Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mja. Den där inledningsvokalen må vara vanlig, men det är svårt att få den till särskilt ursprunglig.
Ah, den gamla klassikern "protetiska vokaler". Instämmer med föregående talare och undrar vidare varför det är svårt att få den till ursprunglig.
Gösta Bergmans "Ord med historia", förvisso inte standardverket vad gäller svenska ords etymologier, säger att man vill koppla ordet till persiska
angârah 'vattenmelon'. Min gissning är att vårt ord främst hör ihop med det polska ogórek, där /k/ kommit in i bilden och betoningen ligger på den stavelse vi har betonad. Att det ursprungliga(re) uddljudet försvunnit kan väl ha att göra med just var betoningen ligger, som grekiska
epískopos och vårt
biskop. Nu är jag inte helt haj på polska, men finns det / har det funnits tendenser till att uttala obetonat o som /a/?
Den ungerska formen är lurigare. Engelska Wiktionary kopplar det till panslaviskt
*uhor-, men jag vet inte huruvida man ska lita på det.
Cucurbitae och Cucumis har nog inget att göra med ordet "gurka", eller de flesta av dessa gurkord, över huvud taget - annars hade gurkan hetat "hyms" i Sverige eller nåt - men självklart har de att göra med cucumber och komkommer och allt vad det nu hette.