• 1
  • 2
2009-10-19, 23:45
Medlem
gläfss avatar
Håll tummarna. Bytt hårddisk igen, alltså (jäääävla process), till den lilla schletna 20 GB som satt i fästmöns gamla laptop på vinden. Just nu kör Tigerinstallationen... 24 procent klart. Oj, 46 procent nu. Går snabbt från USB2-minne. 61 procent.

Håll tummarna som sagt!
Citera
2009-10-20, 00:25
Medlem
gläfss avatar
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!

Kom in och hela skiten nu, installerade en comboupdate från usb till 10.4.2 (för att komma åt trådlösa nätet), började ladda ner uppdateringen till 10.4.11... boom. Samma jävla helvetes jävla skitmög igen.

Idéer, någon??? Vägrar tro att tre hårddiskar fuckar sig på precis samma sätt. FAAAAAAN.
Citera
2009-10-20, 00:52
Medlem
gläfss avatar
Hmmm. Temperatur, kan det ha med saken att göra? Tycker den är rätt tyst, ska fläkten väsnas i en iBook G4?
Citera
2009-10-20, 00:56
Medlem
sommarlovs avatar
Ta loss minnerna och tryck dit dem igen, de kan ha lossnat lite.

Skaffa en bättre hårddisk, gamla 20 och 30 Gigare ska slängas!
Citera
2009-10-20, 10:43
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Hmmm. Temperatur, kan det ha med saken att göra? Tycker den är rätt tyst, ska fläkten väsnas i en iBook G4?
Ingen som har ett bra svar på det här?

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ta loss minnerna och tryck dit dem igen, de kan ha lossnat lite.

Skaffa en bättre hårddisk, gamla 20 och 30 Gigare ska slängas!

Ena minnet sitter fast på moderkortet, andra har jag själv tryckt i två ggr. Sitter som berget.

Och hårddisk... jag vill ju inte skaffa en ny om det inte är hårddiskarna som är problemet! Ingen som har fler idéer???
Citera
2009-10-20, 14:53
Medlem
gläfss avatar
Någon som kan tänka sig att lyssna på fanskapet? Jag spelade in hur andra hd:n lät – låter ju som en typisk hd som är sönder. Men varför i helvete hänger sig även den tredje???

http://www.zshare.net/audio/6722959982dd3b26/
Citera
2009-10-20, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Någon som kan tänka sig att lyssna på fanskapet? Jag spelade in hur andra hd:n lät – låter ju som en typisk hd som är sönder. Men varför i helvete hänger sig även den tredje???

http://www.zshare.net/audio/6722959982dd3b26/
Låter typsikt som, antingen en trasig hårddisk eller en hårddisk inte får tillräckligt med ström!
Skulle kunna vara kabeln mellan hårddisken och logiken som är trasig.
Jag bytte faktiskt en SATA-kabel på en MBP 13" igår som hade liknande problem. Gick inte att partitionera eller installera system på den.
Kan även vara logiken som inte skickar tillräckligt med ström till disken.. Men det är ju väldigt svårt att veta..
Citera
2009-10-20, 17:01
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Låter typsikt som, antingen en trasig hårddisk eller en hårddisk inte får tillräckligt med ström!
Skulle kunna vara kabeln mellan hårddisken och logiken som är trasig.
Jag bytte faktiskt en SATA-kabel på en MBP 13" igår som hade liknande problem. Gick inte att partitionera eller installera system på den.
Kan även vara logiken som inte skickar tillräckligt med ström till disken.. Men det är ju väldigt svårt att veta..
Tack för svaret - jag vet att du kan dina saker. Jag har själv meckat massor med pc-datorer innan jag blev macägare själv, och har hört trasiga hårddiskar, och visst låter det som en sådan. Men att tre på varandra följande hårddiskar låter likadant? Även om det är möjligt så är det ju så sjukt osannolikt. Dessutom hänger de sig vid olika tillfällen – hade det inte gått att starta alls och den bara hade stått och knäppt hade jag kunnat förstå att den får för lite ström, till exempel, men på alla tre har det gått att installera, och på den senaste till och med köra lite systemuppdateringar och installera program (rember och temperature monitor... har kört ett memtest nu och den hittar inga fel).

Det jag funderar på är hur fan kabeln skulle kunna skadas vid fallet? Visst, det är också fullt möjligt, men den ligger ganska tajt i chassit och sitter ganska hårt i disken och är inte direkt rörlig.

Men i alla fall: om logiken på något vis är det som bråkar, kan man resetta något då som en chansning? PMU, PRAM, NVRAM? De här bokstavskombinationerna man resettar är samtliga nyheter för mig – har aldrig behövt felsöka en Mac tidigare.

Återigen, tack för all hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in