2009-09-14, 19:50
Medlem
Hej jag funderar på en sak nu är det så att jag pluggat ett år och därmed tagit csn lån. Innan bodde jag i en lägenhet och anvä'nde gott och väl alla pengar, nu har jag flyttat hem och bor gratis men fortsätter och lånar pengar. med andra ord nu har jag ett ex antal tusen på banken och kommer kunna spara alla låne pengar jag får av csn. Jag vet att jag som sagt lånar och vad jag gör för pengarna borde dem skita i. men säg att jag sparar i hop sen köper en bil för typ 150k bryr dem sig? hoppas ni förstår vad jag menar. Hade ju aldrig fått ta ett låntill bil eftersom jag egentligen inte har en inkomst?
Citera
2009-09-14, 19:53
Medlem
miqqqas avatar
Nej det är inget som CSN skulle kolla upp.
Men tänk vad surt att spendera ett antal år sedan att betala av lån som du bara bränt genom att köpa en dyr bil. Köp en billig skitbil istället om du behöver bil och investera lånet eller strunta i att ta lån, väldigt skönt att slippa betala av på csn resten av karriären...
Citera
2009-09-14, 19:53
Medlem
Rätt till lån

Du har rätt till lån som student av csn. Sen om du är dum nog att köpa en bil för de pengarna är upp till dig.

Det är ju så att du ska börja betala tillbaka pengarna rätt snart efter att din utbildning är klar.. och där sitter du, med en bil. Som då inte är värd lika mycket.

Eller så sätter du in pengarna på ett sparkonto med hög ränta. Sen betalar du av allt till csn på en gång och behåller det du tjänat på räntan.

Men köp för guds skull ingen bil..
Citera
2009-09-14, 19:56
Medlem
tog det bara som ett exempel. Kommer spendera pengarna väl och antagligen dra ner på lånet efetrsom jag bor hemma men tänkte vill liksom inte spara i hop 100k sen tvingar dem mig att betala tillbaka innan studierna är över. Kommer ju förhoppningsvis ha ett jobb som täcker av lånet. Hopaps ni förstår min tanke.
Citera
2009-09-15, 02:18
Medlem
Vad ligger csn-räntan på i nuläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här