2009-09-14, 18:07
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
...
Om vi ska prata botaniskt latin är nog ordet för gurkväxtfamiljen - Cucurbitacae - ännu mer direkt bakom *gur(k)*-orden. Och från just det latinska ordet ser vi ju också tydligt att Dalarnas kurbits tillhör samma språkliga och botaniska familj.

Men är inte kurbits namnet på det "träd", som Gud lät växa upp för att Jonah skulle kunna gömma sig under det?
Inte fan var väl det gurka?
Eller pratar jag redan i nattmössan?
Citera
2009-09-14, 18:21
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Men är inte kurbits namnet på det "träd", som Gud lät växa upp för att Jonah skulle kunna gömma sig under det?
Inte fan var väl det gurka?
Eller pratar jag redan i nattmössan?

SAOB skriver att kurbits är en i
Citat:
Dalarna förekommande figur som åsyftade att återgiva den i bibeln omnämnda 'kurbitsen',
men även att det är en
Citat:
frukt av vissa växter tillhörande familjen Cucurbitaceæ Juss., gurkväxter.
Citera
2009-09-14, 18:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Har du något bättre förslag än ἄγουρος?
Får väl ge mig om nu ordet har kommit in via grekiskan från persiskan. Tyckte annars att den grekiska formen var lite för konsonantfattig för vara någon rimlig urform till alla -g/kurb/k-formerna.
Citera
2009-09-15, 13:45
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
...
Om vi ska prata botaniskt latin är nog ordet för gurkväxtfamiljen - Cucurbitacae - ännu mer direkt bakom *gur(k)*-orden. Och från just det latinska ordet ser vi ju också tydligt att Dalarnas kurbits tillhör samma språkliga och botaniska familj.

Tyskans närliggande Kürbis betyder för övrigt pumpa, som även den tillhör gurkväxterna.
Citera
2009-09-23, 21:45
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Tyskans närliggande Kürbis betyder för övrigt pumpa, som även den tillhör gurkväxterna.

Och finskans kurpitsajuhla betyder följaktligen ’Halloween’ (’pumphögtiden’).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in