Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-17, 17:25
  #1
Medlem
Frågan om huruvida det är lugnt eller inte att ha med sig batonger, knivar och dylikt i incheckat bagage på flyg kommer ju upp här ganska ofta (framför allt när fjortisarna skall på charter). Fick i helgen erfara att det absolut inte är lugnt bara för godbitarna är incheckade. Blev stoppad 3 gånger på ett dygn pga. en fullt laglig nyinköpt kökskniv, inget otäckt eller överdimensionerat våldsverktyg med andra ord .

Första stoppet: Vid incheckning, han inte ens i huvudbyggnaden ( de scannade redan när man gick in genom entrén)

Andra stoppet: Mellanlandar och måste checka om bagaget. Min väska är tydligt markerad med röd tejp och farbror blå möter mig redan vid ingången till säkerhetskontrollen med nöjd min och tar min väska.

Tredje stoppet: Väntar på min väska i icke-europeiskt land. Min väska kommer 5 minuter efter alla andra och ligger på ett litet plastflak som markering. Tulldamen haffar mig redan vid bagagebandet.

Lyckades snacka mig ur samtliga stopp eftersom det var en kökskniv antagligen pga. proper klädsel men det var ingen rolig upplevelse.

Kontentan av det hela: Det är inte lugnt att fylla väskan med leksaker på semester bara för att du checkar in den. Inte kul att ha ett gäng bistra herrar som finkammar väskan även om man blir släppt...och jäkligt otäckt om du råkat bryta mot någon lag.
__________________
Senast redigerad av Mo 2009-09-17 kl. 17:28.
Citera
2009-09-17, 17:52
  #2
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Inte kul att ha ett gäng bistra herrar som finkammar väskan även om man blir släppt...och jäkligt otäckt om du råkat bryta mot någon lag.

Ganska intressant, sarskilt med tanke pa den har traden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1005235

Jag kan redan se TS stoppad av flygplatspersonal och instoppad i en mork betongfinka tillsammans med "Dubais finest".
Citera
2009-09-17, 17:58
  #3
Medlem
jepp och Dubai har inte mildare rättsväsende än övriga länder i regionen....bara en välpolerad yta.
Citera
2009-09-18, 03:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Frågan om huruvida det är lugnt eller inte att ha med sig batonger...

Det är det inte, iaf inte när man kommer till Sverige. Jag blev stoppad och Tullen hittade en batong, jag hjälpte dom att hitta den när dom rotade i väskan och var allmänt trevlig o så där, så jag slapp åka dit för "Brott mot smugglingslagen" (något liknande...) och "brott mot knivlagen", så jag slapp böter och sånt och skrev bara på en sån där överlåtelse och dom behöll batongen för att förstöra den. Det är dock inte alltid det går så bra.
Citera
2009-09-18, 07:34
  #5
Avstängd
Thermobarisks avatar
Vart är världen på väg? Amerikanska medborgare hade en självklar rätt att bära skjutvapen på flygplan (inrikes) fram till 1964. Nu får man inte ens ha en stackars nagelklippare med sig.
Citera
2009-09-18, 07:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Vart är världen på väg? Amerikanska medborgare hade en självklar rätt att bära skjutvapen på flygplan (inrikes) fram till 1964. Nu får man inte ens ha en stackars nagelklippare med sig.

Du hade tyckte det var gött om din granne på flyget satt med ett vapen innanför kavajen? Håller med om att det råder hysteri men att säkerheten ökat ser jag som positivt.
Citera
2009-09-18, 07:49
  #7
Avstängd
Thermobarisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Du hade tyckte det var gött om din granne på flyget satt med ett vapen innanför kavajen?

Ja, då hade han kunnat skjuta eventuella flygplanskapare.
Citera
2009-09-18, 07:51
  #8
Medlem
Cardiacs avatar
Det är inte direkt så att säkerhetskontrollerna hittar allting. Under en resa lyckades jag gå igenom säkerhetskontrollerna på Köpenhamns, Heathrows, Singapores, Sydneys och Brisbanes med en ihopfälld fällkniv utan att någon lade märke till den. Under samma resa sökte de igenom min flickväns baggage och undrade över hennes ögonfranslockare....
Citera
2009-09-18, 08:15
  #9
Avstängd
Thermobarisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Det är inte direkt så att säkerhetskontrollerna hittar allting. Under en resa lyckades jag gå igenom säkerhetskontrollerna på Köpenhamns, Heathrows, Singapores, Sydneys och Brisbanes med en ihopfälld fällkniv utan att någon lade märke till den. Under samma resa sökte de igenom min flickväns baggage och undrade över hennes ögonfranslockare....

Det är ju inte de smartaste som arbetar i säkerhetskontrollerna på flygplatserna. Jag blev av med en nagelklippare som hade gått bra att ta in i ett land i en annan världsdel och en cigarettändare som bara hade en knapp att tända med.
Citera
2009-09-18, 08:37
  #10
Medlem
gugglianos avatar
köpte en stilettliknande fällkniv på en marknad i ryssland, som jag lämnade kvar hos en kompis i Estland när jag åkte hem till Svedala, ihopfälld kan den väl vara ca 1/3 FB-kuk i längd, dvs 15cm, är det värt att chansa och ta den ihopfälld i incheckningsbagaget på nästa resa? Vad blir rubriceringen vid torsk, brott mot knivlagen? läggs det till påföljd för försök till vapensmuggling eller nåt sånt?
Citera
2009-09-18, 10:16
  #11
Medlem
Bergakungens avatar
Jag skulle tro att man bör få behålla kniven om man förklarar för SVENSKA tullen att a) man inte bär kniv, utan transporterar sin kniv och b) att vare sig batonginnehav eller knivinnehav i sig är straffbart, utan det är bärandet på allmän plats eller i fordon som är problemet.

Att flygplatskontrollanterna reagerar är väl inte så märkligt att förstå. Att man får förklara sig får man nog räkna med, och vilka nationella lagar man kanske bryter mot utomlands respektive vilka regler flygbolagen och luftfartsmyndigheterna satt upp kan vara något helt annat.

Men när du är i Sverige gäller svensk lag.
Citera
2009-09-18, 10:28
  #12
Medlem
Stephaniuss avatar
Detta låter märkligt själv köpte jag ett 99cm långt svärd i Washington som jag utan problem checkade in och tog med mig till Landvetter i ett vanligt vapenfodral. Tjänstekvinnan i Washington undrade bara ifall det var ett skjutvapen för i så fall var de tvungna att sätta någon speciallapp på fodralet.
Inte heller några problem på Landvetter. Så vitt jag vet är det inga problem att flyga omkring i Europa eller USA med tex svärd. Storbritannien kan vara lite svårare. Svärdet är förövrigt grymt fint och skarpslipat. Länk:
http://www.albion-swords.com/swords/...m-tritonia.htm

mvh
Stephanius
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback