2009-08-02, 17:38
Medlem
Ree81s avatar
Läste nått som fick mig att tänka idag:
Citat:
Sent på lördagskvällen stoppade Kustbevakningen en båt vid Furuögrund. Mannen som körde båten fördes till polisstationen i Skellefteå, rapporterar SR Västerbotten. Efter provtagning visade det sig att mannen hade 1,68 promille alkohol i blodet och han misstänks nu för grovt sjöfylleri.
Jag precis som många andra skulle aldrig tänkta mig tanken att bege mig ut i nått slags fordon med så pass mycket alkohol i kroppen, men hur pass medveten är man med 1.68 promille i blodet? Jag har nog aldrig varit så full i mitt liv, men jag kan tänka mig en situation där jag är så borta att jag inte kan tänka rätt och under inflytandet gör något så dumt som att ge mig ut i ett motorfordon av nått slag.

Frågan är alltså: Varför ska jag som nykter person som är väl medveten om farorna med att köra onykter ställas till svars för något jag som onykter person gjort när jag varit under påverkan av en högst laglig drog och i princip inte haft kontroll över mitt beslutsfattande?

Det jag tänker är att staten som gett dig rätten att dricka även kan ta bort den. I utbyte kan du bli benådad för alkoholrelaterade brott eftersom du var så pass påverkad att du inte hade kontroll över ditt beslutsfattande (nu pratar jag en rätt hög promillemängd här). Det är väl trots allt delvis statens (läs: samhällets) fel som gjort en så pass farlig drog tillgänglig för dig?

Tycker även sånt här borde vara enkelt att bevisa i en studie. Bevisa att folk som inte är våldsamma, är väl medvetna om att det är farligt att köra påverkad, förändras när de får i sig en viss mängd alkohol och gör dessa brott ändå. Har man inte bevisat att det inte är personens, utan drogens fel då?
Citera
2009-08-02, 18:01
Medlem
Ramaskriets avatar
Hur skulle det se ut om man resonerade på det viset? Då skulle tankegångarna gå att jag är inte tillräckligt full för att köra...
Citera
2009-08-02, 18:03
Medlem
Lance Cumsons avatar
Om jag drar i mig ett helrör och sen slår ihjäl nån, ska jag benådas då? Lås tråden, dummaste skit jag läst,
Citera
2009-08-02, 18:17
Medlem
jcm900mods avatar
Detta låter ju helt sjukt, är det olagligt att framföra ett fordon med över 0.2 promille i blodet så är det!
Om man är full så har man detta i bakhuvudet och har du inte det så tycker jag att man ska ta sitt ansvar och inte dricka.
Citera
2009-08-02, 18:22
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lance Cumson
Om jag drar i mig ett helrör och sen slår ihjäl nån, ska jag benådas då? Lås tråden, dummaste skit jag läst,

Annat var det förr i tiden:

http://i35.tinypic.com/zsn693.jpg
Citera
2009-08-02, 18:24
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Hur skulle det se ut om man resonerade på det viset? Då skulle tankegångarna gå att jag är inte tillräckligt full för att köra...
Det här är fel och det vet du. Om du har 1.68 promille i blodet tror jag inte du kommer tänka i dessa banor öht. Men om du vill kan vi göra det till "first offenders", dvs. såna som inte har begått brott förut men sen gör något så "grovt" som att fara ut och köra med 1.68 promille i blodet. Vill kan man även göra det till offerfria brott också. "Du hade tur som inte körde ihjäl någon, låt det bli en läxa för dig".
Citat:
Ursprungligen postat av jcm900mod
Detta låter ju helt sjukt, är det olagligt att framföra ett fordon med över 0.2 promille i blodet så är det!
Om man är full så har man detta i bakhuvudet och har du inte det så tycker jag att man ska ta sitt ansvar och inte dricka.
Men nu pratar jag inte om 0.2 promille. Jag pratar om en framtid där man bevisat att man inte är vid sina fulla sinnes bruk, dvs. inte "sig själv" när man druckit en viss mängd alkohol och därför inte kan stå till svars för det man råkat göra. Sen är givetvis påföljden att du inte får dricka längre, men du blir benådad från det offerfria brottet helt enkelt.
Citera
2009-08-02, 18:36
Medlem
Pejijs avatar
Det skulle ju enbart sluta i att folk som t.ex. planerar inbrott osv. kommer supa sig fulla innan de begår brottet, enbart för att få en förmildrande dom om de åker fast.

Det är du själv som super dig full, kan du inte stå för vad du gör i fyllan ska du inte supa.
Citera
2009-08-02, 18:55
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejij
Det är du själv som super dig full, kan du inte stå för vad du gör i fyllan ska du inte supa.
Precis! Varför inte sätta lag på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in