2009-09-13, 00:43
Medlem
FillilutteN2s avatar
Vad skulle hända om all friktion skulle försvinna, NU?

Jag tänker mig i alla fall att ett resultat av detta skulle bli att ALLA i hela världen skulle dö. Man slår helt enkelt ihjäl sig. Men för sådana som mig utan någon större kunskap inom fysik, jag som sitter på min datorstol här. Hur exakt skulle jag slås ihjäl? Glider jag av stolen och kommer jag upp i enorma hastigheter och glider in i en vägg? Kanske får jag skärmen och stolen i huvudet?

För er mer insatta, berätta vad skulle hända?
Citera
2009-09-13, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FillilutteN2
Vad skulle hända om all friktion skulle försvinna, NU?

Jag tänker mig i alla fall att ett resultat av detta skulle bli att ALLA i hela världen skulle dö. Man slår helt enkelt ihjäl sig. Men för sådana som mig utan någon större kunskap inom fysik, jag som sitter på min datorstol här. Hur exakt skulle jag slås ihjäl? Glider jag av stolen och kommer jag upp i enorma hastigheter och glider in i en vägg? Kanske får jag skärmen och stolen i huvudet?

För er mer insatta, berätta vad skulle hända?

Allt som inte står på helt och hållet vågräta ytor kommer väl glida i golvet antar jag. Det kommer väl glida vidare på golvet också antar jag. Du glider ur datorstolen, men inte i någon jättehastighet. Vi säger att golvet lutar mot mitten utav rummet, då kommer du och alla prylar som glidit ned på golvet sluta där. Du kommer inte kunna resa dig upp. Så fort du försöker ta spjärn mot något kommer du bara glida av.
Det är vad jag tror händer.
Citera
2009-09-13, 00:58
Medlem
Macke73s avatar
Vilken fråga!
Hur skulle det gå till menar du?

Ja du...antar väl att vi skulle bli liggande utan möjlighet att ta oss nånstans, och till slut törsta ihjäl.
Citera
2009-09-13, 01:19
Medlem
Offsures avatar
Eftersom friktion skapas av samma effekt som håller isär allt, skulle all materia kollapsa. Således skulle också vi dö.
Citera
2009-09-13, 02:28
Medlem
En minut efter att alla friktion försvann skulle vi slagit rekord i världens största seriekrock.
Citera
2009-09-13, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Eftersom friktion skapas av samma effekt som håller isär allt, skulle all materia kollapsa. Således skulle också vi dö.
Vad menar du med "samma effekt som håller isär allt" Ett hus står ju fortfarande stabil även om friktionen försvinner. Och man pratar väl inte så mycket om friktion på molekylär nivå?
Citera
2009-09-13, 03:06
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nusic
Vad menar du med "samma effekt som håller isär allt" Ett hus står ju fortfarande stabil även om friktionen försvinner. Och man pratar väl inte så mycket om friktion på molekylär nivå?

Ett hus skulle snabbt falla i bitar, då alla spikar som är riktade lite under horisontalplanet skulle glida ur.
Citera
2009-09-13, 06:05
Medlem
Digums avatar
Jag är inte i mina sinnes fulla stånd i detta nu, oväntat nu. Finns en väldigt bra serie om det. Av Don Rosa. Strålar som tar bort tröghet och friktion, förklarar rätt bra vad som händer...
Citera
2009-09-13, 13:13
Medlem
Under---18s avatar
skulle man kunna ligga i en säng?
Citera
2009-09-13, 14:14
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
skulle man kunna ligga i en säng?
Om sängen är helt vågrät ja.
Citera
2009-09-13, 15:05
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nusic
Alla materia är ju uppbyggd av atomer, och hålls isär av den elektromagnetiska kraften. Atomskalens minusladdningar trycker bort andra atomskals minusladdningar.

Det roliga är att friktion och normalkraft (dvs. "icke-kollaps-kraften") är två sidor av samma mynt.

Alla ytor är i största inzooming, även om de är fullständigt släta, bulliga på grund av att atomer är klotformiga. När man drar två atomlager mot varandra, kan man tänka sig att de "guppar" mot varandra (de studsar upp och ner) och då skapas ett motstånd. Detta motstånd är friktion. Om de inte är släta blir givetvis motståndet större eftersom krafterna blir större, då mötesareorna blir mindre. (Den elektromagnetiska kraften ökar kvadratiskt ju närmare man kommer, om jag minns rätt.) Jämför att dra en kudde längs ett parkettgolv och längs en spikmatta.

Men när man trycker två material mot varandra, är det också den elektromagnetiska kraften som säger stopp.

Givetvis är normalkraften större än friktionen, för när normalkraften går in så trycks atomlagren rakt mot varandra. Vid friktion glider de ju bara sidledes. Således är det, inte helt förvånande, lättare att dra två material längs varandra än att trycka in dem i varandra.
Citera
2009-09-28, 09:59
Medlem
FillilutteN2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Om sängen är helt vågrät ja.

Fast lutar sängen bara en halv millimeter åt något håll så åker man åt helvete väl? Tack för fin information, är inte kunnig inom fysik men men finns det något svar på frågan om alla kommer dö?
Finns väl inte så många ytor i hela världen som är 100% plana? som människor befinner sig på dvs. Och annars så lutar väl människan åt något håll och det resulterar i att man glider iväg? Vilken hastighet kommer man upp i och hur snabbt tar det från 0-100?
Intressant det där med att hus etc skulle falla ihop, haha. Jag hoppas hela världen går under genom att friktionen minskar för varje timme. Vilken toppenfilm!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in