2009-09-14, 12:35
Medlem
Anser ni att det finns något specifikt i den svenska politiska kulturen?
Hur skulle du i så fall definiera den? Hur har denna uppkommit? Vilka funktioner kan denna ha i samhället? Hur har det sett ut och hur ser det ut idag?
Citera
2009-09-14, 12:37
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashfloow
Hur skulle du i så fall definiera den? Hur har denna uppkommit? Vilka funktioner kan denna ha i samhället? Hur har det sett ut och hur ser det ut idag?
Förutom att alla är sossar menar du då eller?
Citera
2009-09-14, 12:40
Medlem
DanteAlighieris avatar
Populism.
Citera
2009-09-14, 12:43
Medlem
Jag vill hävda att vi har en trasig demokrati. Den ordinarie floran av partier driver inte sina ideologier utan sitter och ruvar i ideologisk korruption. Resultatet blir lågt valdeltagande. Därför utvecklas den ut i 2 vidare alternativ, SD och PP. SD officiellt "extrem höger" och PP ett diverse parti för dissidenter i övrigt men ytterst ett oplacerat parti med någon form av falsk-vänsterflagg. Jag vill hävda att det är en propaganda problematik som härstammar i falsk logik och falsk dikotomi. Ytterst tycker jag tyvärr att Noam Chomsky får rätt när han säger definierar 'fallerade nationalstater' och jag tror att vi i praktiken blir anarkokapitaliska.
Citera
2009-09-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
Jag vill hävda att vi har en trasig demokrati. Den ordinarie floran av partier driver inte sina ideologier utan sitter och ruvar i ideologisk korruption. Resultatet blir lågt valdeltagande. Därför utvecklas den ut i 2 vidare alternativ, SD och PP. SD officiellt "extrem höger" och PP ett diverse parti för dissidenter i övrigt men ytterst ett oplacerat parti med någon form av falsk-vänsterflagg. Jag vill hävda att det är en propaganda problematik som härstammar i falsk logik och falsk dikotomi. Ytterst tycker jag tyvärr att Noam Chomsky får rätt när han säger definierar 'fallerade nationalstater' och jag tror att vi i praktiken blir anarkokapitaliska.

Nu svarade du iofs inte alls på min fråga, utan delade med dig av dina personliga konspirationsteorier.
Citera
2009-09-14, 13:00
Medlem
Det är ingen konspirationsteori, jag ser det som ett kulturellt handikapp i vår demokratiska flora och medvetenhet.
Citera
2009-09-14, 13:16
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cashfloow

Den svenska partikulturen präglas av oerhörd nepotism. Eller "cronyism", ett engelskt ord jag tycker vi bör införa i svenskan. Eftersom vi, precis som de flesta andra länder i väst, har strikta lagar mot bestickning så har det istället utvecklats en väldigt omfattande cryonism. Herr A ger Fröken B:s företag en order på många miljarder utan att själv tjäna något direkt på det. Men Herr A vet att han snart slutar inom politiken och då kommer "råka" få jobb på Fröken B:s företag. Jag känner själv till ännu mer extrema fall, där personer i kommunfullmäktige samtidigt ägt företag som sålt sjukvårdsprodukter till landstinget. Till överpris.
Citera
2009-09-14, 13:43
Medlem
Starvids avatar
Den svenska politiska kulturen karaktäriseras av konsensus.
Citera
2009-09-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Den svenska partikulturen präglas av oerhörd nepotism. Eller "cronyism", ett engelskt ord jag tycker vi bör införa i svenskan. Eftersom vi, precis som de flesta andra länder i väst, har strikta lagar mot bestickning så har det istället utvecklats en väldigt omfattande cryonism. Herr A ger Fröken B:s företag en order på många miljarder utan att själv tjäna något direkt på det. Men Herr A vet att han snart slutar inom politiken och då kommer "råka" få jobb på Fröken B:s företag. Jag känner själv till ännu mer extrema fall, där personer i kommunfullmäktige samtidigt ägt företag som sålt sjukvårdsprodukter till landstinget. Till överpris.

Det kallas kort och gott korruption, svågerpolitik eller 'revolving doors':

Citat:
Revolving door is a political science concept used to describe the phenomena in state capitalist societies where employees cycle between roles in an industry, and roles in government which influence that industry.[1] Often these two roles overlap, with politicians/civil servants simultaneously being employed in the private sector. Political analysts claim a symbiotic relationship can develop between the private sector and sections of government, based on the granting of reciprocated privileges, a conflict of interest to the detriment of the nation.[2][3] The revolving door concept is important in various political concepts, notably regulatory capture. The term is also more generally used for positions with high turnovers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Revolving_door_(politics)

*Som man bäddar får man ligga* går det i folkmun....
Citera
2009-09-14, 19:28
Medlem
Caesar Johansens avatar
Jag skulle beskriva det svenska politiska klimatet som genrellt mer vänster än höger. D.v.s. att vänstern sätter agendan på många områden i samhället, de har en "strukturell makt" över samhället olika delar.

Sen anser jag inte att det politiska klimatet i Sverige är "lagom", jag anser att det är extremt. Det är extremt modernistiskt, sekulärt, och "rationellt". http://margaux.grandvinum.se/SebTest/wvs/articles/folder_published/article_base_54/images/0valuemap.gif. Det är ett politiskt klimat där historia, tradition och känslor stå sig ganska slätt i det politiska samtalet.

Vidare så är Sverige språkligt och kulturellt fortfarande relativt homogent. Om man bortser från invandrarna så finns det ju inga seriösa seperatiströrelser i Norrland eller Skåne tillexempel. Seperatism är ju annars ett problem som en stor mängd länder få dras med, detta är också något utmärkande för Sverige.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2009-09-14 kl. 19:53.
Citera
2009-09-14, 19:32
Medlem
ayanamiis avatar
Ja, att ingen vågar prata om principer eller varför man ska ha det på ett visst sätt. Alla riksdagspartier håller varandra om ryggen och deras största fråga att debattera om är ersättningsnivåer.

När var senast ett politiskt beslut resultat av fakta och sunt förnuft?
Citera
2009-09-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Jag skulle beskriva det svenska politiska klimatet som genrellt mer vänster än höger. D.v.s. att vänstern sätter agendan på många områden i samhället, de har en "strukturell makt" över samhället olika delar.

Sen anser jag inte att det politiska klimatet i Sverige är "lagom", jag anser att det är extremt. Det är extremt modernistiskt, sekulärt, och "rationellt". (http://margaux.grandvinum.se/SebTest/wvs/articles/folder_published/article_base_54/images/0valuemap.gif). Det är ett politiskt klimat där historia, tradition och känslor stå sig ganska slätt i det politiska samtalet.

Vidare så är Sverige språkligt och kulturellt fortfarande relativt homogent. Om man bortser från invandrarna så finns det ju inga seriösa seperatiströrelser i Norrland eller Skåne tillexempel. Seperatism är ju annars ett problem som en stor mängd länder få dras med, detta är också något utmärkande för Sverige.

Intressant karta. En notis om länken bara som var trasig med ett ")" för mycket. Moderniserat är så sant så. Vi är extremindustrialiserade som jag ser det. Rationella, ja, nja? Är vi verkligen det? Gynnar verkligen den massmediala hjärntvätten 'rationalitet'? Hmm..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in