Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-09-15, 10:59
Medlem
Octavianuss avatar
DEt är så att jag skulle behöva göra vissa ritningar i CAD eller dylikt. Dock kan jag ingenting om programmet, och har inte tid att sitta och lära mig det i flera år för att få allt perfekt.

Jag ska göra vissa saker till en produkt jag håller på att utveckla, och tänkte mig få vissa saker utfräsa av en CNCfräs. Antar att man då måste ha en br ritning i cad.

Så ge mig tips på vad som finn och skulle funka för en nybörjare som mig.
Citera
2009-09-15, 11:32
Medlem
Muscars avatar
Google Sketchup: http://sketchup.google.com/
Citera
2009-09-15, 11:40
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muscar
Google Sketchup: http://sketchup.google.com/

Men det där blir väll bara snygga 3D bilder, går dem att använda, med tex andra program osv när man ska göra prylarna i verkligheten sen?
Citera
2009-09-15, 12:10
Medlem
Palbars avatar
Om du har tänkt att köra din detalj i en CNC-maskin måste du även ha ett CAM program, tyvärr vet jag inget CAD/CAM som funkar på Mac
Citera
2009-09-15, 12:44
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palbar
Om du har tänkt att köra din detalj i en CNC-maskin måste du även ha ett CAM program, tyvärr vet jag inget CAD/CAM som funkar på Mac

Ok, men som jag fattat det, så ett cam program gör om cad filer. Det får man nog ha hjälp med. Men kanske måste ha hjälp med allt, bara göra en enkel skiss i ett annat program.
Citera
2009-09-15, 15:51
Medlem
corals avatar
Säg hej till Blender.
Citera
2009-09-15, 18:18
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coral
Säg hej till Blender.

Han sade ju att han inte ville lära sig något...

Wings3D är väl ett bättre alternativ isf
Citera
2009-09-15, 21:46
Medlem
Octavianuss avatar
va?
Jag kan tänka mig att lära mig lite osv, men inget superavvanserad som man måste ha en doktorsexamen för att klara om ni fatta.
Citera
2009-09-15, 21:55
Medlem
paul.allens avatar
Jag tycker du borde prova Google Sketchup, jag lärde mig mycket utav detta program väldigt snabbt!
Citera
2009-09-15, 22:07
Medlem
Octavianuss avatar
hmm, kanske ska ge det där sketchup en chans. Bra att få se delarna för egen del kanske.
Citera
2009-10-29, 12:18
Medlem
paul.allens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
hmm, kanske ska ge det där sketchup en chans. Bra att få se delarna för egen del kanske.
Lite sent svar men jag tycker verkligen att du borde ge det en chans! Läste en designkurs under min gymnasietid där vi lärde oss att bland annat använda Sketchup och det är verkligen inte särskilt svårt att lära sig grunderna, är det något du inte förstår så finns det massvis utav information att läsa på internet så det borde inte vara något problem.
Citera
2009-10-29, 12:29
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Om du går i skola (med skolmail) kan du får Autodesk inventor gratis.
http://students8.autodesk.com/

Autodesk inventor är inte ett svårt autodeskprogram och du kan göra riktiga saker. Med sketchup kan du inte skapa riktiga ritningar, och ej heller skapa filer som kan användas i CAM-program
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in