Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2004-01-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linxon

hursom helst hade jag den underligaste drömmen någonsin inatt.. jag blandade till golden powder alltså en blandning mellan askobinsyra (c-vitamin) och KN03 samt en sats med citronsyra KN03

"Golden powder" låter högst intressant, sägs vara överlägset (nåja) till kastladdningar.
Drömdes det om ren askorbinsyra och i så fall varifrån? (en burk c-vitamin är inte ren askorbinsyra)

Citronsyra??

-Vad tror du kommer hända?

Jag tror du har denna men lägger ut ändå ut länken till den ngt omtalade pdf-filen där bland annat "golden powder" omnämns, författare "nbk2000"

http://galileo.spaceports.com/~gibbonet/Nbk2000.pdf

http://gibbonet.hostrocket.com/Nbk2000.pdf
Citera
2004-01-01, 22:33
Medlem
jag drömde att jag använde c-vitamin men också att jag hittade ren askobinsyra i en matvarubutik

jag läste att det också skulle fungera jag försökte hitta där jag läste om det men hittade det inte..men jag läste det skulle fungera så jag gick och lade mig och drömde att jag prövade..jag drömde också att det knappt torkar om man inte kör det i ugnen på ganska låg värme en kort tid..
Citera
2004-01-02, 12:34
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linxon
jag drömde att jag använde c-vitamin men också att jag hittade ren askobinsyra i en matvarubutik

jag läste att det också skulle fungera jag försökte hitta där jag läste om det men hittade det inte..men jag läste det skulle fungera så jag gick och lade mig och drömde att jag prövade..jag drömde också att det knappt torkar om man inte kör det i ugnen på ganska låg värme en kort tid..

VARNING FÖR UGNAR

Du kan bli lurad av den påstått låga temperaturen. Även om lufttemperaturen är låg i ugnen så kan grejerna bli överhettade pga den kraftiga värmestrålningen från slingorna. Dessutom så är temeraturen allt annat än exakt. Den hoppar ganska kraftigt upp och ner pga den ytterst enkla styrningen.
Torkar du stubintråd(papper/svartkrut) i en vanlig ugn på 100° C så är nog risken mycket stor att den tänder trots att det behövs över det dubbla innan papper och svavel antänds.

Om något skall torkas varmt så får det nog i så fall vara med varmluft. Värmeslingorna måste vara av.

Vad gäller torkning av stjärnor eller svarkkrut så skall det för övrigt aldrig torkas i värme för då kan ytan slutas så att kakan ser torr ut men om du bryter i sär den ett helt år senare så kan den fortfarande vara fuktig inuti(!)
Citera
2004-01-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkmilk
Även om lufttemperaturen är låg i ugnen så kan grejerna bli överhettade pga den kraftiga värmestrålningen

För att avhjälpa detta så brukar man skärma av det som ska torkas med lite al-folie där värmen kommer ifrån.

Citat:
Dessutom så är temeraturen allt annat än exakt. Den hoppar ganska kraftigt upp och ner pga den ytterst enkla styrningen.

Är jag ute och cyklar när jag säger att när man slår på en ugn så är det full värme från slingorna tills tempen är nådd och detta oavsett vilken temperatur man satt den till. (ingen dimmer-funktion här inte!)

Citat:
Vad gäller torkning av stjärnor eller svarkkrut så skall det för övrigt aldrig torkas i värme för då kan ytan slutas så att kakan ser torr ut men om du bryter i sär den ett helt år senare så kan den fortfarande vara fuktig inuti(!)

Bättre borde väl vara att torka i låg luftfuktighet i rumstemperatur eller lägre, då borde (läs: jag vet inte) det bli helt torrt.

Ett tips om man inte har tillgång till en eldriven luftavfuktare är att placera det som ska torkas i en lufttät behållare av något slag fylld med Kalciumklorid som är starkt hygroskopiskt och används i kommersiella luftavfuktare där avfuktning sker på kemisk väg.

OBS! Jag vet inte vilken luftfuktighet som kan nås genom att göra så här och jag har hitills inte hunnit prova detta själv OBS!
Citera
2004-01-02, 20:53
Medlem
i min ugn kan man stänga av den värmeslinga i "taket" och de andra sitter bakom "väggarna" så jag tror inte värmestrålninger blir så jättestor..men självklart så tänker man på det
Citera
2004-01-02, 23:06
Medlem
Dr.Jekylls avatar
http://krimzonpyro.com/david/Projects/goldenpowder.html

Kanske det ni drömde om?
Känns inte så seriöst dock, iom att det inte finns mycket fakta. Hur svårtänt är det, var är det känsligt för? Tacksam för svar
Citera
2004-01-03, 00:40
Medlem
i mina härliga pyrodrömmar så tände jag eld på en liten sats som hade fel mängder av båda och som dessutom inte var torrt.. det brann då långsamt men ändå ganska bra och då var det inga problem att tända det.

http://164.195.100.11/netacgi/nph-Pa...496&RS=4997496
kolla runt där
Citera
2004-01-03, 02:13
Medlem
Psykomans avatar
Vart fan tog snubben som började tråden vägen? För fasen jag tycker det har blivit helt utflippat nu, ingen normal människa orkar läsa igenom allt ni skrivit!
Citera
2004-01-03, 02:38
Medlem
extatics avatar
Sant. Det handlar inte om Grönt pulver längre. Jag tror inte heller att det finns mer att tillföra kring det gröna pulvret, så jag låser tråden. Har jag fel så skicka gärna ett PM.

Övriga diskussioner som skett i tråden är det helt ok att starta nya trådar kring om det finns intresse!

*EDIT: Låser tillfälligt(?) upp tråden på begäran*
Citera
2004-01-06, 03:11
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection
För att avhjälpa detta så brukar man skärma av det som ska torkas med lite al-folie där värmen kommer ifrån.

Är det stubintråd eller nåt så går det väl att göra så(förutsat att det inte är tätt med folie så att luften itne kan röra sig kring stubinen), men är det svartkrut eller stjärnor så låt bli ugnen. Än en ång: låt bli att göra stubintråd själv. Mycket, mycket riskabelt. Inte att göra utan att använda alltså...
Det man kan ha ugnen till är att torka hydroskopiska kemikalier om man vet att det inte kan bli så varmt pga strålning att det börjar sönderfalla.

Citat:
Är jag ute och cyklar när jag säger att när man slår på en ugn så är det full värme från slingorna tills tempen är nådd och detta oavsett vilken temperatur man satt den till. (ingen dimmer-funktion här inte!)

Nä, du har helt rätt.

Citat:
Bättre borde väl vara att torka i låg luftfuktighet i rumstemperatur eller lägre, då borde (läs: jag vet inte) det bli helt torrt.
Rumstemp, skugga, torr luft ..och TID! ..det är inte dagar utan veckor när man skall få saker riktigt torrt. Det beror på storlek och lösningsmedel. 12mm stjärnor med etanolbaserat bindemedel blir nog riktigt färdiga på en vecka men när man skall göra riktigt svartkrut och torkar det som en hel kaka då vet jag inte hur lång tid det tar i rumstemp ..där är det ju ovillkorligen vatten så tid tar det. Jananska källor har sagt att solljus är det bästa att torka i men det jag har hört här är tärt om. Vem skall man lita på?

Ja, vi kan ju sluta oss till att man inte skall ha mer än solen i alla fall.

Citat:
Ett tips om man inte har tillgång till en eldriven luftavfuktare är att placera det som ska torkas i en lufttät behållare av något slag fylld med Kalciumklorid som är starkt hygroskopiskt och används i kommersiella luftavfuktare där avfuktning sker på kemisk väg.

Hmmm... ..en liten behållare.. ..nja, det känns som att luftväxling nog är bättre.
Citera
2004-01-07, 13:12
Medlem
Dr.Jekylls avatar
http://www.tifo.it/listino.php3?prj=...se&categoria=9

Köp därifrån, snacka ihop med polarna. Det är RIKTIGT jävla bra rök faktist, tjock och snygg, dessutom inte direkt superjobbig att andas i, dvs rätt najs att köra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in