2009-09-10, 02:45
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Jag har en MP3-spelare som kan skapa en connection med tradlosa natverk i narheten. Dar jag befinner mig nu sa har jag connection med ett natverk sa min fraga ar om agaren till natverket kan se att jag anvander hans och om han kan se vilka hemsidor jag gar in pa?

Tacksam for svar!
Citera
2009-09-10, 03:01
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourLife
Jag har en MP3-spelare som kan skapa en connection med tradlosa natverk i narheten. Dar jag befinner mig nu sa har jag connection med ett natverk sa min fraga ar om agaren till natverket kan se att jag anvander hans och om han kan se vilka hemsidor jag gar in pa?

Tacksam for svar!

Många routrar sparar alla datorer som anslutit till den.
Det är en adress i nätverkskortet som kallas MAC-adress som lagras i routern. Dock kan ägaren INTE följa denna MAC-adress till ditt namn.
Citera
2009-09-10, 03:05
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oNesterud
Många routrar sparar alla datorer som anslutit till den.
Det är en adress i nätverkskortet som kallas MAC-adress som lagras i routern. Dock kan ägaren INTE följa denna MAC-adress till ditt namn.
Ok, men kan han se vilka sidor jag gar in pa eller var jag befinner mig?
Citera
2009-09-10, 03:23
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Ok, men kan han se vilka sidor jag gar in pa eller var jag befinner mig?
nja, alltså all internettrafik du gör går ju igenom routern så möjligheten finns.
Dock skulle inte jag oroa mig om det inte handlade om något supertopphemligtsekretessbelagt du sysslar med.
Om man säger så här; en person som inte har lösenord på sin router vet förmodligen inte vad det innebär eller hur man skapar ett lösen. Vet denne inte det så blir du garanterat inte spårad via MAC-adressen.
Citera
2009-09-10, 03:32
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Citat:
nja, alltså all internettrafik du gör går ju igenom routern så möjligheten finns.
Dock skulle inte jag oroa mig om det inte handlade om något supertopphemligtsekretessbelagt du sysslar med.
Om man säger så här; en person som inte har lösenord på sin router vet förmodligen inte vad det innebär eller hur man skapar ett lösen. Vet denne inte det så blir du garanterat inte spårad via MAC-adressen.

Tankte om man skulle in pa lite vuxensidor sa vore det ju pinsamt om grannen ringde till familjen jag bor hos och klagar over att jag anvander hans natverk till sana sysslor eller nat ^^
Citera
2009-09-10, 03:33
Medlem
hasenfrasens avatar
På mitt öppna trådlösa nätverk där SSID't är IPREDIA12 loggar jag all trafik mha Wireshark men Kalle Svenssons öppna nätverk där SSID heter "Netgear", "Default" eller "ZyXEL" är chansen väldigt liten att något alls loggas.
Citera
2009-09-10, 04:42
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
Tankte om man skulle in pa lite vuxensidor sa vore det ju pinsamt om grannen ringde till familjen jag bor hos och klagar over att jag anvander hans natverk till sana sysslor eller nat ^^
Oroa dig inte. Du kan lugnt huda vidare!
Citera
2009-09-10, 04:54
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Citat:
Oroa dig inte. Du kan lugnt huda vidare!

Ok, vilken tur. For precis nar jag gick in pa sidan borjade anslutningen att strula och ett par sekunder senare ringde telefonen. Da tankte jag "fan tank om han ser vad jag ar inne pa och avbrot min anslutning och ringer till familjen nu!" for jag horde att mannen i huset fragde kvinnan vem det var som ringde och efter hon svarat sa sa mannen "Ok, I'll have a talk with him later. Yeah, I'll talk to him" sa jag blev helnojjig ^^

Han har inte haft nat samtal med mig an dock men jag skulle opassande nog tvatta bort tandkram fran mina mjukisbyxor direkt efter (ja det VAR tandkram) sa jag sag framfor mig vilken cirkus det kunnat bli.
Citera
2009-09-10, 05:05
Medlem
oNesteruds avatar
Citat:
"Ok, I'll have a talk with him later. Yeah, I'll talk to him" sa jag blev helnojjig ^^

Haha roligt!
Är du utbytesstudent eller?
Citera
2009-09-10, 05:25
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Citat:
Haha roligt!
Är du utbytesstudent eller?

Nope, har slaktingar boende i staterna. Det skulle ju gora det hela ANNU varre da mina svenska slaktingar definitivt skulle fa hora det omgaende :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in