Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2009-09-17, 00:14
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWRRD
En trevlig busschaufför kan faktiskt förgylla dagen.
Har du kört fel nån gång?

Ja det har jag faktiskt gjort. Första gången var det ingen som märkte det eftersom felkörningen var från en hållplats till en annan. Jag svängde vänster fast jag skulle åt höger, så jag fick snurra lite

En annan gång körde jag för långt, skulle in höger men körde rakt fram, fick vända. Bad mina passagerar om ursäkt.

Och sen har jag kört fel när det varit omläggningar på en linje, t.e.x. börjat köra en helt annan linje bara för att den omlagda linjen påminde om en annan linje. Bad även då mina passagerar om ursäkt.

Ska dock påpekas att allt detta var i början av min karriär och att jag räddat samtliga körningar genom att inte panikvända på trånga ställen.

Passagerarna har vid dessa tillfällen varit mycket hjälpsamma och applåderat när jag gjort en "svår sväng" för att börja "köra rätt". Sånt värmer i hjärtat
Citera
2009-09-17, 00:35
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aik_putte
Du/ni som kör i innerstan, är Maxci er favorit?

Hur ofta händer det att ni nuddar med däcket i trottoarkanten vid en hållplats?

Hur ser dörrvredet ut (lägen)? Ni behöver inte berätta om alla bussar men en eller två.

Vilken startprocedur sker på morgonen?

I Fiftyn som jag övningskör med så gör vi så här:
1. Låser upp dörren med vanlig nyckel
2. Vrider på huvudströmmen
3. Trycker upp dörren om luft inte finns
4. Vrider på tändningen till halvljus
5. Trycker på startknappen så motorn går igång
6. Bygger upp trycket i kretsarna
7. Stolen åker upp och dörren stängs när luften kommit in
8. Lägg i rätt växel
9. Ställ p-bromsen i körläge
10. Tryck in spärrventilen
11. Rulla iväg

Maxci, för egel del: absolut. Den kan man ratta med lillfingret och fortfarande känna sig som "king of the road" (eller queen...)

Jag tar väldigt sällan ut en buss, men när jag gör så ser det ut så här:

Vrider på huvudströmmen, dörrarna öppnas (eller så är de redan öppna beroende på vilken dörrinställning som sitter i, ja du vet: luft eller ej), kliver in, slår på ACCES-maskinen, lägger omloppsnr, sätter på tändningen och startar och hoppas att bussen startar (så att man inte gjort allt ovanstående förgäves ), suck bussen startar inte, går ut och kollar att alla luckor är stänga, nej men hoppsan kerstin, luftslangen sitter fortfarande i! går in i igen, startar, woho! den startar, gasar lite lätt om trycket är lågt, trycker ner bromsen, lägger i växel, släpper p-bromsen och rullar iväg!

ja, nåt sånt, det är en massa andra detaljer jag gör också, fixar speglar, knappar in omloppsnr i BussPC:n , kollar att bussen är ren (vilket den i de allra flesta fallen är) osv. osv.

Tycker du verkar ha en bra rutin i alla fall
Citera
2009-09-17, 00:53
Medlem
Hur gör du om någon stiger på och inte har råd med bussbiljett. Personen kanske har glömt att fylla på sitt kort, eller har hamnat på en fest någon stanns och du kör sista bussen hem. Låter du personen åka ändå?
Citera
2009-09-17, 01:31
Medlem
Tycker också det är lite lustigt att det står "Ej i trafik" på vissa bussar. Om de inte är i trafiken, vart är dom någonstans då? Bryter det inte lite mot logikens lagar att köra en buss i trafik och samtidigt påstå att man ej är i trafik?

Borde det inte vara rimligare att det står "ej i tjänst", "inga passagerare", "out of service", "dra åt helvete" eller "försök inte ens"?
Citera
2009-09-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubangi_Stomp
Haha, gå och ställ dig bakom hållplatsen så man inte ser dig (har sett flera som gör så)

Nä, men du kan ju skaka på huvudet och se ointresserad ut. Det viktiga är bara att du är tydlig.

För att det första tipset ska kunna följas måste jag ju ändå gå från inuti busskuren till bakom den, och det käns ju som om busschauffören skulle kunna misstolka den lilla vandringen och tro att jag lämnar kuren som ett resultat av en önskan att bli sedd och upplockad.

Vad skakandet på huvudet anbelangar så kräver det ju att ögonkontakt etableras, vilket också känns som någonting som skulle kunna få motsatt effekt... Då det verkligen gäller handlar det ju blott om sekunder.

Får köra på att se ointresserad ut då, helt enkelt.
Citera
2009-09-18, 23:05
Medlem
Tja.. Kul tråd.

Tänkte fråga hur du agerar om det kommer låtsäga.. 5 turkbiffar och ska på bussen på natten (fredag,lördag) och dom inte har biljett släpper du på dom eller säger du att dom ska dra?
Citera
2009-10-08, 12:02
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Hur gör du om någon stiger på och inte har råd med bussbiljett. Personen kanske har glömt att fylla på sitt kort, eller har hamnat på en fest någon stanns och du kör sista bussen hem. Låter du personen åka ändå?

Ja det gör jag. Jag brukar fråga om de kan sms:a en biljett istället och det brukar gå bra. Jag ser hellre en glad kund på bussen, än en arg kund som inte fick åka med.
Citera
2009-10-08, 12:05
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Tycker också det är lite lustigt att det står "Ej i trafik" på vissa bussar. Om de inte är i trafiken, vart är dom någonstans då? Bryter det inte lite mot logikens lagar att köra en buss i trafik och samtidigt påstå att man ej är i trafik?

Borde det inte vara rimligare att det står "ej i tjänst", "inga passagerare", "out of service", "dra åt helvete" eller "försök inte ens"?

Dina förslag är självklart bättre. Det där med "Ej i trafik" är ett busspråk som "vanliga" människor kanske inte förstår. Det är dåligt att utesluta våra presumtiva passagerare med det språket. Det finns en skylt (som jag tyvärr inte minns just nu) som är mycket bättre än ej i trafik, men det går inte att få in den eftersom den inte finns på Buss PC:n.

nåväl, de flesta förstår ändå innebörden med "ej i trafik":
Citera
2009-10-08, 12:12
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Tja.. Kul tråd.

Tänkte fråga hur du agerar om det kommer låtsäga.. 5 turkbiffar och ska på bussen på natten (fredag,lördag) och dom inte har biljett släpper du på dom eller säger du att dom ska dra?

Jag har svårt att bara neka rakt av. Jag försöker alltid vara så smidig som möjligt och erbjuda att de kan skicka sms-biljetter. Vill de inte det så måste jag ju neka dem. Har dock aldrig varit med om något biljettbråk. Vet inte varför. Kanske för att jag inbringar respekt nä, men sen är jag väldigt smidig inom reglernas ramar. Jag sätter mina kunder först.
Citera
2014-06-10, 20:21
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obz
För att det första tipset ska kunna följas måste jag ju ändå gå från inuti busskuren till bakom den, och det käns ju som om busschauffören skulle kunna misstolka den lilla vandringen och tro att jag lämnar kuren som ett resultat av en önskan att bli sedd och upplockad.

Vad skakandet på huvudet anbelangar så kräver det ju att ögonkontakt etableras, vilket också känns som någonting som skulle kunna få motsatt effekt... Då det verkligen gäller handlar det ju blott om sekunder.

Får köra på att se ointresserad ut då, helt enkelt.

Det bästa man kan göra om man inte vill med bussen är att vinka iväg bussen. Oftast får du ett vink tillbaka då av bussföraren som tack.

Vill man med bussen så får man gärna visa sig intresserad på lämpligt sätt.
Citera
2025-11-14, 18:29
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille

Jag brukar istället ställa på skylten "god jul", oavsett årstid så känns den alltid bra.
Citera
2025-11-14, 18:32
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Om folk sitter i en busskur när du kör fram, om de inte reser på sig kör du förbi eller kör du på busskuren med tanke på dagens händelse
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in