2009-09-16, 20:08
Medlem
Behöver hjälp med sista MVG frågan. Ifall jag kommer in eller inte kan hänga på detta och söker hjälp här på flashback, har tills imorgon på mig så vill gärna ha svaret så fort som möjligt ifall det går. och inga moralkärringar här nu så är ni snälla. Tack i förväg

Du har hand om IT-supporten på företaget Redovisningsexperterna AB i Borås.
Företaget har hand om bland annat löneadministrationen åt Ellos.
På företaget arbetar cirka 15 personer med en medelålder på 55 år och ingen direkt IT-erfarenhet.

Dina kollegor har via en fjärrinstallation uppdaterat deras datorers operativsystem från Windows XP till Windows Vista men i och med denna installation så har ett antal problem uppstått.

Elsa Karlsson, 63 år och löneadministratör, har kontaktat dig i ren förtvivlan då hon sitter med lönerna för hela Ellos och dessa måste ut omgående men på grund av de olika problemen så kan hon inte få ut dem.

Hon beskriver problemet på följande sätt:
-Jag ser bara en massa suddiga, stora knappar på skärmen och allt är bara suddigt!
-Din kollega sa då till mig att han skulle skicka en fil till mig per e-post men den funkar inte och då sa han åt mig att gå ut på Internet men det funkar inte.
-Jag klickar på knappen för ekonomiprogrammet men det säger att den inte hittar filen z:\ekobase\ekodata.db.
-Då sa din kollega att han kan inte hjälpa mig för jag fattar inte vad han vill att jag skall göra och sedan la han på luren.

Du frågar då Elsa om det finns några DVD-skivor med datorns namn i närheten och hon svarar då att det finns det.

Uppgift
1.Analysera vad problemet är och beskriv detta.

2.Du hinner inte åka till Borås och lösa problemen då klockan är 14:00 och lönerna skall vara skickade senast 15:00.
Beskriv därför för Elsa hur hon själv kan lösa problemen på ett sätt som hon förstår.
Citera
2009-09-16, 20:51
Medlem
werss avatar
Den klient kund sitter med saknar sina nätverksdiskar och troligen rätt drivare till grafik, därav suddiga knappar och felmeddelande när den försöker nås av Ekonomiprogramet. Förmodligen saknas även drivrutinerna till Nätverkskortet.
start/kör cmd /k ipconfig
saknas IP eller börjar den på 169.254?
Saknas förmodligen så Skivan med Drivrutinerna måste läsas in. Om den har en Autorun funktion som grejar det så slipper du själv.

alltså:
-Elsa ffs!! gör så här...Högerklicka på den här datorn, egenskaper, hårdvara, enhetshanteraren, Utroppstecken på flera rader,, ja jag vet elsa, stfu o lyd!
markera raderna med utroppstecken en och en och klicka uninstall. när alla är borta klickar du på sök maskinvaruförändringar eller va fan det står på knappen.
sätt i DVD:n och hoppas den löser resten själv.. starta om datorn när den ber om det. Viola! MVFG!
Citera
2009-09-16, 23:05
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Behöver hjälp med sista MVG frågan. Ifall jag kommer in eller inte kan hänga på detta och söker hjälp här på flashback, har tills imorgon på mig så vill gärna ha svaret så fort som möjligt ifall det går. och inga moralkärringar här nu så är ni snälla. Tack i förväg

Du har hand om IT-supporten på företaget Redovisningsexperterna AB i Borås.
Företaget har hand om bland annat löneadministrationen åt Ellos.
På företaget arbetar cirka 15 personer med en medelålder på 55 år och ingen direkt IT-erfarenhet.

Dina kollegor har via en fjärrinstallation uppdaterat deras datorers operativsystem från Windows XP till Windows Vista men i och med denna installation så har ett antal problem uppstått.

Elsa Karlsson, 63 år och löneadministratör, har kontaktat dig i ren förtvivlan då hon sitter med lönerna för hela Ellos och dessa måste ut omgående men på grund av de olika problemen så kan hon inte få ut dem.

Hon beskriver problemet på följande sätt:
-Jag ser bara en massa suddiga, stora knappar på skärmen och allt är bara suddigt!
-Din kollega sa då till mig att han skulle skicka en fil till mig per e-post men den funkar inte och då sa han åt mig att gå ut på Internet men det funkar inte.
-Jag klickar på knappen för ekonomiprogrammet men det säger att den inte hittar filen z:\ekobase\ekodata.db.
-Då sa din kollega att han kan inte hjälpa mig för jag fattar inte vad han vill att jag skall göra och sedan la han på luren.

Du frågar då Elsa om det finns några DVD-skivor med datorns namn i närheten och hon svarar då att det finns det.

Uppgift
1.Analysera vad problemet är och beskriv detta.

2.Du hinner inte åka till Borås och lösa problemen då klockan är 14:00 och lönerna skall vara skickade senast 15:00.
Beskriv därför för Elsa hur hon själv kan lösa problemen på ett sätt som hon förstår.

Kunde hon ta emot filen fast den fungerade inte? Eller fungerade det inte att skicka filen?
Citera
2009-09-17, 00:33
Medlem
Helt ärligt, det är vista, ni har en timme...

Skriv om ditt CV o lägg in den pn på monster och IDG...

Cause your screwed, en timme kommer nog bli TIGHT...

Annars som nån ovan skrev kommer ni nog en bit på vägen o för övrigt var det en helt jäkla idiotisk uppgift...
Citera
2009-09-17, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wers
Den klient kund sitter med saknar sina nätverksdiskar och troligen rätt drivare till grafik, därav suddiga knappar och felmeddelande när den försöker nås av Ekonomiprogramet. Förmodligen saknas även drivrutinerna till Nätverkskortet.
start/kör cmd /k ipconfig
saknas IP eller börjar den på 169.254?
Saknas förmodligen så Skivan med Drivrutinerna måste läsas in. Om den har en Autorun funktion som grejar det så slipper du själv.

alltså:
-Elsa ffs!! gör så här...Högerklicka på den här datorn, egenskaper, hårdvara, enhetshanteraren, Utroppstecken på flera rader,, ja jag vet elsa, stfu o lyd!
markera raderna med utroppstecken en och en och klicka uninstall. när alla är borta klickar du på sök maskinvaruförändringar eller va fan det står på knappen.
sätt i DVD:n och hoppas den löser resten själv.. starta om datorn när den ber om det. Viola! MVFG!

Tack för svaret :P Hade också det i åtanke, Men förstår inte riktigt vad den förlorade databasfilen har med detta att göra, tycker frågan är jätteflummig :S

Kan det inte vara en ghost CD hon var ute efter? eller en Vista CD för att reparera winfows kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av ffswtf
Helt ärligt, det är vista, ni har en timme...

Skriv om ditt CV o lägg in den pn på monster och IDG...

Cause your screwed, en timme kommer nog bli TIGHT...

Annars som nån ovan skrev kommer ni nog en bit på vägen o för övrigt var det en helt jäkla idiotisk uppgift...

Jo, jag tycker också det är en rätt idiotisk fråga.
Citera
2009-09-17, 01:19
Medlem
annars skulle jag, kolla device manager, se vad som har kass elle ringen driver
utan nätdriver på externt media eller dyl kommer detta inte gå det bör antingen finns externt media med driver eller så funkar NICet, eller så får ni ta ned driver från nätet på nån av hennes kollegors datorer.

Installera NIC drivern, få henne att disablea o sen enabla eller dra ut nätverkssladden, när väl IP fåtts tanka ned GFX driver

INstallera GFX driver boota om, kör winupdate för att se om den hittar mer drivers, om det verkar hinnas med, annars om nu NIC och GFX funkar ok, så borde Z: ligga där den ska annars koppla upp den igen med en \\xxxxx\xxx mappning.

Se till att hon får iväg lönerna, lura henna lägga in ditt bankkonto o att alla löner måste in dit för säkerhetsskull... :-D
Citera
2009-09-17, 08:59
Moderator
Protons avatar
Med tanke på människans ålder låter det troligt att hon har glömt att skjuta ner glasögonen från pannan så att de hamnar i rätt läge på näsan så borde problemet med de suddiga knapparna "suddas ut" iaf

OT: Låter som nån titigare påpekat som om det saknas en massa drivrutiner för en hel del enheter. Att försöka få Asta att installera dessa rätt per telefon kan ju bli ett äventyr...
Senast redigerad av Proton 2009-09-17 kl. 09:06.
Citera
2009-09-17, 12:12
Medlem
Jag kom på att om de kör windows server på företaget och hennes skrivborduppgifter är sparade på en närverkshårddisk så är även upplösningen det. och kommer hon inte åt sin profil på nätverkshårddisken så blir ju upplösningen fel, right?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in