2009-09-10, 23:01
Medlem
Caesar Johansens avatar
Anledning att vi dag vet något om det förflutan är för att det har bevarats dokument av olika slag. I dagens informationssamhälle tillkommer mängder av information, men vad kommer egentligen finnas kvar om hundra år? Vad kommer tillexempel hända med all den text som vi på FB producerar dagligen?

Skulle det inte vara en idé att försöka bevara FB all information som nu (i denna stund) finns tillgänglig, och lämna över det till något form av arkiv för framtida historiker att gräva i?

Är det en bra idé?
Hur skulle det gå till rent praktiskt, hur för man över informationen till ett lagringsmedium som kan lagra så mycket information, och som dessutom står emot tidens tand?
Vart skall man vända sig med ett sådant förslag?
Citera
2009-09-10, 23:09
Medlem
snapcases avatar
Jag antar att FB redan är lagrat på KB under Kulturarw3. Nån kan väl gå dit och kolla?
Citera
2009-09-10, 23:12
Medlem
Det var en snubbe som tänkte göra samma sak på Twitter.
Citera
2009-09-10, 23:14
Medlem
Det hade varit sjukt skönt att kunna tanka hem FB.
Citera
2009-09-10, 23:14
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Jag antar att FB redan är lagrat på KB under Kulturarw3. Nån kan väl gå dit och kolla?

Va bra, hoppas att de har gjort det. Å andra sidan är vi ju englandsbaserad, vad innebär det i praktiken?
Problemet med Kulturarw3 är att de verkar spara allt materialt digitalt, detta är inte speciellt tillförlitligt. Om vi vara riktigt säkra på överleva tidens tand, så borde man printa ut all information parallellt och lägga det i ett bergsrum.

Jag tror att internetforum är det mest intressanta att spara; om man vill få reda på vilka väderingar och tankar "vanligt folk" hade på 2000-talet.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2009-09-10 kl. 23:18.
Citera
2009-09-10, 23:18
Medlem
MoogBeats avatar
Det finns en fara med att enbart lagra information digitalt, eftersom tekniken ständigt utvecklas och gammal hårdvara avvecklas och förstörs. Läs mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_obsolescence
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Dark_Age

Har någon Mod koll på hur stor informationsmängd alla inlägg på FB tar upp?
Citera
2009-09-10, 23:29
Medlem
Na, hälften av allt som sparas kommer ju vara "tar du den i tvåan" så det känns som lite slöseri på resurser.
Citera
2009-09-10, 23:40
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Det finns en fara med att enbart lagra information digitalt, eftersom tekniken ständigt utvecklas och gammal hårdvara avvecklas och förstörs. Läs mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_obsolescence
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Dark_Age

Har någon Mod koll på hur stor informationsmängd alla inlägg på FB tar upp?
Men oavsett om hårdvaran och mjuvaran ändras så kommer det nog ändå finnas sätt att läsa gamla dokument, format och liknande genom virtuella maskiner.

Det som är viktigt är att spara programmen som kan läsa filerna, sen är det enda problemet att fixa en VM, och när det är gjort så har man ju alla programmen sparade och då kan man läsa dokumenten.

Jag har svårt att tro att teknikutvecklingen kommer gå bakåt och att det inte kommer finnas VMs i framtiden.
Citera
2009-09-11, 00:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Men oavsett om hårdvaran och mjuvaran ändras så kommer det nog ändå finnas sätt att läsa gamla dokument, format och liknande genom virtuella maskiner.

Det som är viktigt är att spara programmen som kan läsa filerna, sen är det enda problemet att fixa en VM, och när det är gjort så har man ju alla programmen sparade och då kan man läsa dokumenten.

Jag har svårt att tro att teknikutvecklingen kommer gå bakåt och att det inte kommer finnas VMs i framtiden.
Med risk för att dra tråden lite OT så ligger problemet inte främst i att kunna tolka filformaten, utan att kunna läsa medierna filerna är lagrade på.
Citera
2009-09-11, 00:10
Medlem
Ruskigbusss avatar
De enda sätt som överlevt tidens tand är ju antingen inristningar i stenblock eller handskrivna pergament.

Den som orkar skriva av alla trådar på pergament får väl gärna försöka.

Annars får vi nog acceptera att vi skriver i sand.
Citera
2009-09-11, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
De enda sätt som överlevt tidens tand är ju antingen inristningar i stenblock eller handskrivna pergament.

Den som orkar skriva av alla trådar på pergament får väl gärna försöka.

Annars får vi nog acceptera att vi skriver i sand.

Det är bara att leta upp den lojalaste och flitigaste av posthunters (så länge siffrorna under användarnamnet ändras, dvs) och din plan kan sättas i verk.

Citera
2009-09-11, 00:29
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Med risk för att dra tråden lite OT så ligger problemet inte främst i att kunna tolka filformaten, utan att kunna läsa medierna filerna är lagrade på.
Med tiden kommer ju överföringshastigheterna och storleken på medierna att öka, vilket i sin tur kommer möjliggöra förflyttning av filerna till modernare medier. Jag ser den tekniska utvecklingen som en snöboll som rullar ner för en backe och bara bli större och större ju längre den rullar. När väl bollen blivit hyfsat stor går det snabbare och snabbare för den att öka i massa.

Ungefär så tänker jag mig utvecklingen och tänker man så, så borde det inte bli något problem att föra över våra små, fjuttiga, filarkiv på 48 petabyte...

Nu blev det ju verkligen OT, det ber jag om ursäkt för. Jaja, faktum är ju att det är du som är mod ÅG, så det är fritt fram för dig att antingen radera eller kanske rent av svara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in