2009-09-17, 00:49
Medlem
lollogidas avatar
Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter när det gäller att flytta ihop... Finns det någon gyllene regel? När är "för tidigt" för er att flytta ihop med er partner?

Har ni några erfarenheter att dela med er av, ni som flyttade ihop tidigt med era flickvänner/pojkvänner? Hur gick det sen?

Har varit tillsammans med min pojkvän i dryga 5 månader nu och vi ska flytta ihop. Väldigt glad över det här! Allt känns super och vi har väldigt kul ihop även om vi spenderat väldigt mycket tid ihop. Aldrig bråkat eller grälat på hela tiden, även om vi kan ha väldigt givande diskussioner där vi båda försöker förstå varandra utan att höja rösterna. Känns som jag har träffat helt rätt och är förvånad över hur lite fel jag kan "hitta" vilket är (tro mig) extremt ovanligt för mig då jag varit tillsammans med riktiga skitstövlar tidigare.

Men... jag är orolig över att vi flyttar ihop för tidigt... är 29 år gammal och ena stunden tänker jag "vi är inte 18 år längre, jag tar inte förhastade och omogna beslut, lita på känslan" och "man lever bara en gång, om det känns rätt så känns det rätt" å andra sidan tänker jag "tänk om vi förstör ngt genom detta? tänk om det är för tidigt?"

Finns det några gyllene regler? Råd, tips och erfarenheter tack!
Citera
2009-09-17, 00:58
Medlem
Alladins avatar
Känns det rätt, så satsa!
Citera
2009-09-17, 01:00
Medlem
Skandiss avatar
Att flytta ihop har två stora problem-odlingar:
- Delade utgifter
- Delad livsyta

Se till att ni båda faktiskt kan acceptera (och inte bara intala er det, som 9/10 gör) att partnern beter sig på ett sätt som är helt "fel" och ändå vara okej med det. Disk överallt i två veckor, skit i varje hörn, nattsessioner halv 2 på morgonen etc etc.
Citera
2009-09-17, 01:00
Medlem
BigMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollogida
Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter när det gäller att flytta ihop... Finns det någon gyllene regel? När är "för tidigt" för er att flytta ihop med er partner?

Har ni några erfarenheter att dela med er av, ni som flyttade ihop tidigt med era flickvänner/pojkvänner? Hur gick det sen?

Har varit tillsammans med min pojkvän i dryga 5 månader nu och vi ska flytta ihop. Väldigt glad över det här! Allt känns super och vi har väldigt kul ihop även om vi spenderat väldigt mycket tid ihop. Aldrig bråkat eller grälat på hela tiden, även om vi kan ha väldigt givande diskussioner där vi båda försöker förstå varandra utan att höja rösterna. Känns som jag har träffat helt rätt och är förvånad över hur lite fel jag kan "hitta" vilket är (tro mig) extremt ovanligt för mig då jag varit tillsammans med riktiga skitstövlar tidigare.

Men... jag är orolig över att vi flyttar ihop för tidigt... är 29 år gammal och ena stunden tänker jag "vi är inte 18 år längre, jag tar inte förhastade och omogna beslut, lita på känslan" och "man lever bara en gång, om det känns rätt så känns det rätt" å andra sidan tänker jag "tänk om vi förstör ngt genom detta? tänk om det är för tidigt?"

Finns det några gyllene regler? Råd, tips och erfarenheter tack!

rent spontant så får jag känslan av att ni går för fort fram.

en vän till mig förlovade sig efter inte ens 6 månader och flyttade ihop några månader senare. det höll inte ens ett år innan han flyttade ut och de gjorde slut. de är tillsammans nu men båda bor i egen lgh och sover inte tillsammans alltför mycket. enligt mig gör de precis så som det skall vara.

ni kan väl vänta minst ett år och sedan skaffa något tillsammans. men för att prova på så kan ni ha några perioder som ni bor hos varandra. någon månad kan du bo hos honom 2 veckor i sträck och sedan han hos dig, bara för att se hur det går.

det enda jag egentligen menar är att det är bra att skynda långsamt.
Citera
2009-09-17, 01:03
Medlem
Alladins avatar
Varningsklockan ringer nästan när jag hör: "Vi har aldrig grälat/bråkat"
Citera
2009-09-17, 01:12
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Varningsklockan ringer nästan när jag hör: "Vi har aldrig grälat/bråkat"

Tänkte precis samma sak.

Det är "hälsosamt" att bråka lite då och då.
Citera
2009-09-17, 01:13
Medlem
Tjelsis avatar
Tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av att flytta ihop. Har varit sambo två gånger, men mina dåliga erfarenheter har att göra med att det var dumma pojkar. Den första vägrade fälla ned toalocket, den andra var lite mer fysiskt och psykiskt elak.
Citera
2009-09-17, 01:25
Medlem
sigge-piggs avatar
Personligen tycker jag att fem månader är tidigt, men om det är för tidigt kan egentligen bara ni svara på. Det beror på vilka känslor man har för varandra, hur de fem månaderna har sett ut och sisådär femton andra saker.

Jag gissar att de flesta här kommer att svara att det är rätt om det känns rätt, men som sagt så tycker inte jag att det är fullt så enkelt. Att flytta ihop är stort och efter fem månader finns det normalt sett ganska mycket man inte lärt känna hos varandra, även om man tycker att man vet det mesta.

Om du tvekar lite så kanske du ska vänta tre, fyra, fem månader till. Om det ni har är "på riktigt" så kommer det inte att vara något problem att vänta, varken för dig eller din partner.
Senast redigerad av sigge-pigg 2009-09-17 kl. 01:28.
Citera
2009-09-17, 01:32
Medlem
lollogidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Tänkte precis samma sak.

Det är "hälsosamt" att bråka lite då och då.

Jag är såååå less på bråkiga förhållanden, har gjort den biten och vill inte mer. Helt ärligt så hör jag den kommentaren alltför ofta av folk som är i ett förhållande där det bråkas mycket....
Ingen av oss är mesar som är rädda för bråk, ibland blir det "hetsiga" diskussioner, men skillnaden med att det förblir diskussioner och inte bråk är att vi båda lyssnar på varandra till punkt, försöker förstå och kommer med synpunkter från ens eget perspektiv, vilket jag tycker är sunt och nyttigt, tycker folk ska prova det!
Citera
2009-09-17, 01:36
Medlem
lollogidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigge-pigg
Personligen tycker jag att fem månader är tidigt, men om det är för tidigt kan egentligen bara ni svara på. Det beror på vilka känslor man har för varandra, hur de fem månaderna har sett ut och sisådär femton andra saker.

Jag gissar att de flesta här kommer att svara att det är rätt om det känns rätt, men som sagt så tycker inte jag att det är fullt så enkelt. Att flytta ihop är stort och efter fem månader finns det normalt sett ganska mycket man inte lärt känna hos varandra, även om man tycker att man vet det mesta.

Om du tvekar lite så kanske du ska vänta tre, fyra, fem månader till. Om det ni har är "på riktigt" så kommer det inte att vara något problem att vänta, varken för dig eller din partner.

Tack för svar!
Låter vettigt, vet ju att det "rätta" är att vänta och ta det lugnt men ibland är det svårt att hejda sig när det känns så rätt och så härligt + att vi bor låååångt ifrån varandra och distansen är riktigt jobbig. Vet inte vad som är bäst... ha distans och riskera förhållandet eller flytta ihop och ev riskera förhållandet på det?
Citera
2009-09-17, 01:39
Medlem
lollogidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMoney
rent spontant så får jag känslan av att ni går för fort fram.

en vän till mig förlovade sig efter inte ens 6 månader och flyttade ihop några månader senare. det höll inte ens ett år innan han flyttade ut och de gjorde slut. de är tillsammans nu men båda bor i egen lgh och sover inte tillsammans alltför mycket. enligt mig gör de precis så som det skall vara.

ni kan väl vänta minst ett år och sedan skaffa något tillsammans. men för att prova på så kan ni ha några perioder som ni bor hos varandra. någon månad kan du bo hos honom 2 veckor i sträck och sedan han hos dig, bara för att se hur det går.

det enda jag egentligen menar är att det är bra att skynda långsamt.

Jo, det är lite så det kommer se ut de närmaste åren pga att vi båda reser mycket i jobb... 2 veckor hemma, 4-5 dagar borta och så reser vi om varandra.
Citera
2009-09-17, 01:43
Medlem
BagareBengts avatar
Jag har ingen erfarenhet att bidra med men att "prov-bo" ihop låter som en bra idé.
Den här månaden får Nisse inte vara i sin lägenhet i mer än 15 minuter åt gången (för att dona, hämta/lämna saker) och ni måste sova ihop hos Lisa varje natt.
Nästa månad samma sak men hos/för den andra parten.

Trots mindre yta kanske och lite andra saker som skiljer sig ifrån att bo ihop på riktigt så kan det vara en go grej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in