• 1
  • 2
2009-09-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Borde inte samma browser rendera en sida exakt likadant oavsett operativ? Det är det jag inte förstår.
Nej, browsern säger var de olika sakerna på sidan ska ligga och vilken font som ska användas men exakt hur fonten ska ritas ut beror på vilken font renderings motor som används. Jag antar att ubunty kör med freetype medan windows kör med sin egen. Det gör att texten inte ser exakt lika ut även om man använder samma font.
Citera
2009-09-16, 15:13
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Standard i Windows (Opera)

Times New Roman
Courier New
Citera
2009-09-19, 07:01
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
Nej, browsern säger var de olika sakerna på sidan ska ligga och vilken font som ska användas men exakt hur fonten ska ritas ut beror på vilken font renderings motor som används. Jag antar att ubunty kör med freetype medan windows kör med sin egen. Det gör att texten inte ser exakt lika ut även om man använder samma font.
Jag gillar inte freetype i så fall, tycker fonterna ser fula och hemmagjorda ut. Finns det någon annan renderingsmotor till Linux?
Citera
2009-09-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Jag gillar inte freetype i så fall, tycker fonterna ser fula och hemmagjorda ut. Finns det någon annan renderingsmotor till Linux?
Om det är stor skillnad så är det troligen olika fonter.
http://i33.tinypic.com/mc3rki.jpg
Såhär stor skillnad är det för mig. Båda är Arial Regular 10 men den övre är WinXP och undre är så som det ser ut på mitt system.

Den stora skillnaden är hur hintingen görs. I Freetype går att konfigurera hinting ganska mycket. Gammal eller ny motor, Fri eller patentskyddad motor, light medium eller hard hinting osv. Men det är ganska trixigt att konfigurera tyvärr.
Citera
2009-09-21, 00:29
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Standard i Windows (Opera)

Times New Roman
Courier New

Times New Roman är dock hopplös att läsa på skärm (men ser bra ut på papper). Bättre att hålla sig till Arial, Verdana eller Trebuchet MS om man vill välja bland Microsofts typsnitt.
Citera
2009-09-21, 00:43
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Times New Roman är dock hopplös att läsa på skärm (men ser bra ut på papper). Bättre att hålla sig till Arial, Verdana eller Trebuchet MS om man vill välja bland Microsofts typsnitt.

Jag brukar koda hemsidor för sans-serif, verdana och/eller arial. Men jag bara skrev av det som stod i webbläsarfönstret i Opera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in