2009-09-16, 13:05
Medlem
Finns det någon här som haft uppdrag av något svenskt säkerhetsföretag, typ Dynsec som jobbar i riskområden som Irak?

Hur var det?
Vilka uppgifter fick man göra?

Eller finns det någon som har insyn på något annat sätt som kan stilla min nyfikenhet?
Citera
2009-09-16, 18:23
Medlem
lovelaces avatar
Det finns väldigt mycket olika uppgifter, allt från att köra t ex truck motsv. till insats och när- och personskydd till mer speciella uppgifter.
Hur de svenska aktörerna står sig och vad de har för uppgifter har jag ingen aning om men det finns. Känner ingen personligen som är nere just nu, dock är en bekant dock mer eller mindre i full färd att landa i kontraktssvängen.
Har hört olika historier om olika svenskar som jobbar som säkerhetskonsulter, bland annat en snubbe som jobbar med att utbilda folk internationellt, t ex i diverse asiatiska länder där han har utbildat personal i vad jag fick höra det som någon typ av personskydd/close protection.
Citera
2009-09-16, 18:40
Medlem
503s avatar
Har för mig att Dynsec inte förmedlar personal till krigszoner.
Kan dock ha blandat ihop det med ett annat svenskt företag.
Citera
2009-09-25, 20:06
Medlem
HRTs avatar
svar

Det finns inga svenska säkerhets företag som jobbar med detta och rekryterar personal. Jag själv har jobbat i Irak med en firma och i Afghanistan med 2, har hört rykten om att svenskar skulle ha jobbat i utländska företag men aldrig stött på dem, inte har heller de som jag jobbat med från Armorgroup, compass, page, hart, olive osv..hört talas om svenskar..

Däremot finns det flera olika ca 200 företag i Irak som jobbar med säkerhet och 39 i Afghanistan, byråkratin och de höga kostnaderna gör det svårt att starta upp G4S köpte ArmorGroup som är illa ute nu då deras föredetta special forces killar klättrat fulla på husväggar, tagit sex bilder, slagits och betett sig ansvarslöst..

Däremot finns det några svenska företag som jobbar med viss högrisk säkerhets utb som har jobbat med detta.
Samt några som jobbar i enskilda företag i mellersta östern med uppdrag då och då för utländska intressen.

Säkerhets företagen där är helt legala då de har kontrakt med britiska staten, amerikanska staten och FN, och alla underleverantörer till försvaret och isaf mfl..
De utför fast bevakning av anläggningar, utför sk psd (personskydds transporter) samt konvoj bevakning av materiell..
Utb är dyra och kraven höga, men så tjänar de dessutom 60-90 000 sek i månaden..

Hrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in