2009-09-14, 14:20
Bannlyst
Har lite tråkigt, och kanske tänkte spendera min tid genom att folk här på flashback lärde mig lite nya svenska ord, som jag kan börja använda, låter kanske tråkigt, men jag kommer ta nytta av det, måste liksom förbättra mitt ordspråk.

Ord t.ex
Besviken
Egoist

O.sv

Tackar, om det är ett svårt ord, kan ni säga vad det betyder också!
Citera
2009-09-14, 14:43
Medlem
JaneCs avatar
ordspråk – allmänt talesätt
Citera
2009-09-14, 14:47
Medlem
laserlasses avatar
Neger kallt-> temp på ca 15 grader varmt dom fryser men vi tycker det är hyfsat
Citera
2009-09-14, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Neger kallt-> temp på ca 15 grader varmt dom fryser men vi tycker det är hyfsat

Fyfan, garvar.. vet inte varför
Citera
2009-09-14, 15:14
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prejarn
Fyfan, garvar.. vet inte varför
Du är vel lite rasist
Citera
2009-09-14, 20:17
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prejarn
Har lite tråkigt, och kanske tänkte spendera min tid genom att folk här på flashback lärde mig lite nya svenska ord, som jag kan börja använda, ...

Tillbringa en adekvat (full motsvarig) synonym (samma betydelse) till spendera, men utan anglifiering (engelska ord/uttryck används i stället för äldre svenska ord/uttryck).
Senast redigerad av InnocentWar1 2009-09-14 kl. 20:20.
Citera
2009-09-14, 21:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Tillbringa en adekvat (full motsvarig) synonym (samma betydelse) till spendera, men utan anglifiering (engelska ord/uttryck används i stället för äldre svenska ord/uttryck).
Vi ska dock meddela TS att man bara kan tillbringa tid. Pengar kan man inte tillbringa, dem spenderar man, hur angelägen man än är om att unbdvika abglifiering.
Citera
2009-09-15, 10:10
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vi ska dock meddela TS att man bara kan tillbringa tid. Pengar kan man inte tillbringa, dem spenderar man, hur angelägen man än är om att unbdvika abglifiering.

Nja, här är ett litet exempel från SAOB som motsäger ditt påstående:

Citat:
Den, som på något sätt förändrar eller förfalskar en Banquens-Sedel . . och därmed . . tilbringar sig penningar, eller varor, bör, utan förskoning . . wara ärelös.

Fast i detta sammanhang är tillbringa och spendera ej längre synonymer.
Senast redigerad av schizophrenia 2009-09-15 kl. 10:15.
Citera
2009-09-15, 10:18
Medlem
Flytande_argots avatar
"Vafalls" är ett bra ord att dra till med. Fast det funkar bäst om man har monokel som kan falla ut när man säger det.
Citera
2009-09-15, 10:33
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Nja, här är ett litet exempel från SAOB som motsäger ditt påstående:

Fast i detta sammanhang är tillbringa och spendera ej längre synonymer.
Men finns det någon nuförtiden som säger tillbringa sig pengar? Att man har kunnat betyder inte att man kan.
Citera
2009-09-15, 11:07
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Pengar kan användas, slösas, spekuleras och/eller investeras. Det finns ingen anledning att spendera. Däremot kan det vara trevligt att spankulera (utan tydligt mål gå i sakta mak).
Citera
2009-09-15, 11:17
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Men finns det någon nuförtiden som säger tillbringa sig pengar? Att man har kunnat betyder inte att man kan.

Låt mig ta ett exempel från 2007:
Citat:
Statistiken kanske visar att kvinnor tenderar att tillbringa mer pengar på kläder till jobbet än vad män gör, och att det, därför, borde göras åtgärder för att kvinnor ska få mer i lön – ofta genom att smyga tillbaka pengarna tillbaka till dem genom skattesystemet.
Exemplet är taget från: http://blogg.aftonbladet.se/8323?kid=778.

Och ett annat exempel, från 2009:
Citat:
Det finns flera saker du kan göra som inte är lika dyra som alla dessa saker för att förbättra ett badrum också. Om du bara vill tillbringa en liten summa pengar, hitta en fantastisk färg färg och några nya handdukarna, kasta in en matchande duschdraperi att knyta ihop allt och du kan skapa en helt ny look i badrummet för mindre än en hundra kroner.
Exemplet är taget från:http://badrumsinredning.org/inredningstips.html.

De som ligger bakom ovanstående citat har gjort något man inte ofta gör, nämligen kombinerat den moderna bloggvärlden respektive badrumsinredningen med uttryck från gammal 1600- och 1700-tals-svenska. De visar ändock på det faktum att man kan, även om det kanske finns de som rynkar på näsan.
Senast redigerad av schizophrenia 2009-09-15 kl. 11:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in