Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-16, 04:06
Medlem
Hej.

Just nu sitter jag på ACD 23" och en MacBook 2.0GHz 13,3". Inte riktigt nöjd med det.
Min 23" känns lite för liten, den blir snabbt varm och den har några fastnade pixlar
Min MacBook blir också varm, den är liten och jag har egentligen ingen användning av en laptop.

Min syrra är villig att betala 8k för min MacBook. Det är 2.0GHz versionen, lurar jag henne eller är det ett bra pris?

Låter det vettigt då att köpa en iMac (20" eller 24") och en Dell 2408?
Det jag är ute efter är att få en lite större skärm (hade egentligen tänkt Dell 3007, men det blir för stort) samt smidigt kunna arbeta på både Vista och OS X. Så jag brukar manuellt få koppla DVI'n mellan Mac och PC. Inte så kul och jag har som sagt inget stort behov av laptop. Så därför en dator som är bildskärm och dator i ett är ju perfekt.
Jag kommer göra ca 80% av mitt arbete på min Vista (...som 2408 skulle bli kopplad till), så det kanske inte är det smartaste att köpa en 24". Jag tror det blir onödigt stort för mig.
MEN, vet ni något om det kommer komma en ny iMac snart som man skulle vilja köpa?

Vad tror ni?
Det här är vad jag tänkte mig:
http://img.xrmb2.net/images/965228.jpeg

Jag är mycket för att det ska stämma bra på skrivbordet. Här kommer överst på båda bildskärma kunna matcha, men sedan är bildytan på Dell lite större. Skulle jag skaffa iMac 24" så hade det ej matchat överst tror jag, men istället skulle då bildytan vara den samme.
Citera
2009-09-16, 10:17
Medlem
fatattacks avatar
Är inte helt säker på vad du egentligen vill ha.. men enligt macrumors.com så "Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle" är detta de säger om iMac.. nuvarade version har funnits 197 dagar, genomsnittet är 220 - så det kommer sannolikt en ny snart.

Jag tycker själv att det blir lite segt att köra Windows XP under Parallels med 4 g i iMacen, det går helt ok men det smäller ju inte till liksom vid programväxlingar - därför kanske du skulle vänta på nästa iMac med lite mer muskler..
Citera
2009-09-16, 16:03
Medlem
Men jag har ju en kraftfull PC som jag skulle koppla Dell 2408 till. Så därför vill jag köpa en iMac att ha precis bredvid som jag enbart kör OS X på. Men, kommer det en ny iMac snart så kanske den är väldigt dyr. Jag kommer ju inte behöva en snabbare eller bättre iMac precis. Den billigaste 20" duger ju gott och väl för mig.
Citera
2009-09-16, 20:59
Medlem
miklons avatar
Priserna brukar generellt sett inte höjas vid modelluppgraderingar, så det är alltid en dålig affär att köpa en Mac vid slutet av livscykeln.

Däremot så kan man möjligen tänka sig att att äldre iMacar kommer reas ut (hos återförsäljare, inte av Apple) när det kommer en ny modell, men det brukar sällan vara några vrakpriser tycker jag.

Angående att det ska matcha på skrivbordet så ser ju Dell-skärmen ut som vilken skärm som helst, men du kanske har mätt upp dem så att de matchar varandra storleksmässigt? Annars känns ju ACD 24" som ett givet val för harmoni på skrivbordet, om du inte är bortskrämd från Apples skärmar.
Citera
2009-09-16, 23:03
Medlem
Hehe, jag sitter ju på en ACD 23" just nu, och den pendlar mellan PC och Mac. Den är helt OK, men tänkte kanske på en dell senare.
Men, jag gillar ju ej att behöva koppla baktill för att få 23" till min lilla MacBook. Därför tänker jag nu om man skulle sälja den för 8k till syrran, köpa en iMac 20" och ha bredvid.

Då blir det ungefär så här:
http://img.xrmb2.net/images/969375.jpeg

Det matchar ju både storleksmässigt och design. Dock ska de byta plats och lite skärp ska bort.
Men jag tror inte heller att priserna kommer sänkas så mycket, och om en ny modell av iMac skulle komma snart så tror jag ej att jag skulle ha råd för det. Känns som om de skulle vara dyra.

Men min första tanke var ju att sälja min ACD 23" och min MacBook 13,3" och få in kanske 12-13 k där. Sedan köpa en Dell 3007 först och efter det en iMac 24".

Då skulle det bli sådär:
http://img.xrmb2.net/images/579708.jpeg
Fast minus de bildskärmar till vänster om dom. Dock tror jag att det blir för stort för mitt lilla skrivbord. Mitt skrivbord är ju bara 1200-1300mm. Plus att jag sitter ganska nära. OM, man inte sätter 3007 på väggen så att ögonavståndet blir kanske 600-700mm. Och en vriden iMac till vänster.

Men, en 23" ACD och en 20" iMac tror jag låter bra. Kör nog på det. Gäller bara att hitta ett program som gör att jag kan köra mitt tangentbord till båda datorerna.

Här ser ni hur det ser ut nu. Tror no man får plats med en 30" och inte bli förstörd i ögonen?
http://minhembio.com/CGremby/
Senast redigerad av LiLL38R0R 2009-09-16 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in