2009-09-17, 11:54
Medlem
Något som är relativt nytt i Sverige är ju att man kan få betala böter/saneringskostnader för flera av sina tags/pieces utöver just den man torskar på.

Min fråga till er är om någon har erfarenhet av hur detta går till och huruvida polisen verkligen lägger ner tid/resurser på att försöka knyta en viss tag till en person för att få denna person betalningsskyldig för samtliga skador denna tag har åsamkat?

Eftersom det upprättas fotoregister på samtliga fall av skadegörelse kommer det ju alltid att finnas bilder på ens tag från andra platser om man nu torskar. Hur stor är sannolikheten att dom lyckas knyta en tag till en person som sedan får stå för kostnaden för samtliga/många av dessa kråkor?

Man har ju hört skräckhistorier om att polisen spårat mobiltelefoner till ett visst område för att bevisa att en viss person, som sägs ha en viss tag, var i detta område vid en bestämd tidpunkt och där man sedan påträffat ett målat tåg etc. Någon här i Sverige som blivit dömd för flera fall av skadegörelse än den man blev tagen för?
Citera
2009-09-17, 13:28
Medlem
Talibbs avatar
Ja du kan åka fast för mer än de du gör när dom tar dej! Beror ju en hel del på hur mycke du gjort o vart du har gjort dom...Skadegörelsen måste ju vara polisanmäld för att dom ska kunna använda de, o de e långt ifrån allt som blir...Underskatta absolut inte deras arbete dom e seriösare än va man tror!
Citera
2009-09-17, 13:48
Medlem
Som tur är har jag själv inte råkat i klammeri med rättvisan men många i min bekantskapskrets har surt fått erfara hur pass bra kolla polisen faktiskt har. Det gällde dock droger på ett eller annat vis. Tror att polisen lägger ner mkt mer resurser på drogerna men samtidigt lär ju klottergruppen ha en hel del erfarenhet vid det här laget och absolut ingenting man ska underskatta.

Man kanske får börja lira varannan kråka med vänster hand lr liknande om dom nu kallar in handstilstydare som man hört skrönor om
Citera
2009-09-17, 15:45
Medlem
maxioffs avatar
Fattar inte hur snuten tänker... Om man torskar och dom har en massa bilder på sin dator med tags som det står likadant på. Hur fan kan dom veta att det är just en själv som har skrivit dem? Man kanske har dragit sin första tag och bajtat? Eller vad fan som helst!
Citera
2009-09-17, 16:03
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxioff
Fattar inte hur snuten tänker... Om man torskar och dom har en massa bilder på sin dator med tags som det står likadant på. Hur fan kan dom veta att det är just en själv som har skrivit dem? Man kanske har dragit sin första tag och bajtat? Eller vad fan som helst!

jo, i praktiken går det inte att bevisa att du ligger bakom allt så därför kan du få sitta i häktet ända tills du erkänner att det är just du som ligger bakom samtliga saker.

eller, har jag missuppfattat mina päron till torskar?
Citera
2009-09-17, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxioff

Hah, tänk om man bara ska prova på att göra en tag för första gången och tänker skriva Wufc... Skulle inte vara så kul om man åkte fast och fick betala för allt som den tagen har åstakommit. Vilket är ganska mycket, tror jag...
Citera
2009-09-17, 16:22
Medlem
poojks avatar
Måste man inte ha varit väldigt aktiv i ett visst(vissa) områden för att dom ska ha något konkret att gå på?

Är det inte så att om man torskar "på bar gärning" av en vanlig polis så händer det inte så speciellt mycket dvs om skadegörelsen inte är omfattande, bara nån tag eller två?

Men om du haft span eller liknande på dig så nyper det hårdare, tex av klotter komissionen eller vad dom kallar sig?

Jag vet inte som sagt eftersom jag inte håller på med graffiti
Citera
2009-09-17, 20:34
Medlem
maxioffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Go
Hah, tänk om man bara ska prova på att göra en tag för första gången och tänker skriva Wufc... Skulle inte vara så kul om man åkte fast och fick betala för allt som den tagen har åstakommit. Vilket är ganska mycket, tror jag...

Precis Haha
Citera
2009-09-17, 21:48
Medlem
oh yes they can

http://nwt.se/karlstad/article53542.ece

http://nwt.se/karlstad/article70661.ece

http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Allman/2008/Maj/Vecka-21/59-fall-av-klotter--fem-unga-atalas.aspx

"Sedan polisen identifierat vem som använt vilken tag och hur de gemensamma ser ut så har det bara varit att räkna""""
Citera
2009-09-17, 23:14
Medlem
I praktiken borde det gå att bevisa att det är just DU som gjorde den o den tagen iomed att det går att bevisa om en namn underskrift är falsk eller ej.

Där klottergruppen (klotterkommissionen) sitter på kungsholmen i stockholm så har dom en stor tavla med bilder på dom mest aktiva klottrarna för tillfället.

Dom för även "kartor" på crews. T.ex står det SHC i mitten på ett A4/A3 och sätter upp pass bilder med pers. nr runt SHC som står i mitten av planchen, dom mest aktiva närmast och resten runt om och drar streck till vilka som känner vilka.

Kanske blev lite kladdigt det där men hoppas ni fattar, dom har bra koll.

Ett gott råd är att ge fan i att lägga upp bilder på fotolog, då jag vet med säkra källor att dom har andvänt dessa som bevis mot vissa.
Citera
2009-09-18, 00:29
Medlem
saprofyt.s avatar
Se till att inte ha din tag skriven hemma, bilder på den på datorn, inte använda Fotolog o.s.v.. Då ska du nog klara dig.
Citera
2009-09-18, 15:07
Medlem
Tror att alla som kör för att det är skoj kan ta det lungt. Har blivit tagen på bar gärning och ändå så har allt lagts ner.

Om man torskar för t.ex. tagen Urban och man säger att det är en crew tag så borde man knappast kunna torska för alla "Urban" tags. Kanske inte så smart att säga det här om man är misstänk men kanske om man blivit tagen på bar gärning med starka bevis i from av film/bild där man verkligen ser att det är du.
Senast redigerad av iamugly 2009-09-18 kl. 15:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in