2009-09-11, 09:47
Medlem
Hej!

Jag vet inte om tråden är rätt placerad men jag provar.

Jag har en fundering kring en sak som jag fick reda på nyligen. Jag köpte en klänning på H&M och efter typ 4 dagar ångrade jag mig och tänkte lämna tillbaka den men då hittade jag inte mitt kvitto. Jag blev väldigt arg för den var rätt dyr men mitt i allt elände så berättade min kompis att jag visst kunde lämna tillbaka klänningen utan kvitto men att jag då får tillgodokort istället för pengar. Detta lät ju jättebra så jag gick till H&M och testade, till min glädje gick det och jag fick ett tillgodokort men jag var tvungen att visa mitt leg och jag undrar varför? Annars när man lämnar tillbaka så skriver man ju bara sitt namn + telenr. Och jag undrar dessutom om alla affärer gör såhär? För det var verkligen något helt nytt för mig.
Citera
2009-09-11, 10:10
Medlem
Savoys avatar
Haha...bor utomlands och jag kan inte tänka mig att det finns något annat land än Sverige där man kan lämna tillbaka utan kvitto! Helt otroligt, jag kan ju ha snott plagget någonstans, sedan går jag in och får presentkort för det!
Citera
2009-09-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Haha...bor utomlands och jag kan inte tänka mig att det finns något annat land än Sverige där man kan lämna tillbaka utan kvitto! Helt otroligt, jag kan ju ha snott plagget någonstans, sedan går jag in och får presentkort för det!

Jo precis vad jag tänkte! Men det kanske är därför dom kollar leg? Men liksom vad gör dom med den informationen sen då? :O
Citera
2009-09-11, 10:36
Bannlyst
betalade du kontant ???!
Citera
2009-09-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Hustler
betalade du kontant ???!

Det kommer jag inte ihåg. Vadårå?
Citera
2009-09-11, 10:57
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 06mina
Jo precis vad jag tänkte! Men det kanske är därför dom kollar leg? Men liksom vad gör dom med den informationen sen då? :O

Letar upp ditt nummer på Eniro sen skickar hem 10 pinglor till dig som öppnar upp pandoras ask (kan ju säkert bli en del ondska efter man smiskat alla, så hoppas ni förstår min synonym), vore inte det kanon? Allt detta för att du ska glömma bort detta plagg du har reklamerat.
Citera
2009-09-11, 11:13
Medlem
Giggis avatar
Anledningen till att du fick frågan om du betalat kontakt har nog att göra med att om du betalat med kort duger även utdrag från kontot som kvitto.

Att de kollade leg är en säkerhetsgrej för att se att du inte skrivit under med falska uppgifter. Returkvittona stäms av lite då och då och om man hittar samma namn på flertalet returkvitton kan man börja ana att inte allt står rätt till.

H&M har väldigt generösa bytes- och returregler. I samma klass som IKEAs ungefär. Värt att nämna är också att H&M tidigare hade Öppet köp även på REA-varor men i finanskrisens spår slopades detta under sommarens REA.
Citera
2009-09-11, 21:55
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jo precis av alla länder i världen är det bara Sverige som man kan lämna tillbaka kläder utan kvitto(som för övrigt inte går i någon kvalitetsaffär, är inte direkt förvånad att H&M går med på någonting sådant) .
Citera
2009-09-12, 02:06
Medlem
MKnugens avatar
Jag fick ett tillgodokvitto när min fakkin' skjorta gick sönder, köpt från MQ. Hade inget kvitto när jag kom in med den.
Citera
2009-10-18, 16:49
Medlem
IdiAmins avatar
Olika saker debatteras i tråden men generellt gäller att du ska kunna göra troligt att du köpt varan hos den handlare du vill reklamera den hos. Här funkar att bli igenkänd som stammis eller att visa att det skett en transaktion mha betalkort eller så. Eller att varan inte säljs någon annanstans.

Men för att få pengarna tillbaka skulle jag tippa att det krävs någon form av kvitto. Att få ett presentkort är en möjlighet om de är schyssta, men utan kvitto så har du egentligen inga rättigheter utan det är upp till butikens goda vilja.

Vill du vara säker? Spar kvittot!
Citera
2009-10-19, 14:17
Medlem
betongskalles avatar
Det är inget typiskt svenskt fenomen enligt min erfarenhet. Jag vet inte hur andra bär sig åt, men jag har gjort det ett par gånger, både här och utomlands. Har kanske mer att göra med hur man uppträder och ifall man handlat där förut?

Självklart har man inte rätt till ett skit utan kvitto, men butiken tjänar i längden på att vara tillmötesgående. För övrigt, vem fan snor kläder och lämnar tillbaka dom för att få presentkort?
Citera
2011-09-12, 02:54
Medlem
Bumpar tråden. Köpte ett par byxor på jack n jones för 800kr och efter en vecka så gick dom sönder i sömmen, alltså inget som man skulle kunna orsaka själv utan sömmen släppte helt enkelt. Har letat som en idiot efter kvittot men hittar det inte. Kan jag byta dom ändå?

Byxorna är av senaste kollektionen och tjejen som jobbar där känner säkert igen mig då vi pratade en del och jag har handlat en del saker där. Betalade även med kort så jag skulle kunna visa ett kontoutdrag som visar att jag köpt en vara på jack n jones för 800kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in