2009-09-15, 18:58
Avslutad
Jag har länge tänkt utbilda mig till svetsare, tankarna började för ca 4 år sedan då det var ganska stor brist på svetsare i det här landet. Jag började en utbildning men fitt-moderaterna vann samtidigt valet och tog bort licensprövningen = det gav inget att gå klart (ingen licens, inga jobb).

Nu lite senare i livet vill jag gärna ta nya tag och gå en bra svetsutbildning, men jag blir lite orolig och fundersam eftersom jag har hört att det nu istället finns ett överskott med svetsare i Sverige, p.g.a att varenda jävel (ursäkta ordvalet) gick svetsutbildning för några år sedan...

Så jag vill gärna ha lite tankar och åsikter från folk med mer insikt på området än jag har. Är en svetsutbildning rätt väg att gå nu 2009/2010 eller blir jag bara en looser i mängden som står där med mössan i hand och ber om arbete efter utbildningen?

Tack på förhand
Citera
2009-09-15, 19:01
Medlem
Howl!s avatar
Ett par vänner fick för sig att söka till svetsutbildnig för ett år sedan. Till och med de som höll i utbildningen sa att det inte var självklart att man fick arbete efter utbildningen.
Citera
2009-09-15, 19:11
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det är ju skillnad på svetsare och svetsare.

Eftersom att byggbranschen nu är lite jobbig kan byggsmed vara lite tufft som yrkesbana just nu. Men som tig-svetsare med legoproduktion kan vara lite enklare att få jobb, även om det också är tufft just nu.
Citera
2009-09-16, 14:48
Avslutad
Fan också...jag misstänkte det

Jobbigt att behöva tänka om igen liksom, jag var verkligen mentalt inställd på att svetsare var min framtid. Man tappar lätt hoppet nuförtiden, när man är 22 år och aldrig haft ett arbete...och hela jävla landet man bor i är tomt på lediga jobb. Vafan ska man göra?

Jaja säg inte att jag ska sälja droger för det har jag redan gjort

Men på den lagliga banan verkar det vara kört för dagens unga människor? Vad förväntar sig egentligen politikerna att unga människor ska ta sig till när det bara är återvändsgränd var man än vänder sig och vad man än försöker med.

(Edit: Stavfel)
Citera
2009-09-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurokrash

Jobbigt att behöva tänka om igen liksom, jag var verkligen mentalt inställd på att svetsare var min framtid. Man tappar lätt hoppet nuförtiden, när man är 22 år och aldrig haft ett arbete...och hela jävla landet man bor i är tomt på lediga jobb. Vafan ska man göra?

Jaja säg inte att jag ska sälja droger för det har jag redan gjort

Men på den lagliga banan verkar det vara kört för dagens unga människor? Vad förväntar sig egentligen politikerna att unga människor ska ta sig till när det bara är återvändsgränd var man än vänder sig och vad man än försöker med.

(Edit: Stavfel)

Ta ett truckkort vettja, brukar kunna genera ett jobb. Annars får du väl ta upp drog-karriären

Edit:
Sen är du lite väl negativ.. Har du inte haft ett jobb på dina 22 levnadsår är det sannolikt mer än politikernas fel. Annars kanske en ky utb. kan vara ett alternativ?
Citera
2009-09-16, 19:36
Medlem
Bara en bråkdel av alla som gått nån komvux svetsutbildning fortsätter att jobba med det efteråt. Det ser ganska annorlunda ut när du kommer o jobbar än i skolan och det ställs oftast väldigt höga krav redan från start..

Har du frågor om svetsar-yrket kan du alltid PMa mig.
Citera
2009-09-16, 22:36
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:

Byt land. Vill du lära dig svetsa, så gå klart utbildnignen ändå, om du är intresserad av svetsning. Alltid bra att kunna och jag funderar på att lära mig TIGa bara på skoj. Om du inte har nåt bättre för dig. Jobb kan du kanske få på annat håll. Danmark, vestlandet i Norge (eller Noreg som dom stavar på vestlandet).
Citera
2009-09-16, 22:45
Bannlyst
vilket sammanträffande. jag går en svetsutbildning just nu, inte nu för nu är det kväll, ja börjar igen i morgon kl 8, du förstår vad jag menar. International welder kallas det och när jag är klar nästa sommar så får jag ett IW diplom, och det är en mycket bra grund att ha, mycket teori osv som inte bondsvetsarna kan...
Citera
2009-09-16, 22:45
Bannlyst
vilket sammanträffande. jag går en svetsutbildning just nu, inte nu för nu är det kväll, ja börjar igen i morgon kl 8, du förstår vad jag menar. International welder kallas det och när jag är klar nästa sommar så får jag ett IW diplom, och det är en mycket bra grund att ha, mycket teori osv som inte bondsvetsarna kan...
Citera
2009-09-16, 23:22
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Jag har länge tänkt utbilda mig till svetsare, tankarna började för ca 4 år sedan då det var ganska stor brist på svetsare i det här landet. Jag började en utbildning men fitt-moderaterna vann samtidigt valet och tog bort licensprövningen = det gav inget att gå klart (ingen licens, inga jobb).

Nu lite senare i livet vill jag gärna ta nya tag och gå en bra svetsutbildning, men jag blir lite orolig och fundersam eftersom jag har hört att det nu istället finns ett överskott med svetsare i Sverige, p.g.a att varenda jävel (ursäkta ordvalet) gick svetsutbildning för några år sedan...

Så jag vill gärna ha lite tankar och åsikter från folk med mer insikt på området än jag har. Är en svetsutbildning rätt väg att gå nu 2009/2010 eller blir jag bara en looser i mängden som står där med mössan i hand och ber om arbete efter utbildningen?

Tack på förhand

Gå du svetsutbildningen. Bara för att det har varit en lågkonjuktur så återkommer jobben. Svetsare behövs det alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in