Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Grannen har en sån hund om det nu var en bullterrier...
dem hundarna är kanske inte dem smartaste, sen så är dem svåra att träna då dem har en ganska stark egenvilja!
den hunden rastar grannen ungefär, tror inte änns att den kan "sitt".
kan ju iof bero på ägaren också!
Jo, det är en bullterrier på bilden (som f ö är en reklambild för Absolut Vodka, "Absolut Accessory." står det på den).
Sanningen att säga är bullterriers väldigt smarta, ibland är de för kluriga för sitt eget bästa. Saker de finner nytta av att lära sig lär de sig oerhört snabbt (många gånger redan på första försöket), men som du skriver har de en enorm egen vilja, de ledsnar snabbt om man blir tjatig och de kan vara svåra att motivera lärande om de har en ägare som inte har potential att hitta rätt motivationsteknik för hunden. En del ägare gör heller inga försök, inte ens till att få hunden att gå sansat i kopplet, utan väljer att leva obildbarhetsmyten med sin bullterrier, trist nog.
Eftersom jag är en lat jäkel till matte har jag lärt min bulletik att t ex stanna, backa, sitta och ligga när hon själv varit på väg att göra dessa saker. På så sätt har hon aldrig fattat att hon tränats, och har heller inte ledsnat. Enkelt, smärtfritt och väldigt praktiskt.