2014-12-28, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
När det börjar bli trögt att få igenom nålen. Därför kan man ha som vana att rotera typ höger skinka - vänster skinka - höger axel - vänster axel osv.

Ah. Körde rotation med låren förut när det var oftare, men nuförtiden är det straight up Glutes som gäller. Kör vänster/höger e5d men tycker inte det är särskilt knepigt än iaf.
Citera
2015-01-02, 06:36
Medlem
ilsk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordna
Känns som ni förvandlat en såpass simpel sak till raketforskning.

Håller med. Jag kör in den blå så långt det går och trycker in den lite extra (kanske 5 mm). Alltså så att det blir som en "grop" i skinnet medans jag trycker in skiten. Eftersom jag kör lågdos så vet jag att det funkar och svårare än så är det inte. Viktigt att man drar upp och kollar så det inte sitter i ett blodkärl bara. Glömt vad det kallas nu men det finns utförliga beskrivningar. Men jag tycker det är onödigt att krångla till det. Viktigt att det är sterilt förstås. Tvätta stickstället med Alsolsprit och jag har i alla år använt samma verktyg c:a 5 ggr i taget utan problem. Men suger först upp hett vatten och kör ut genom nålen och till sist desinfektion (alsol- eller Hexa-) och ut genom nålen. Förvara i orginalförpackningen plus rent toapapper i en ren plastpåse.
Citera
2015-01-02, 06:37
Medlem
ilsk1s avatar
Ska tillägga att jag kör i låren. Där är det lätt att vara säker på att den sitter i muskeln, så man inte slösar bort nåt.
Citera
2015-01-02, 15:48
Medlem
Noxiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilsk1
Men jag tycker det är onödigt att krångla till det. Viktigt att det är sterilt förstås. Tvätta stickstället med Alsolsprit och jag har i alla år använt samma verktyg c:a 5 ggr i taget utan problem. .

Du säger att man inte ska krångla till det men "rekommenderar" att använda samma nålar flera gånger. Det är ju att krångla till det om något, verktyg är inte dyrt och är engångsverktyg. Det blir aldrig sterilt igen, och jag lägger hellre nån krona per gång och vara säker på den saken.
Citera
2015-01-02, 15:56
Medlem
aKAYs avatar
Citat:
Håller med. Jag kör in den blå så långt det går och trycker in den lite extra (kanske 5 mm). Alltså så att det blir som en "grop" i skinnet medans jag trycker in skiten. Eftersom jag kör lågdos så vet jag att det funkar och svårare än så är det inte. Viktigt att man drar upp och kollar så det inte sitter i ett blodkärl bara. Glömt vad det kallas nu men det finns utförliga beskrivningar. Men jag tycker det är onödigt att krångla till det. Viktigt att det är sterilt förstås. Tvätta stickstället med Alsolsprit och jag har i alla år använt samma verktyg c:a 5 ggr i taget utan problem. Men suger först upp hett vatten och kör ut genom nålen och till sist desinfektion (alsol- eller Hexa-) och ut genom nålen. Förvara i orginalförpackningen plus rent toapapper i en ren plastpåse.

Du verkar ju ha en del erfarenhet men jag avråder dig starkt till att ge idiot-tips som att återanvända verktygen 5ggr. Det är rena pundarfasoner. Ett komplett verktyg kostar max 10kr - man sparar alltså inga pengar. Dessutom blir nålarna sinnessjukt slöa och risken för abscess mångdubblas.
Använd ALLTID nya fräscha verktyg. Personligen kör ja även separat nål för uppsug. För mig finns det inte ett pris på att utföra injektion med maximal säkerhet och minimal skada.

Mvh

/aKAY
Citera
2015-01-02, 19:31
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:

Du är en sanitär olägenhet. Det går att återanvända verktyg men rekommenderas inte. Nu spruta, en kanyl för uppsug och en kanyl för injektion är att föredra. Så kör jag och har aldrig haft några problem med infektioner. Du leker med elden, förr eller senare så får du ta konsekvenserna. Sluta vara så dumsnål.

/ Leif
Citera
2015-01-03, 08:19
Medlem
ilsk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxii
Du säger att man inte ska krångla till det men "rekommenderar" att använda samma nålar flera gånger. Det är ju att krångla till det om något, verktyg är inte dyrt och är engångsverktyg. Det blir aldrig sterilt igen, och jag lägger hellre nån krona per gång och vara säker på den saken.

Du har helt rätt. Men ibland är det slut på verktyg och jag gillar inte att beställa verktyg separat.
Köper jag nåt och dom har verktyg för en 10:a per kompletta set så använder jag nytt varje gång också.
Jag kanske skrev på fel sätt men vad jag menade var att det går att använda dom flera ggr på ett säkert sätt.
Och det är inte så att jag rekommenderar att använda samma verktyg flera ggr. Det är bara ett alternativ.
Men du har helt rätt ett stick - ett verktyg är givetvis det rätta.

Ber om ursäkt om jag gav fel råd, speciellt när det gäller noobs. Men för att rätta till det:
Lyssna på föregående talare. Han har helt helt rätt.
Citera
2015-01-03, 08:24
Medlem
ilsk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aKAY
Du verkar ju ha en del erfarenhet men jag avråder dig starkt till att ge idiot-tips som att återanvända verktygen 5ggr. Det är rena pundarfasoner. Ett komplett verktyg kostar max 10kr - man sparar alltså inga pengar. Dessutom blir nålarna sinnessjukt slöa och risken för abscess mångdubblas.
Använd ALLTID nya fräscha verktyg. Personligen kör ja även separat nål för uppsug. För mig finns det inte ett pris på att utföra injektion med maximal säkerhet och minimal skada.

Mvh

/aKAY

Läs min rättelse till tidigare inlägg. Och jag kör också med separat nål (grön) för uppsug och en blå för sticket.
Och som jag sagt tidigare, det var inget tips. Det var ett alternativ. Om jag har tillräckligt med verktyg kör jag med nya varje gång också.
Återigen, ber om ursäkt om jag gett nybörjare fel "tips".
Lyssna på dom två föregående inläggen. Det är absolut det rätta.
Citera
2015-01-03, 08:30
Medlem
ilsk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Du är en sanitär olägenhet. Det går att återanvända verktyg men rekommenderas inte. Nu spruta, en kanyl för uppsug och en kanyl för injektion är att föredra. Så kör jag och har aldrig haft några problem med infektioner. Du leker med elden, förr eller senare så får du ta konsekvenserna. Sluta vara så dumsnål.

/ Leif

Läs mina sista inlägg. Jag ska vara mer försiktig med hur jag skriver. Det är lätt att det tas på fel sätt.
Och jag skulle lagt till att det är inget som rekommenderas, bara hur man på ett ganska säkert sätt kan använda samma verktyg flera ggr ifall man inte har tillräckligt utav dom hemma.
Det är inget jag gör hela tiden. Men ibland är verktygen slut när man beställer annat.
Och när man kör desinfektion genom nålen och torkar av den med detsamma så är den, om inte steril,
ändå desinfekterad.
Citera
2015-01-07, 12:39
Medlem
svordom77s avatar
Vilka risker/biverkningar utsätter man sig för om man sticker för ofta i samma muskel??

Ärrvävnad?
Ökad risk för muskelbristning? etc...
Citera
2015-01-07, 12:39
Medlem
Hej!
Vet ej om jag missat det hela,men nu har jag huggit så pass ofta o under ngra år,började när man va 18år under 90talets mitt o fortsatt on n off fram till idag med att hugga intramuskulärt,har såklart ärr vävnad då jag under ca 10år endast fick tag på rosa+gröna kanyler(alltså de 2 tjockaste som jag absolut ej skulle hugga med i dag)nu var frågan/tanket att det går lättare att komma in i muskeln med storlekarna mindre(men dock xtremt trööögt att trycka in 1 antal ml/stick=2-5ml beroende på mg/ml osv,även så har det börjat blöda rejält mot vad det gjort tidigare på ställena,ibland kan det gå flera HUGG O ENDAST KOMMA NGN DROPPA O IBLAND SÅ FORSAR DET BARA BLOD Å ÄR DÅ SÅKLART FUNDERSAM PÅ OM MAN NU ÄR SÅ PASS DÅLIG PÅ ÄLDRE DAGAR ATT HUGGA?

Även så är det en hel del ärr o bros i ena låret framförallt så det syns som typ en 50öring till 1 enkrona i storlek,men det jag undra mes över är numera så känner jag varje injektion i muskeln krypa vidare neråt mot vaderna innan jag ej känner ngt alls(vissa prepp gör ju rent ut sagt lite små ont som t.ex hög mg/ml propionat(olika sorters tillverkare av den testosteronen+suspension såklart)

Men känns ungefär som om det bränner från injektions stället o kryper sakta nedåt känns det som i musklerna i benet vid injektions tilfällena sista kuren som man startade för en liten stund sedan(olika tillvärkare av preppen o endast 1 av dem som verkligen känndes när jag hugg den innan jag började blanda ut den med test cyp eller enanthate,då minskades obehaget men känns ändå lite lätt som att det typ brinner ifrån i.m stället o kryper nedåt i benet(kännt liknande,menm aldrig på så här pass omgående direkt efter injektionen,tidigare har man varit med om att känna smärta efter i.m injektion efter upp till 1-3dagar med t.ex testo propionaten,men detta är eller iaf va fullt vanligt då med den ryska sorten som flöt runt rätt mycket av under 90talet o en stund frammåt,så är det ngn annan som huggit sig extremt mkt o känner igen detta om det nu kan bero på att mina injektions ställen e rätt sönder huggna eller om det är ngt annat det beror på?allt från prepp eller att man helt enkelt gör fel av ngn konstig anledning så att det blir en konstig känsla efter injektion i låret?visst har man varit med om stelhet o smärta förr,men ej att det känns som om det rinner ner igenom muskeln ner mot vaden efter en i.m injektion rätt omgående=m.a.o innom minuterna efter injektion i lårets muskel!

MVH+Alltid bra att fråga även om det i vissa fall känns dumt då man huggit i så passs många år å borde kunna detta nu,men som ja brukar säga,finns ej dumma frågor bara dumma svar(hmm tja beror ju på det oxå dock)
Citera
2015-01-08, 07:16
Medlem
Skittjacks avatar
Förra torsdagen gjorde jag en inject i höger axel. I söndags upptäckte jag att jag var lite öm och svullen i överarmen mellan biceps och triceps. Svullnaden har minskat och även ömheten däremot är jag nu röd och varm där. Är detta ett tecken på infektion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in