2009-09-15, 17:54
  #1
Medlem
Som i rubriken, hur länge kan jag förvänta mig att nya bromsskivor och belägg skall hålla?
Anledningen till att jag frågar är att de byttes i samband med service för ett år sedan och nu har en annan verkstad bytt igen för att åtgärda ett missljud som uppstod efter att de bytt hjullager. Jag misstänker att de har klantat sig och vill att jag skall stå för notan.
Citera
2009-09-15, 18:07
  #2
Medlem
KristerKlisters avatar
Det beror på hur man kör, när man kör (vägsalt). Men de är INTE slut på ett år. Jag har haft mina i 10 000 mil, bromsar mycket och kör mycket på saltade vägar.

Hur lång tid tog bytet av belägg och skivor för den "nya" verkstaden då? och vad för bilmodell är det?
Citera
2009-09-15, 18:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristerKlister
Det beror på hur man kör, när man kör (vägsalt). Men de är INTE slut på ett år. Jag har haft mina i 10 000 mil, bromsar mycket och kör mycket på saltade vägar.

Hur lång tid tog bytet av belägg och skivor för den "nya" verkstaden då? och vad för bilmodell är det?

Bilen är en citroën c3.
Dom tog ~2700 för det, tidsåtgång vet jag inte.

Efter att dom bytte hjullager blev det ett kraftigt kluckande/skrapande missljud när man svängde, när vi kontaktade verkstaden sade dom att det kunde vara en drivaxel som var dålig och att vi skulle fortsätta köra för att se om det blev värre. Efter ytterligare någon vecka lämnade vi in den och sade att de fick fixa felet. Någon dag senare ringer de från verkstaden och säger att det är spännaren till generatorremmen som var dålig, jag förklarar att det är på grund av missljud från vänster framhjul vi lämnade in bilen och där sitter ingen generatorrem han muttrar något om att "vi skall titta på det" och lägger på. Ett par dagar senare ringer vi och då säger dom att det har lossnat rost från bromskivan och att det var därifrån ljudet kom och att det kunde fixas genom att svarva skivorna men att det inte var någon bra lösning och det var bättre att byta dom.
När vi sedan hämtar bilen har dom bytt både spännaren och bromsskivor! för 5300:- dessutom är den kluckande delen av missljudet kvar.
Verkstaden vägrar erkänna något som helst ansvar för det hela och jag börjar bli minst sagt jävligt trött på dom.
Citera
2009-09-15, 21:37
  #4
Medlem
KristerKlisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birra
Bilen är en citroën c3.
Dom tog ~2700 för det, tidsåtgång vet jag inte.

Efter att dom bytte hjullager blev det ett kraftigt kluckande/skrapande missljud när man svängde, när vi kontaktade verkstaden sade dom att det kunde vara en drivaxel som var dålig och att vi skulle fortsätta köra för att se om det blev värre. Efter ytterligare någon vecka lämnade vi in den och sade att de fick fixa felet. Någon dag senare ringer de från verkstaden och säger att det är spännaren till generatorremmen som var dålig, jag förklarar att det är på grund av missljud från vänster framhjul vi lämnade in bilen och där sitter ingen generatorrem han muttrar något om att "vi skall titta på det" och lägger på. Ett par dagar senare ringer vi och då säger dom att det har lossnat rost från bromskivan och att det var därifrån ljudet kom och att det kunde fixas genom att svarva skivorna men att det inte var någon bra lösning och det var bättre att byta dom.
När vi sedan hämtar bilen har dom bytt både spännaren och bromsskivor! för 5300:- dessutom är den kluckande delen av missljudet kvar.
Verkstaden vägrar erkänna något som helst ansvar för det hela och jag börjar bli minst sagt jävligt trött på dom.
Min polare har jobbat på citroenverkstad som mek och ifall detta var i Stockholmområdet så är chansen mycket stor att du har hamnat på den ziggenarverkstaden. De är slarviga och fifflar mycket. Du får gärna PMa vilken verkstad det handlar om till mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in