2009-09-11, 13:52
Medlem
Rhyss avatar
ok,

jag har en powermac g5 ppc, dual 1,8 med 2gb ram, kör osx10.4 tiger på den.

för en tid sedan tyckte jag att den började sega ordentligt, var allmänt slö.

kollade "om den här datorn" och ser till min förvåning att den står "antal processorer: 1". jag öppnade och kontrollerade att de satt på plats, har resettat pram, reparerat behörigheter, och kört diagnosverktygen på installations-cdn.

någon ide om vad som kan ha hänt? jag menar, om en cpu skulle vara defekt, skulle datorn ens fungera då? kan det vara så att systemet på något sätt inte hittar processorn? kan en cpu avaktiveras, och i så fall, kan man aktivera den igen?

tacksam för all hjälp!
Citera
2009-09-11, 14:20
Medlem
R.Ws avatar
Din dator har bara en en CPU, fast med två kärnor.
Citera
2009-09-11, 14:26
Medlem
Rhyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.W
Din dator har bara en en CPU, fast med två kärnor.

nej, den har två fysiska processorer.
www.wired.com/news/images/full/pmg5_inside_f.jpg
Senast redigerad av Rhys 2009-09-11 kl. 14:29.
Citera
2009-09-11, 19:16
Medlem
MajorKongs avatar
Du har kanske råkat stänga av den av misstag på någon vänster?

Om du har Developer Tools installerat finns det ett program i Library/Application Support/HWPref som heter CPUPalette där du aktivera/deaktivera processorkärnor.

Vet dock ej om det finns för PPC eller i Tiger. Skulle tro att det gör det, men kan inte kolla själv då jag kör SL på en iNtelMac.

Är processorn kaputt får du väl leta begagnade på eBay eller Blocket. De borde vara ganska billiga nu med tanke på att G5:an har några år på nacken.
Citera
2009-09-11, 19:40
Medlem
R.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhys
nej, den har två fysiska processorer.
www.wired.com/news/images/full/pmg5_inside_f.jpg

Såg det nu, kollade på revision a.
Citera
2009-09-11, 19:50
Medlem
Rhyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorKong
Du har kanske råkat stänga av den av misstag på någon vänster?

Om du har Developer Tools installerat finns det ett program i Library/Application Support/HWPref som heter CPUPalette där du aktivera/deaktivera processorkärnor.

Vet dock ej om det finns för PPC eller i Tiger. Skulle tro att det gör det, men kan inte kolla själv då jag kör SL på en iNtelMac.

Är processorn kaputt får du väl leta begagnade på eBay eller Blocket. De borde vara ganska billiga nu med tanke på att G5:an har några år på nacken.

yep, testade med devtools, men det syns bara en processor. skumt, skulle verkligen datorn gå öht om en cpu var trasig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in