2023-06-04, 11:07
Medlem
Kalashs avatar
Har lagt ner allt och kör inte längre. Under de åren jag körde testade jag dock lite av varje tills jag läste om ventrogluteal injektion. Lite svårt att hitta första gången men när tekniken väl satt bytte jag aldrig ställe igen. Väldigt lite nerver och blodkärl där tydligen
Citera
2023-06-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalash
Har lagt ner allt och kör inte längre. Under de åren jag körde testade jag dock lite av varje tills jag läste om ventrogluteal injektion. Lite svårt att hitta första gången men när tekniken väl satt bytte jag aldrig ställe igen. Väldigt lite nerver och blodkärl där tydligen

Nackdelen med ventrogluteal är att man max ska injicera 3 ml där.
Citera
2023-06-04, 17:13
Medlem
Gabbegy000s avatar
Kör bara ventrogluteal. Skönt och smidigt.
Citera
2023-06-04, 21:18
Medlem
Övre/yttre delen av låren. Kan sitta stilla och ha båda händerna fria till det, vilket är skönt. Annars ibland axeln när det behövs extra ställe.
Citera
2023-06-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Övre/yttre delen av låren. Kan sitta stilla och ha båda händerna fria till det, vilket är skönt. Annars ibland axeln när det behövs extra ställe.

Man blir ju halt i flera dagar av att köra i benen
Citera
2023-06-05, 22:36
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Borde inte svaret på denna fråga bero på hur många ml man ska injicera samt vilken substans? Om den är mer eller mindre trögflytande, samt vilken koncentration mg/ml den har.
Citera
2023-06-29, 14:14
Medlem
Hur stor är egentligen risken att få en infektion av att injicera om man inte spritat huden?
Senast redigerad av Draculark 2023-06-29 kl. 14:19.
Citera
2023-06-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draculark
Hur stor är egentligen risken att få en infektion av att injicera om man inte spritat huden?
2,36% risk

Beror på mycket vad du gjort innan. Är du hemma nyduschad och tvättat dig noggrant, klinisk rent boende, sticker ganska omgående direkt efter, sprita lär inte reducera chansen mycket du klarar dig från någon hudbakterie.

Har du precis tränat, är kvar på gymmet, oduschad, svettig, sticker i omklädningsrummet(lol), spritar ej, ja, då kommer spritningen vara otroligt bra att göra innan.

Men varför inte sprita, cutisoft-wipes är svinbilliga. Köp från apotea. Snabb leverans och gratis frakt.
Citera
2023-06-29, 21:00
Medlem
Kanyler passar inte sprutan

Fick hem min beställning idag och skulle köra mitt livs första stick men märkte att sprutan inte passar kanylerna vilket är konstigt eftersom det är samma tillverkade av både kanyler och spruta - Braun 3 ml Pump + Kanyl grön 0,8x40mm/Kanyl orange 0,5x25mm. Kanylerna har ju luer-lock vilket pumpen inte har konstigt nog. Är det jag som är ute och cyklar eller måste jag skaffa nya pumpar?
Citera
2023-06-29, 21:21
Medlem
tnems avatar
Tillverkarna tillverkar båda typerna så det går inte bara att gå på tillverkare.

Vad är det som gör att det inte passar?
Fanns det inga bilder du kunde se hur de såg ut ?

Här finns alla möjliga varianter:

https://www.med24.se/sjukskoeterskeartiklar/sprutor#priceFrom=10&priceTo=1289&sortBy=popularit y&page=2
Citera
2023-06-29, 21:25
Medlem
KlappMungons avatar
Vad menas med att kanylerna har luer-lock?

Standardkanyler i sjukvården har små "vingar" som gör att man kan skruva in dem i en spruta med luer-gängor.
Citera
2023-06-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tillverkarna tillverkar båda typerna så det går inte bara att gå på tillverkare.

Vad är det som gör att det inte passar?
Fanns det inga bilder du kunde se hur de såg ut ?

Här finns alla möjliga varianter:

https://www.med24.se/sjukskoeterskeartiklar/sprutor#priceFrom=10&priceTo=1289&sortBy=popularit y&page=2

Jag köpte från en populär nätbutik och de har bara 3 olika sprutor varav två av dem är samma sort men olika storleker och jag tog en av dem, så tänkte inte mycket på det utan gick på det som var tillgängligt. Är online det enda stället man kan hitta pumpar på? Vill gärna sticka så snart som möjligt, helst imorgon om jag kan få tag på en i fysisk butik men det verkar inte finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in