2009-09-17, 00:18
Medlem
Efter mycket forskning vad gäller mina djur (eremitkräftor) så kom jag över att
klor inte är speciellt bra för dem, rent av LIVSFARLIGT och måste neutraliseras,
detta tas väldigt lätt på i svenska sammanhang och läser man engelsk litteratur
framgår det att det är bland det viktigaste man måste se till. Att vattnet är RENT!

Så min fråga är, är reptiler (ödlor, ormar osv.) lika känsliga, och vad gör ni med
vattnet ni ger era djur? Tar ni det direkt från kranen? Neutralisera med Aquasafe?

Ja, listan är lång... Vet nämligen att det är mycket högre klorhalt än vanligt där
jag bor :-(
Citera
2009-09-17, 00:23
Medlem
Zanizailas avatar
Har/har haft ormar, och har aldrig gjort något särskilt med vattnet.
Är klorhalten hög och det kan skada djuren bör du väl försöka neutralisera det på något vis - en stor anledning till att folk som skaffar fiskar utan att läsa på något är ju ofta att vattnet är fel på något sätt (PH-värde, nitrit, nitrat m.m), som exempel.
Citera
2009-09-17, 01:03
Medlem
Ode-Ns avatar
Gör inget spec med vattnet, tar det direkt från kranen...dock så bor vi på landet och har egen brunn så...de är inte kommunalt vatten, hur mycket det nu skiljer sej...
Citera
2009-09-17, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Gör inget spec med vattnet, tar det direkt från kranen...dock så bor vi på landet och har egen brunn så...de är inte kommunalt vatten, hur mycket det nu skiljer sej...

Vad jag hört så ska man vara extra försiktig om man har just egen brunn
eftersom det kan finnas höga halter av diverse metaller....
Citera
2009-09-17, 07:33
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invalid-socket
Efter mycket forskning vad gäller mina djur (eremitkräftor) så kom jag över att
klor inte är speciellt bra för dem, rent av LIVSFARLIGT och måste neutraliseras,
detta tas väldigt lätt på i svenska sammanhang och läser man engelsk litteratur
framgår det att det är bland det viktigaste man måste se till. Att vattnet är RENT!

Så min fråga är, är reptiler (ödlor, ormar osv.) lika känsliga, och vad gör ni med
vattnet ni ger era djur? Tar ni det direkt från kranen? Neutralisera med Aquasafe?

Ja, listan är lång... Vet nämligen att det är mycket högre klorhalt än vanligt där
jag bor :-(

Låter man vatten stå i 1-2 dygn innan man ger det till djuret så har den mesta kloren dunstat bort ur vattnet.

Är det lite "akut" så kan man koka vattnet med, går bra med vattenkokare om du har det.
Senast redigerad av Empress 2009-09-17 kl. 07:36.
Citera
2009-09-17, 12:58
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invalid-socket
Vad jag hört så ska man vara extra försiktig om man har just egen brunn
eftersom det kan finnas höga halter av diverse metaller....
Hmm, jadu det kanske är sant :O, jag vet faktiskt inte. Dom lever ju än så länge iaf :P.

Men vilka metaller är det man ska akta sej för då, och vad är "mycket".

Vi har gjort diverse vattentest på vattnet, och det har inte varit några skadliga mängder av nått då, visserligen för människor.

Om du har det i huvudet så kan jag ju faktiskt passa på att nytja denna tråden jag med då, och kolla upp om vi har extra mycket av någon skadlig metall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in