God kväll!
Kostnaden att starta upp ett saltkar kan variera stort! När jag drog igång mitt första saltkar på 170L var jag runt 13 år och hade en mycket begränsad budget, om jag kommer ihåg rätt landade själva uppstarten på runt 1700kr (karet hade jag redan) och det var inga större problem med driften.
Efter det blev det progressivt "värre" när intresset fördjupades och man började köra mycket småpolypiga stenkoraller (sps) samt skaffade större kar i omgångar, jag vill inte ens fundera på vad slutkostnaden blev för mitt sista kar
Så det är mycket svårt att beräkna kostnaden, det är helt enkelt upp till dig själv.
Jag har jobbat i zoobranschen och jag kan säga med 99% säkerhet att i princip alla färdiga paket jag såg inte var något att hänga i julgranen!
Din fråga ang avdunstning är lite lurig, jag är rätt säker på att saltvatten i sig inte avdunstar mer men tack vare den ökade värmen från stark belysning och det faktum att man sällan täcker över saltkar leder till mer avdunstning.
Men jag tror inte att du behöver oroa dig för fuktskador, själv körde jag på 2x250w metallhalogen och 4x39w T5 och dunstningen var inte något av denna värld, men inga problem med fukt
Om det är något mer du undrar över så är det bara att fråga!
Mvh