2010-02-06, 04:30
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WelcomeToSkyValley
okej. det är ju det jag inte vet vad det är jag hör, hmm. och förresten jag frågade min mamma om det med sprutan haha, och hon sa att det är typ vaccinet mot röda hund och sånt skit man får som barn, att det finns en chans att man blir schizofren, och att detta bryter ut eller vad man säger i 20års åldern.
Det tror jag är väääldigt liten risk att det beror på det... Jag har t.ex inte blivit vaccinerad mot Röda hund. Bara mot stelkramp o polio, samt några grejer när jag åkte till Thailand.
Citera
2010-02-06, 04:41
Bannlyst
Hör alla människor sig själva tänka i huvudet? alltså, hur går det till i ditt huvud? (en rätt svår fråga kanske)

Jag frågade min farsa och han sa att han inte gjorde det och det gjorde mig lite fundersam..
Citera
2010-02-06, 07:09
Medlem
Galadrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Brukar ibland ha några slags ovidkommande monologer med mig själv, eller med någon del av mig själv snarare. Jobbigast då vid insomningen men jag brukar få tankar, eller röster, svårt att skilja på dom, som dyker upp i skallen som säger exempelvis "du är värdelös, men vänta nu, begreppet värdelös är en social konstruktion, intelligens är relativt, etc etc. Försöker vrida mig åt något annat håll i hoppet om att tankarna kommer upphöra, men de kommer fortfarande tillbaks. Frasernas innehåll brukar oftast kännas smärtsamma och vedervärdiga. Ibland kan de bara poppa upp i huvudet.
Kan det vara schizofreni månne?

Nyss fyllda 18 år också, blivit värre på sistone, precis som dig har jag blivit ännu mer tillbakadragen och empatlös & deprimerad, fått typiska psykotiska tendenser, som att världen endast existerar i mitt huvud o.s.v.

är typ precis like som dig. Men går rundt med en massa psychopatiska tankar hela tiden.
men dom är värst på natten och när jag ska sova. ligger i sängen i 30-120 min innan jag får sovna pågrund av att mina tankar låter mig ej sova. Får ej medisin pågrund av min psykolog ej tar mig seriös, och min läkare tror mig inte häller. så måste röka Brunt/gräs för att kunna sova.
Detta är mycket jobbigt så orkar aldrig lägga mig. sitter uppe til jag ramlar ihop i soffan och sovnar.
Citera
2010-02-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Brukar ibland ha några slags ovidkommande monologer med mig själv, eller med någon del av mig själv snarare. Jobbigast då vid insomningen men jag brukar få tankar, eller röster, svårt att skilja på dom, som dyker upp i skallen som säger exempelvis "du är värdelös, men vänta nu, begreppet värdelös är en social konstruktion, intelligens är relativt, etc etc.

Jag brukar också ha monologer med mig själv innan jag somnar. Fast det brukar mest handla om roliga saker och sedan så ligger jag och skrattar en stund innan jag bestämmer mig för att somna.
Citera
2010-02-06, 13:24
Bannlyst
Kan du inte sluta ta din medicin och dokumentera det.

En videoinspelning vore optimalt, men jag kan nöja mig med en skriftlig utvärdering.
Citera
2010-02-06, 18:34
Medlem
mr.bjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Tja, Stesolid kan man bli skön på, men det är inget jag har utnyttjat. Det är narkotikaklassat iaf. O bra lugnande.

EDIT 1: Men om en "normal" person skulle ta 4 mg Haldol, 300 mg Efexor, 40 mg Stesolid & 100 mg Nozinan, så tror jag att denne hade fallit omkull...

EDIT 2: Jag har överdoserat min mediciner ett par gånger, o man blir som en zombie...

Jag har inga behov av sådana mediciner, men har provat Nozinan. 100mg sänker en normal människa rejält, man blir helt zombifierad. Äcklig medicin
Citera
2010-02-06, 21:10
Medlem
WelcomeToSkyValleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Det tror jag är väääldigt liten risk att det beror på det... Jag har t.ex inte blivit vaccinerad mot Röda hund. Bara mot stelkramp o polio, samt några grejer när jag åkte till Thailand.

haha okej, då kan jag vara lugn men ja tack för alla svaren!
Citera
2010-02-07, 09:42
Medlem
NormaJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Kan du inte sluta ta din medicin och dokumentera det.

En videoinspelning vore optimalt, men jag kan nöja mig med en skriftlig utvärdering.

Jag kan göra det istället eftersom jag har samma sjukdom som TS och det är precis som ni kan tänka er, snutar, inläggning och psyket tar stryck - som vanligt... man går runt på nätterna och pratar med sig själv konstant, (på andra språk, Ryska, Arabiska, har jag fått höra också, men det måste jag säga är något ANDLIGT) allt blir kaotiskt helt enkelt och jag kan lätt säga att jag inte längtar att göra om det om och om igen ett dugg, nu tar jag ju det starkaste mediciner, är ju rätt liten och det funkar väldigt bra och lever utan de här tankarna och fåfängorna, jovisst, klart man kan få vissa sidor men det är ju något som tillhör sjukdomen men försöker leva med sjukdomen så normalt som möjligt, har fobi för polisbilar men örutom det så går det ganska bra, som sagt bara poliserna som förstör mitt liv därute och förstås, snön!
Citera
2010-02-23, 07:58
Medlem
Läste att du skrivit "Men jag har läst att man aldrig ska låtsas hålla med den schizofrena, alltså om denna påstår nått som är orimligt, t.ex det står ett monster utanför dörren. Det kan bara förvärra saken. Vad jag har lärt mig, så ska man lugnt försöka förklara sanningen för den schizofrene."
Och har hört samma sak, har dock träffat på en person där man hade absolut inte fick säga emot denne, då situationen förvärrades mycket då, man var tvungen att hålla med i alla anklagerser denne gav, vilket oftast var väldigt otrevliga anklagelser.
Hur som helst så är detta säkert olika från person till person och hur diagnosen ser ut men jag tror att det är som du säger att man ska försöka förklara sanningen i de allra flesta fall.

Hur som helst här kommer frågor:
1.Hade du varit lyckligare om du aldrig fått reda på att du har schizofreni?
2. Ser du några fördelar med att ha schizofreni?
3. När du får hörselhallucinationer, talar du någonsin med dessa för att få dem att försvinna? Om ja, fungerar det?
4. Varför har du inget intresse av ett förhållande? (du skrev det i #22 eller gällde det endast just den tjejen?)
5. Är du öppen med din diagnos till folk du träffar? Hur reagerar folk när du berättar?

Jättebra initiaiv att starta denna tråden!
Citera
2010-02-23, 09:22
Medlem
NormaJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petta99
Hör alla människor sig själva tänka i huvudet? alltså, hur går det till i ditt huvud? (en rätt svår fråga kanske)

Jag frågade min farsa och han sa att han inte gjorde det och det gjorde mig lite fundersam..

Alltså, om jag ska svara för mig själv så är det precis som din pappa för min del också, har/hade istället en MAN (har dock fått hjälp men det problemet och är nästan helt borta nu) som jag "pratar" med, kan inte förklara, det var inte i ord utan "andligt" på något sätt, har blivit mycket, mycket bättre nu och syns mer (om jag inte har druckit kan det upp igen och känna mig en aning paranoid) sällan vilket jag är glad för.
Citera
2010-02-23, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
Alltså, om jag ska svara för mig själv så är det precis som din pappa för min del också, har/hade istället en MAN (har dock fått hjälp men det problemet och är nästan helt borta nu) som jag "pratar" med, kan inte förklara, det var inte i ord utan "andligt" på något sätt, har blivit mycket, mycket bättre nu och syns mer (om jag inte har druckit kan det upp igen och känna mig en aning paranoid) sällan vilket jag är glad för.

Förstår inte riktigt din mening, vad är en MAN?

Det jag menade när jag frågade min pappa var att jag hör min egen röst i huvudet hela tiden och jag kan ibland känna ett begär att slå/sparka/bita/knuffa folk i min närhet, det känns som om att jag skulle vilja göra det.

Jag gör det inte, men det känns i huvudet som om jag skulle vilja göra det, om du förstår?

Det skulle liksom kännas "skönt" om jag slog någon om jag följde den tanken.
Citera
2010-02-25, 17:01
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Blir man fråntagen körkortet om man får schizofrenidiagnos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in