• 1
  • 2
2009-09-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Om du med "spricker" menar att brödet delar sig när du skär det så har det inte jäst tillräckligt innan gräddning och därmed inte jäser homogent när det sätts i ugnen. Jag förutsätter att du jäser degen minst två gånger. En gång efter knådning och en gång efter du format själva bröden?

Japp så menar jag. Bödskivan spricker när jag skär.Vid något tillfälle har även hela bröder spruckit. Det stämmer att jag även jäser det 2 ggr.

Men det ser ut som om det har jäst jämt. Massor av 2-3mm hål i skivan och inget som typ är 1cm eller nåt sånt.
Senast redigerad av sisus 2009-09-11 kl. 08:46.
Citera
2009-09-11, 08:57
Medlem
Sam.Bogas avatar
Hejsan sisus kikade på ditt recept och kom fram till att du har lite förmycket hejbaburiba och för lite vetemjöl.
pröva att dra ner på t.e.x. graham och ersätt med vetemjöl osv.
det är mitt tipps eller baka andra recept tills du finner det du söker
mvh samson
Citera
2009-09-11, 10:46
Medlem
dePauls avatar
Ett sprött bröd har att göra med att degen inte är tillräckligt genomarbetad samtidigt som man kompenserar med för mycket jäst. Så är också fallet i det här exemplet.

Hoppa över diverse fantasiingredienser såsom potatis och femtielva olika mjölsorter. Köp ett fint vetemjöl (med hög proteinhalt) och använd det tillsammans med salt, socker/sirap (eller utan), jäst (eller surdeg) samt någon typ av fett. Krångla mao inte till det .

~Paul~
Citera
2009-09-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett sprött bröd har att göra med att degen inte är tillräckligt genomarbetad samtidigt som man kompenserar med för mycket jäst. Så är också fallet i det här exemplet.

Hoppa över diverse fantasiingredienser såsom potatis och femtielva olika mjölsorter. Köp ett fint vetemjöl (med hög proteinhalt) och använd det tillsammans med salt, socker/sirap (eller utan), jäst (eller surdeg) samt någon typ av fett. Krångla mao inte till det .

~Paul~

Min tanke har varit att göra ett näringsrikt bröd som håller mig mätt länge. Där av valet av många mjölsorter.
Citera
2009-09-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Min tanke har varit att göra ett näringsrikt bröd som håller mig mätt länge. Där av valet av många mjölsorter.

Prova att baka med fil och bikarbonat istället för med jäst - du slipper knådning och jäsning och kan ha i en massa frön, nötter, mjölsorter, vetegroddar, frukt etc. utan att det blir faller sönder. Bikarbonat hindrar väl iofs något vitaminupptag, tror det är tiamin (men tiaminbrist verkar mest drabba alkisar).

Det här receptet påminner om ett jag brukar göra: http://www.smaskens.nu/2008/09/mitt-svarta-brd.html (torkade aprikoser är gott att ha i också). Om man inte vill ha så mycket sirap i så finns det recept med äpplen också, bland annat det här:
http://heavenlycupcake.blogspot.com/...ussinbrod.html
Citera
2009-09-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus

Näringsrikt= Dinkelsikt. Det är riktigt bra att baka på. Så måste man knåda, knåda, knåda tills degen är liksom blank och smidig. Det tar längre tid än 5 ninuter, jag tror nog jag står och knåda i en kvart minst.
Citera
2009-09-11, 14:27
Medlem
Här har du ett gott bröd, TS:
En falcon bayerskt folköl
1 pkt jäst
1 dl matolja
3 msk ljus sirap
1,5 tsk salt
1 kilo dinkelmjöl

Värm upp folkölen tillsammans med olja och sirap i en kastrull till 37 grader
Lös upp jästen i lite av degvätskan, slå sedan på resten av vätskan. Ha i nästan hela kilot med mjöl och så salt, och så knåda knåda knåda knåda, tillsätt mer mjöl allteftersom om degen blir för kletig. När degen är smidig, blank och len låter du den jäsa ca 45 minuter, sedan knåda knåda knåda igen och baka ut. Låt jäsa till dubbel storlek och så in i ugnen på 200 grader tills brödet låter ihåligt när du knackar det på baksidan, då är det klart och det tar ca 30 minuter, ibland längre.
Citera
2009-09-11, 14:47
Medlem
Octavianuss avatar
som sagt, du måste knåda det ordentligt. Alla ingredienser måste vara perfekt blandade, inget hafsjobb. Sen kan du prova att ta mindre jäst, och jäsa det längre tid. Brukar bli som segare deg, bör hålla ihop brödet bättre. Sen som depaul sa så ett mjöl med högt proteininnehål bör kunna ge lite hållbarare bröd (så som i att inte spricka sönder).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in