2009-09-13, 13:42
Medlem
Diktaturs avatar
I och med en krånglig och bökig installation av XP som involverade skivbyten till höger och vänster så slutade det med att vissa tjänster går igång utan detta måste göras manuellt när datorn startas om. Inget större problem egentligen, det är bara DHCP Client, DCOM Server Protocol och RPC Locator som inte vill - samt en till, en okänd tjänst.

Ibland kan det vara behändigt att köra server eller om man över huvud taget vill vara värd i ett LAN. Grejen är den att jag inte har en aning om vilken tjänst detta styrs av, jag har lyckats fått den att fungera en gång och då startade jag massa tjänster på måfå - vilket jag även gjort nu utan framgång och det är kämpigt att göra samma procedur om och om igen.

Så; vilken tjänst är det som styr inkommande anslutningar?
Citera
2009-09-13, 15:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

Ta del av denna länk. Du kanske finner ditt svar där.
Citera
2009-09-13, 19:14
Medlem
Diktaturs avatar
Har kikat på den innan - utan gott resultat tyvärr. Hela grejen är väldigt skum, det är mer än en gång som jag slagit bakut och dragit igång i stort sett samtliga tjänster utan framgång, de enda utelämnade är telnet och de som använder sig av skrivare och annan hårdvara jag inte använder mig av.
Citera
2009-09-13, 19:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur
I och med en krånglig och bökig installation av XP som involverade skivbyten till höger och vänster

Detta reagerade jag på innan.

Hade du ingen bootbar skiva?

Varför bytes det skivor?

En bootbar XP-skiva är drygt 800Mb stor och således inga skivbyten.

Hade jag varit dig nu så hade jag hämtat hem en XP. Bränn ner detta på en RW-skiva som då är bootbar. Lägg i skivan och kör en reperation.

Om nu detta inte skulle fungerar så överväg då en ominstallation.
Citera
2009-09-13, 19:40
Medlem
Diktaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Detta reagerade jag på innan.

Hade du ingen bootbar skiva?

Varför bytes det skivor?

En bootbar XP-skiva är drygt 800Mb stor och således inga skivbyten.

Hade jag varit dig nu så hade jag hämtat hem en XP. Bränn ner detta på en RW-skiva som då är bootbar. Lägg i skivan och kör en reperation.

Om nu detta inte skulle fungerar så överväg då en ominstallation.

Upptäckte alldeles nyss att allt var i sin ordning! Har skrivit upp alla startade tjänster och ska gå igenom dem en efter en vid nästa omstart och se vilken som fattas.

Vid installationen så var det en eller två filer som visade sig vara korrupta och till mitt förfogande hade jag en handfull XP-skivor så när installationen gnällde om en trasig fil bytte jag helt enkelt skiva och fortsatte tills en annan var korrupt.

Den enda märkbara följden är just att endast vissa tjänster startas automatiskt trots att de är inställda på »automatic» så en del - RPC bland annat, måste startas manuellt. Egentligen vore en reparation på sin plats men... Du vet säkert hur det är innan man får tummen ur och gör slag i saken .
Citera
2009-09-13, 19:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur
Du vet säkert hur det är innan man får tummen ur och gör slag i saken .

Jodå, men jag är så pass envis så om det nu uppstår ett problem så ska det lösas oavsett tidpunkt på dygnet

Men se lite hur det uppstår och har gärna en bootbar skiva tillhands om det nu uppkommer något problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in