2009-08-09, 18:56
Medlem
Var idag och köpte några blurayfilmer, de jag köpte var max nått år gamla.

Men jag såg att där fanns riktigt gamla filmer typ de första Rockyfilmerna och liknande. Hurdan är bilden på dessa? Som en vanlig dvd eller?

Jag tänker ju att på 80talet var kvaliten på filmerna inte nått vidare jämfört med dagens, hur kan de då sälja filmer som är nästan 30 år gamla på blurayformat?
Citera
2009-08-09, 19:02
Medlem
Camakas avatar
Kan itne svara på just din fråga, men har laddat hem en del bluray och det är extremt stor skillnad på dagens filmer äldre filmer.

Jämför bara en film som rädda menige ryan och the dark knight.

Man behöver inte ens jämföra för att se att det är sämre kvalite på de äldre filmerna, dock är det mycket bättre än dvd enligt min mening!
Citera
2009-08-09, 19:06
Medlem
truperts avatar
Alltså jag är varken insatt eller säker men jag har fattat det ungefär såhär..

Att när en film spelas in så använder man en 35-mm filmremsa. Den i sin tur är cirka 12 miljoner pixlar. Om man sedan gör om den till 1080-film så får man ju 1920*1080 = typ 2 miljoner pixlar. Alltså är det inga problem att göra om en gammal film till en hd-film. Nästa steg är ju quad-hd vilket är Det dubbla av 1080, alltså 3840*2160 = lite över 8 miljoner pixlar.

Alla är välkomna att rätta mig om jag har fel!
Citera
2009-08-09, 19:29
Medlem
antagonistens avatar
Det stämmer att filmerna spelas in i mycket högre upplösning än "full HD", men hur pass bra de ser ut på Bluray beror helt på transfern.
Är det en bra transfer kan gamla filmer se helt fantastiska ut, men det förekommer även urusla transfers som bara är snäppet bättre än DVD.

Samma sak gäller oavsett om det är gamla eller nya filmer, är det en dålig transfer så ser filmen ut som skit, oavsett om den spelades in 1972 eller 2009.
Citera
2009-08-09, 19:33
Medlem
Hm... okej då kanske man skulle köpa en lite äldre film på bluray å testa då! Finns ju många gamla rullar man gärna ser igen, varför inte i bluray då lixom

För övrigt så är det helt underbart att se film på en tv som klarar fullhd och en blyrayspelare. Alla borde testa det

När tror ni filmerna i blurayformat börjar sjunka i pris?
Citera
2009-08-09, 20:35
Medlem
Enligt mig är det faktiskt de riktigt gamla filmerna som verkligen får sig ett ansiktslyft på bluray. Dagens DVD-filmer ser faktiskt ganska bra ut om man tittar på dem i en bra uppskalande DVD-spelare.

Titta på en film som Transformers t.ex, och jämför DVD och BD-utgåvan. Visst är skillnaden stor, men kanske inte alls lika stor som en riktigt gammal 80-talsrulle. Självklart hänger det mycket på att många VHS- och DVD-(ny)utgåvor av dessa klassiker oftast är väldigt dåliga rent kvalitetsmässigt. För självklart ville ju alla filmbolag få ur sig dessa på DVD (som många redan kanske ägde på VHS). Visst finns det riktigt kass transfer på BD-diskar också, men det känns faktiskt som ett mycket större steg för dessa filmer i dagsläget.

Bästa exemplet enligt mig är Rambo-filmerna
Längtar ihärdigt till Star Wars-trilogin kommer (om nu Lucas vill det i framtiden).
Citera
2009-08-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snytbengt
När tror ni filmerna i blurayformat börjar sjunka i pris?
Prisnivån ligger som DVD låg för när det var det enda formatet. Sen kommer det ju egentligen bara fler budget-utgåvor av samma filmer med ett lägre pris, men dessa skall man ju passa sig lite för.
Citera
2009-08-09, 21:04
Medlem
Howakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Alltså jag är varken insatt eller säker men jag har fattat det ungefär såhär..

Att när en film spelas in så använder man en 35-mm filmremsa. Den i sin tur är cirka 12 miljoner pixlar. Om man sedan gör om den till 1080-film så får man ju 1920*1080 = typ 2 miljoner pixlar. Alltså är det inga problem att göra om en gammal film till en hd-film. Nästa steg är ju quad-hd vilket är Det dubbla av 1080, alltså 3840*2160 = lite över 8 miljoner pixlar.

Alla är välkomna att rätta mig om jag har fel!

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Hi-Vision

Lär ju dröja ett tag.
Citera
2009-08-10, 04:31
Medlem
kolla skillnaden mellan dvd och bluray på den här "gamla" filmen
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare/zulu.htm
Citera
2009-08-10, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anton-
kolla skillnaden mellan dvd och bluray på den här "gamla" filmen
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare/zulu.htm

det var ingen dålig skillnad
Citera
2009-08-11, 00:49
Medlem
Nudiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howaka
http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Hi-Vision

Lär ju dröja ett tag.

Du menar en evighet. "SHV in the hopes of setting an international standard for Super Hi-Vision in addition to broadcasting with it beginning in 2020." Ganska imponerande hur mycket plats en sådan film tar upp "Uncompressed, a 20 minute broadcast would require roughly 28Tb of storage."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in