2009-09-15, 03:44
Medlem
Flytande_argots avatar
Hur kommer det sig att man skriver tentorna mitt ute i ett jävla industriområde när man pluggar vid Uppsala Universitet?

Det suger verkligen kuk när tentan är 8:00 och man måste åka från Gävle.

Hur funkar det om man kommer försent? Har aldrig testat? Stängs portarna efter en timme eller hur funkar det?
Citera
2009-09-15, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hur kommer det sig att man skriver tentorna mitt ute i ett jävla industriområde när man pluggar vid Uppsala Universitet?

Det suger verkligen kuk när tentan är 8:00 och man måste åka från Gävle.

Hur funkar det om man kommer försent? Har aldrig testat? Stängs portarna efter en timme eller hur funkar det?

Det finns inte bara en tentasal utan det finns nog minst 10 "tentasalar".
Mellan 15-30 min efter att tentan har börjat så stängs portarna. Jag skulle inte välja att gå in efter mer än 15 minuter.
Citera
2009-09-15, 04:03
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det finns inte bara en tentasal utan det finns nog minst 10 "tentasalar".
Mellan 15-30 min efter att tentan har börjat så stängs portarna. Jag skulle inte välja att gå in efter mer än 15 minuter.

Men får man gå in efter X minuter? Tiden är ju fram till tolv och att skriva en tenta tar ju sällan mer än en timme (i det här momentet).
Citera
2009-09-15, 04:12
Medlem
Citat:
Men får man gå in efter X minuter? Tiden är ju fram till tolv och att skriva en tenta tar ju sällan mer än en timme (i det här momentet).

Svårt att svara på eftersom jag inte vet i vilket ämne du ska skriva tenta.
Jag har bara skrivit i naturvetenskapliga ämnen.
Då fungerar det så att tentan börjar kl 8.00, kommer man dit senare än 8.15 så blir det svårt att få skriva tentan och kommer man dit senare än 8.30 så är det helt klart kört.
Vi måste sitta minst 30 minuter på tentan innan vi får gå oavsett om vi lämnar blankt eller ej. Maxtiden vi får sitta har varit 3, 4 eller 5 timmar. De tider man får komma försent eller sitta som minst har varit likadana oavsett hur lång tid vi har haft på oss.

Så svaret på din fråga är: Ja man får gå in efter X minuter, men X bör inte vara större än 15 och får absolut inte vara större än 30.
Citera
2009-09-15, 04:16
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

Så svaret på din fråga är: Ja man får gå in efter X minuter, men X bör inte vara större än 15 och får absolut inte vara större än 30.

Det är statsvetenskap jag pluggar. Grejen är den att jag pendlar från Gävle med Upptåget så det blir så oerhört tidig morgon när man ska skriva!

Det är ju egentligen inte något problem, det är bara jag som är bekväm av mig.

Jag menar, kunde jag få glida in där vid 11:00 så skulle jag ju lätt hinna med att skriva klart innan tiden tar slut.

Verkligen inte roligt att vara morgontrött!!!!
Citera
2009-09-15, 04:20
Medlem
Citat:
Det är statsvetenskap jag pluggar. Grejen är den att jag pendlar från Gävle med Upptåget så det blir så oerhört tidig morgon när man ska skriva!

Det är ju egentligen inte något problem, det är bara jag som är bekväm av mig.

Jag menar, kunde jag få glida in där vid 11:00 så skulle jag ju lätt hinna med att skriva klart innan tiden tar slut.

Verkligen inte roligt att vara morgontrött!!!!

Nej att komma in kl 11 och skriva tentan kommer absolut inte att gå.
Det har ju att göra med att eliminera fusk, annars skulle ju någon kunna lämna salen efter 30 minuter med tentan och sedan gå igenom den med dig tillsammans med kurslitteraturen och sedan går du in och skriver den.
Citera
2009-09-15, 04:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Nej att komma in kl 11 och skriva tentan kommer absolut inte att gå.
Det har ju att göra med att eliminera fusk, annars skulle ju någon kunna lämna salen efter 30 minuter med tentan och sedan gå igenom den med dig tillsammans med kurslitteraturen och sedan går du in och skriver den.

Dammit... Nästan värt att gå direkt på omtentan som går på eftermiddagen!

Fast jag hörde att man eventuellt kunde få skriva sin tenta vid ett annat lärosäte mot en viss avgift? Jag som bor i Gävle skulle ju gärna hosta upp ett par hundra om jag fick skriva här t.ex.
Citera
2009-09-15, 04:49
Medlem
Citat:
Dammit... Nästan värt att gå direkt på omtentan som går på eftermiddagen!

Fast jag hörde att man eventuellt kunde få skriva sin tenta vid ett annat lärosäte mot en viss avgift? Jag som bor i Gävle skulle ju gärna hosta upp ett par hundra om jag fick skriva här t.ex.

Om de har en motsvarande kurs så kan du tenta den vart som helst i Sverige och få det inlagt mot din examen så länge din skola anser att den är likvärdig.

Och att glida in vid 11 och ha 1 timme på sig att skriva tenta är för mig helt omöjligt. Vilka barnsliga tentor har ni där egentligen?
Är väll inte ofta jag har suttit hela tiden ut men sitter MINST 2 timmar även om jag kan ämnet utantill.
Fast går man på Chalmers Tekniska Lekskola så gör man :P
Citera
2009-09-15, 04:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tien
Om de har en motsvarande kurs så kan du tenta den vart som helst i Sverige och få det inlagt mot din examen så länge din skola anser att den är likvärdig.

Och att glida in vid 11 och ha 1 timme på sig att skriva tenta är för mig helt omöjligt. Vilka barnsliga tentor har ni där egentligen?
Är väll inte ofta jag har suttit hela tiden ut men sitter MINST 2 timmar även om jag kan ämnet utantill.
Fast går man på Chalmers Tekniska Lekskola så gör man :P

Om jag ska vara ärlig så satt jag nog ytterst sällan mer än en timme när jag hade tentor på Chalmers heller....

När man tentade av tekniska ämnen så behövdes det ju som regel ännu mindre tid. Grejen med t.ex. statsvetenskap som jag läser nu är ju att man faktiskt måste skriva en jävla massa text vilket kan ge en viss tidsnöd, men va fan... Det funkar.

Grejen är den att jag läser 200% för ögonblicket. Statsvetenskap i Uppsala och Retorik i Gävle - så det borde ju inte vara helt omöjligt att få tenta båda momenten här i Gävle när man ändå sitter i salen?

Skulle ju lätt betala ett par hundra för det hela eftersom det ändå kostar en del att åka härifrån till Uppsala.
Citera
2009-09-15, 05:13
Medlem
Citat:
Om jag ska vara ärlig så satt jag nog ytterst sällan mer än en timme när jag hade tentor på Chalmers heller....

När man tentade av tekniska ämnen så behövdes det ju som regel ännu mindre tid. Grejen med t.ex. statsvetenskap som jag läser nu är ju att man faktiskt måste skriva en jävla massa text vilket kan ge en viss tidsnöd, men va fan... Det funkar.

Grejen är den att jag läser 200% för ögonblicket. Statsvetenskap i Uppsala och Retorik i Gävle - så det borde ju inte vara helt omöjligt att få tenta båda momenten här i Gävle när man ändå sitter i salen?

Skulle ju lätt betala ett par hundra för det hela eftersom det ändå kostar en del att åka härifrån till Uppsala.

Visst om det finns en liknande utbildning där så kan du ta tentor och få resultatet inskrivet. Prata med din studievägledare eller dylikt.

Va fasen var det för kurser på Chalmers?
Både MoP och Objektorienterad tog 2 timmar vardera för mig även fast jag kunde dom i stort sett utantill och var bara att plitta ner ett par enkla program på ett par sidor.
Citera
2009-09-15, 05:15
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tien
Visst om det finns en liknande utbildning där så kan du ta tentor och få resultatet inskrivet. Prata med din studievägledare eller dylikt.

Va fasen var det för kurser på Chalmers?
Både MoP och Objektorienterad tog 2 timmar vardera för mig även fast jag kunde dom i stort sett utantill och var bara att plitta ner ett par enkla program på ett par sidor.

Läste till driftsingenjör typ 1992, så det var ett tag sen!
Citera
2009-09-15, 05:19
Medlem
Citat:
Läste till driftsingenjör typ 1992, så det var ett tag sen!

Men då så, 92 så söp ju folk fortfarande till medan dom arrangerade fester på Chalmers. Öppnade upp och satte sig o söp, tog betalt o söp, däckade o allt folk gick in utan att betala.

Allting var lite bättre för
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in