Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
För att avhjälpa detta så brukar man skärma av det som ska torkas med lite al-folie där värmen kommer ifrån.
Är det stubintråd eller nåt så går det väl att göra så(förutsat att det inte är tätt med folie så att luften itne kan röra sig kring stubinen), men är det svartkrut eller stjärnor så låt bli ugnen. Än en ång: låt bli att göra stubintråd själv. Mycket, mycket riskabelt. Inte att göra utan att använda alltså...
Det man kan ha ugnen till är att torka hydroskopiska kemikalier om man
vet att det inte kan bli så varmt pga strålning att det börjar sönderfalla.
Citat:
Är jag ute och cyklar när jag säger att när man slår på en ugn så är det full värme från slingorna tills tempen är nådd och detta oavsett vilken temperatur man satt den till. (ingen dimmer-funktion här inte!)
Nä, du har helt rätt.
Citat:
Bättre borde väl vara att torka i låg luftfuktighet i rumstemperatur eller lägre, då borde (läs: jag vet inte) det bli helt torrt.
Rumstemp, skugga, torr luft ..och
TID! ..det är inte dagar utan veckor när man skall få saker riktigt torrt. Det beror på storlek och lösningsmedel. 12mm stjärnor med etanolbaserat bindemedel blir nog riktigt färdiga på en vecka men när man skall göra riktigt svartkrut och torkar det som en hel kaka då vet jag inte hur lång tid det tar i rumstemp ..där är det ju ovillkorligen vatten så tid tar det. Jananska källor har sagt att solljus är det bästa att torka i men det jag har hört här är tärt om. Vem skall man lita på?
Ja, vi kan ju sluta oss till att man inte skall ha mer än solen i alla fall.
Citat:
Ett tips om man inte har tillgång till en eldriven luftavfuktare är att placera det som ska torkas i en lufttät behållare av något slag fylld med Kalciumklorid som är starkt hygroskopiskt och används i kommersiella luftavfuktare där avfuktning sker på kemisk väg.
Hmmm... ..en liten behållare.. ..nja, det känns som att luftväxling nog är bättre.