2009-09-15, 16:12
Medlem
Kass topic men kunde inte komma på något bättre, nu kör vi.

Hej, jag skulle behöva lite input på hur jag ska hantera en situation jag hamnat i.
Det är så att jag tecknat ett abonemang hos telenor med 24 månaders bindningstid. Abonemanget gäller en iPhone 3GS 16gb vit modell. Som många av er kanske redan vet så råder det brist på dessa lurar i vårt kära land. Köpet gjorde jag i en telenorbutik och jag valde en abonemangsform där jag betalar 299 kronor i månaden utan förhöjd månadsavgift för telefonen. Tjejen i disken sa att jag skulle behöva betala 3600 kronor när jag hämtade ut telefonen och efter det 299 kronor i månaden. So far so good.

Idag ringde en kille från telenor som tagit över ärendet då min kontakt gått på semester och erbjöd mig en 32gb svart modell för 5800kr eller liknande om jag ville slippa undan förhöjd månadsavgift då butiken får en leverans av dessa under morgondagen, detta för att jag har väntat strax över tre veckor på telefonen (en schysst gest av honom tycker jag). Detta tackade jag dock nej till, men frågade varför den kostade nästan mer än 2000kr mer än 16gb modellen. Han menade då att den telefon jag beställt kostar runt 4800 kronor att hämta ut enligt min abonemangsform. Detta stämmer även överens med priset på deras hemsida ser jag nu i efterhand. Det stämmer dock inte överens med vår överenskommelse samt mitt kvitto och avtal.

Jag sa till killen att jag skulle komma in under morgondagen med mitt avtal samt kvitto och diskutera saken. Det är här jag behöver eran hjälp, vilken taktik ska man köra på och vad har man för fördelar samt nackdelar. Jag ogillar situationer som dessa och betalar ofta hellre än att ta strid men att få en kalldusch och betala drygt 1000 kronor mer än överänskommet från början känns sådär. Givetvis borde jag kunna häva mitt köp utan problem men det vill jag inte göra då abonemanget passar mig väldigt bra. Jag vill gärna ha min telefon så snabbt och smidigt som möjligt och vill undvika att verka otrevlig när jag under morgondagen ska diskutera fram en lösning.

Jag vill helt enkelt ha lite hjälp med vad jag har för fördelar förutom mitt kvitto samt avtal samt vad jag faktiskt har rätt till i det här lilla trasslet, och hur jag ska gå tillväga under morgondagen då jag ska diskutera med killen i butiken.

Tacksam för svar, detta är inte heller någon "hata telenor" då dom skött det bra förutom just detta. Och vi har inte diskuterat om en lösning ännu.

MVH
Citera
2009-09-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RYTTGE
Kass topic men kunde inte komma på något bättre, nu kör vi.

Hej, jag skulle behöva lite input på hur jag ska hantera en situation jag hamnat i.
Det är så att jag tecknat ett abonemang hos telenor med 24 månaders bindningstid. Abonemanget gäller en iPhone 3GS 16gb vit modell. Som många av er kanske redan vet så råder det brist på dessa lurar i vårt kära land. Köpet gjorde jag i en telenorbutik och jag valde en abonemangsform där jag betalar 299 kronor i månaden utan förhöjd månadsavgift för telefonen. Tjejen i disken sa att jag skulle behöva betala 3600 kronor när jag hämtade ut telefonen och efter det 299 kronor i månaden. So far so good.

Idag ringde en kille från telenor som tagit över ärendet då min kontakt gått på semester och erbjöd mig en 32gb svart modell för 5800kr eller liknande om jag ville slippa undan förhöjd månadsavgift då butiken får en leverans av dessa under morgondagen, detta för att jag har väntat strax över tre veckor på telefonen (en schysst gest av honom tycker jag). Detta tackade jag dock nej till, men frågade varför den kostade nästan mer än 2000kr mer än 16gb modellen. Han menade då att den telefon jag beställt kostar runt 4800 kronor att hämta ut enligt min abonemangsform. Detta stämmer även överens med priset på deras hemsida ser jag nu i efterhand. Det stämmer dock inte överens med vår överenskommelse samt mitt kvitto och avtal.

Jag sa till killen att jag skulle komma in under morgondagen med mitt avtal samt kvitto och diskutera saken. Det är här jag behöver eran hjälp, vilken taktik ska man köra på och vad har man för fördelar samt nackdelar. Jag ogillar situationer som dessa och betalar ofta hellre än att ta strid men att få en kalldusch och betala drygt 1000 kronor mer än överänskommet från början känns sådär. Givetvis borde jag kunna häva mitt köp utan problem men det vill jag inte göra då abonemanget passar mig väldigt bra. Jag vill gärna ha min telefon så snabbt och smidigt som möjligt och vill undvika att verka otrevlig när jag under morgondagen ska diskutera fram en lösning.

Jag vill helt enkelt ha lite hjälp med vad jag har för fördelar förutom mitt kvitto samt avtal samt vad jag faktiskt har rätt till i det här lilla trasslet, och hur jag ska gå tillväga under morgondagen då jag ska diskutera med killen i butiken.

Tacksam för svar, detta är inte heller någon "hata telenor" då dom skött det bra förutom just detta. Och vi har inte diskuterat om en lösning ännu.

MVH

Du har ett kvitto och ett giltigt avtal. Stå på dig med det, du ska inte ha sämre villkor än de som du har fått. Antingen får de försöka häva ditt köp, eller så ger de dig samma deal som du har betalt för.

SÅ enkelt är det, be att istället få vänta tills hon du talade med då hon kommer tillbaka från semester.
Citera
2009-09-15, 17:02
Medlem
Ni har ingått ett köpeavtal och det gäller. Således har du inget att oroa dig för, de kan inte kräva dig på mer pengar än ni avtalat och inte heller häva avtalet, förutsatt att priset inte var mycket lägre än vad som är brukligt och att du därför borde anat oråd, vilket det absolut inte verkar röra sig om i det här fallet.
Så gå altså inte med på något de säger som ger dig en sämre deal.
Citera
2009-09-15, 18:23
Medlem
Okej, som jag misstänkte då. Vill ju gärna lägga fram det på ett snyggt sätt också så man slipper framstå som en fitta. Dom borde ju iof ha förståelse för mig då det faktiskt är dom som har gjort fel.

Tack för svaren!
Citera
2009-09-15, 19:35
Medlem
Tratts avatar
Försök att få den svarta modellen för ett billigare pris än 5800, annars står du på dig och tar den vita
Citera
2009-09-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Försök att få den svarta modellen för ett billigare pris än 5800, annars står du på dig och tar den vita

Njae, vill inte betala mer än 3600 då jag är student, har inte direkt råd att slänga ut någon tusenlapp extra på en mobil hur som helst (tyvär) så det är inget alternativ.

Hade jag vetat att den kostat 4800 hade jag antagligen inte beställt telefonen från början utan väntat en månad eller så tills jag hade råd.

Tänkte på det, dom har alltså ingen som helst rätt att häva mitt köp så att säga utan måste rätta sig efter det kvittot samt avtal som jag har? Tänkte att dom kanske hade någon form av backup för fel som dessa (mänskliga faktorn dvs.) Har läst igenom avtalet men hittar inget speciellt mer än följande

Punkt 2 i avtalet (Tecknande av abonnemang)

"Rätten att använda abonnemanget regleras av det undertecknade abonnemangs avtalet inklusive dessa allmänna vilkor samt de särskilda vilkor som gäller för vald abonnemangsform eller särskild tillägstjänst, liksom vid var tid gällande prislista (Vilkoren)"

Detta säger väl kanske inte så speciellt mycket men oroar mig lite för just den punkten. Får hoppas att det går vägen imorgon och att dom inte bråkar för mycket, orkar inte med en utdragen process för att få min telefon...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in