för det är väldigt ovanligt att "normala" människor reagerar så.

SSRI brukar i normala fall förbättra folks impulskontroll, minska aggresivitet beteende och andra problem som är tätt förknippad med låga serotonin nivåer.
Citera
2009-09-18, 00:37
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Ssri kan utlösa hypomani och mani. Jag åt Cipramil och den sabbade mitt liv. Vid 22 års ålder fick jag den när jag sökte hjälp mot ångest.

Jag blev helt hypomanisk/manisk, var uppe dygnet runt, tog kontakt med folk, började umgås med narkomaner, började stjäla mat, kläder och sprit, bråkade med negergrannar, började få hallucinationer, jobbade fast jag var sjukskriven, startade upp projekt, knarkade....

Det var ingen hejd på galenskaperna. Jag som vanligtvis är en mycket hämmad och lugn person betedde mig som om jag bytt personlighet.

Den jävla Cipramilen sabbade min hjärna. Jag åt den cirka 1,5 år. I dag 10 år senare är jag helt personlighetsförändrad, lider fortfarande av hallucinationer, har varit psykotisk, genomgått ECT med mera.

Allt för att de envisades med att ge mig ssri istället för ångestdämpande medicin . Jag får bära hundhuvudet, vården avsäger sig allt ansvar.
Citera
2009-10-22, 15:51
Bannlyst
Jag har käkat zoloft förut men eftersom jag blev totalt känslokall, så valde jag att avsäga mig den. Nu käkar jag lergigan 75 mg och ska börja smått igen på zoloft 25 mg; kul. Aja, blir väl till att återgå att slåss på stan för att känna någonting, bara jag inte hoppar av plugget som sist. Men vad fan ska man göra när psykiatrin säger "ja, eftersom lergiganen inte fungerar, så får du nog börja fundera på att börja med zoloft igen". Man har liksom inget val.

Hellre äcklig mot alla andra än att gå runt med en depression så svår att bara ett möte med en människa får dig att bli snurrig.
Citera
2009-10-22, 16:41
Medlem
Lergigan, åksjukepiller, de är ju bra hahaha.

Zoloft har väl de vanliga problemen med SSRI annars, svettningar, darrhänt, allmänt ointresse av det mesta och impotent.

Det tycks vara inbyggt i sånna där medel.

Men folk reagerar ju olika givetvis, men några lyckopiller det är det inte frågan om.
Citera
2009-10-22, 23:32
Medlem
Nadines avatar
Hade exakt samma problem när jag åt Setralin (samma sak som zoloft). Har betett mig som en idiot sedan jag började käkad dem, så nu bestämde jag mig för att sluta. Åt maxdos tidigare och är nu nere på 50 mg, sista veckan jag äter dem nu.

Sen får jag så sjukt obehagliga biverkningar av att trappa ner, eller om jag missar att ta medicinen en dag. Får elektriska stötar i huvudet och ner genom ryggraden.

Först tyckte jag SSRI verkade vara en toppenmedicin, men nu skrämmer det mig. Läkarna vet inte vad de stoppar i oss. Om några år står vi där med facit i hand, tyvärr så är SSRI väldigt inne att ge folk nu, oavsett symptom.
Citera
2009-10-23, 06:17
Bannlyst
Ännu en tråd om hur psykiatrin sabbar folks liv. Ändå tycker psykiatrikerna på forumet att de är i princip felfria.

Mot ADHD ska hon naturligtvis ha amfetamin, concerta, ritalin eller metamina, ingen djävla Zoloft.

SSRI är värre än allt knark tillsammans.
Citera
2009-10-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadine
Hade exakt samma problem när jag åt Setralin (samma sak som zoloft). Har betett mig som en idiot sedan jag började käkad dem, så nu bestämde jag mig för att sluta. Åt maxdos tidigare och är nu nere på 50 mg, sista veckan jag äter dem nu.

Sen får jag så sjukt obehagliga biverkningar av att trappa ner, eller om jag missar att ta medicinen en dag. Får elektriska stötar i huvudet och ner genom ryggraden.

Först tyckte jag SSRI verkade vara en toppenmedicin, men nu skrämmer det mig. Läkarna vet inte vad de stoppar i oss. Om några år står vi där med facit i hand, tyvärr så är SSRI väldigt inne att ge folk nu, oavsett symptom.

Jag har bytt ett antal gånger och i flera fall är det faktiskt så att nackdelarna till slut vunnit över fördelarna och man börjar känna att man är bättre utan skräpet, det eller ingen verkan alls mer än trista insättningsproblem.

Detta sägs det aldrig nåt om, men de vet helt enkelt inte vad dessa medel gör med folk, det är en evig gissningslek med olika samansatta preparat och dosering bara.

Och jag håller med om att det delas ut för allt nu för tiden som det var med benso tidigare, vi får väl höra om 15 år hur faliga dessa mediciner är eller nånting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in