2009-08-17, 14:08
Medlem
Här kommer en kort sammanfattning av AMD's chipset. Förhoppningsvis kan ni rätta fel eller fylla på vilka skillnader som finns mellan de senaste av AMD's chipset. Jag är nybörjare när det gäller AMD, så allt som jag skriver har jag läst på forum eller i vissa tester utfört av Sweclockers, Tom's Hardware och liknande.

Se listan nedan.
  • 780G - Moderkort kommer med integrerat grafikkort HD 3200. Detta chipset har låg energiförbrukning. När man lägger till grafikkort i HD 3400 serien jobbar HD 3200 som om de vore i crossfire (så kallad hybrid crossfire som endast fungerar i Vista eller Linux).
  • 790GX - Lik 780G, men men moderkort kommer med integrerat HD 3300. Det flesta märker ingen skillnad mellan 780G och 790GX. Fördelen med 790GX är att vissa moderkort kommer med SB750 (sydbryggan) som är bättre ifall man vill överklocka (kanske 100-200 Mhz mer?). Crossfire kan endast köras i x8-konfiguration.
  • 785G (aug 2009) - Lik 780G, men med bättre integrerat grafikkort, dvs HD 4200. Hybrid crossfire fungerar dock endast med HD 3400 serien.
  • 790X - I stort sätt samma som 790FX men moderkorten kommer med färre PCI-E portar (minst 2).
  • 790FX - Inget integrerat grafikkort, men moderkorten stödjer crossfire och har fyra stycken pcie x16-portar (fysiskt) där man antingen kan ställa in dem i en konfiguration om två som har x16-bandbredd eller tre stycken med en x16- samt två i x8-konfiguration eller alla fyra i x8-konfiguration.

780G, 785G och 790GX kan man sammanfatta som billig HTPC lösning eller moderkort för den som vill spela men inte kräver maximal grafik prestanda.

790X och 790FX är mer inriktade till spelare som tänker använda kraftiga grafikkort i crossfire. En sak som jag speciellt gillade var hemsidan game.amd.com där man kan ladda ner bland annat AMD OverDrive för automatisk överklockning, AMD Fusion for gaming för ökad prestanda vid spelande, för att ta två exempel. Datorer med dessa chipset får man räkna med är lite dyrare eftersom man behöver köpa till extra grafikkort.
Senast redigerad av el_kalkylus 2009-08-17 kl. 14:12.
Citera
2009-08-17, 15:12
Medlem
Twitters avatar
Mycket bra guide(?) för nybörjare eller sådana som inte är superbra på moderkort. Eller för sådana som inte vet hur man använder google
Citera
2009-08-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Mycket bra guide(?) för nybörjare eller sådana som inte är superbra på moderkort. Eller för sådana som inte vet hur man använder google
Tack, det är egentligen inte meningen som en guide, utan jag vill veta om jag tolkat dessa chipset rätt, och om det kanske finns någon nytta med chipseten som jag har missat. Fast det är så klart en bonus om andra lär sig något nytt.

Här står visserligen skillnaderna mellan alla chipset:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_AMD_chipsets
Senast redigerad av el_kalkylus 2009-08-17 kl. 16:16.
Citera
2009-08-27, 13:39
Medlem
Då jag precis köpt Asus kortet M4A785D-M kan jag nämna att man också får AMD Overdrive och andra trevliga program, som turboknapp (tryck på powerknappen 1 gång så ökar hastigheten på CPU kärnorna). Så det är inte bara moderkort med 790X och 790FX som ger möjlighet att köra dessa program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in