• 1
  • 2
2009-07-28, 17:28
Bannlyst
Jag kommer snart flytta och behöver tips. Vad för matprodukter finns det idag som man kan köpa i stora lass, är billiga och fortfarande ger kroppen näring?
Hade man tex kunnat äta nudlar till frukost, lunch och middag i flera månader utan att kroppen kollapsar?

Vad har ni för tips på saker man kan klara sig på länge när man knappt har några pengar, och som inte gör en ett benrangel dvs.

Cheers!
Citera
2009-07-28, 17:31
Medlem
najass avatar
Varför inte testa matforumet?

Övrigt--->

/mod
Citera
2009-07-28, 17:35
Bannlyst
jag körde på enbart nudlar ett bra tag, blev helt galen av det, mådde as dåligt och rasade i vikt, vilket var bra eftersom jag var tjock
Citera
2009-07-28, 17:36
Medlem
SoftisSoffans avatar
Kroppen kan klara sig helt utan mat i 1 vecka utan problem, bara du får i dig tillräckligt med vätska. Dock inget jag rekommenderar. Du kan ju variera nudlarna med nåt annat som är lika billigt. Potatis, blodpudding, storpack köttfärs som du fryser in i portionsstorlekar o kan laga de mesta med. Falukorv är inte svindyrt, havregrynsgröt är nyttigt, palla frukt och plocka bär i skogen. Finns ju massor av blåbär nu! Ta en dag o knalla runt i affären och utforska jämförpriser och tänk!
Citera
2009-07-28, 17:36
Medlem
Späks avatar
Nej, du kan inte leva på enbart nudlar. Kanske om du äter vitamintillskott samtidigt, men inte utan.

Någon duktig googlare kan säkert få fram artiklar på dumma, fattiga studenter som kollapsat pga felaktig kost.
Citera
2009-07-28, 17:37
Medlem
IRMEs avatar
Nudlar är jäkligt tråkigt och hittar du inte något erbjudande om hundra förpackningar för hundra kronor så är det inte så värst billigt heller då man måste äta ganska ofta för att hålla sig hyfsat mätt.(För att inte tala om den depression man får av tre månader med bara nudlar)

Bra tips från mig som har levt på ett par hundra sen i slutet på maj.
*Havregrynsgröt - skippa mjölk och socker, så kan du leva för en tjuga i en månad
*Konserverade bönor - t.ex. vita bönor/kidneybönor kan man få för ca 4-5kr burken, räcker ett par dagar.
*Pasta/ris - bättre än nudlar och är relativt billigt, vissa ställen kan man få köpa under 10kr/kg ibland, t.ex. willys/lidl
*Skippa läsk, köp en saftdunk istället

Saker man borde glömma bort om man ska leva billigt är nog typ kött(kanske någon billig 10kronors förpackning av grillkorv då och då, alt. billigt bacon), ost, snacks, m.m.

Kanske kommer på något mer senare..

EDIT: Investera i en god ketchup om du äter mycket pasta, då kan man i princip leva på pasta och stekt lök eller något annat billigt.
Citera
2009-07-28, 17:47
Medlem
Bjorlins avatar
Det går att leva på bara mjölk.
Citera
2009-07-28, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Jag kommer snart flytta och behöver tips. Vad för matprodukter finns det idag som man kan köpa i stora lass, är billiga och fortfarande ger kroppen näring?
Hade man tex kunnat äta nudlar till frukost, lunch och middag i flera månader utan att kroppen kollapsar?

Vad har ni för tips på saker man kan klara sig på länge när man knappt har några pengar, och som inte gör en ett benrangel dvs.

Cheers!

Min vän! förmodligen är nudlar det mest vidriga du kan äta.

Och som det ska det ses!!
Citera
2009-07-28, 18:09
Medlem
missfosters avatar
Nudlar är ju riktigt dyrt om man jämför med pasta! Köp en kryddburk och blanda i vattnet så får du samma effekt

om du inte är kräsen så kan man leva på tex vita bönor från ica för 3.90 för 420gram. ÄNNU billigare konserver på tex ÖB, brukar ligga runt 2-3kr ibland billigare partier av tex barilla såser för 10kr st, och pastan brukar ligga under 15kr. för 1-2kg
Ris på 5kg´s påsar för vrakpris osv.
Rotfrukter, exempelvis morötter etc är ju riktigt billigt. 25kg för typ lite över 100kr!

Vill man ha juice så kan man köpa små förpackningar och blanda själv, ca 5kr litern, är i princip samma sak som många andra färdigspädda joser från koncentrat.

Gå till nån granne och fråga om fallfrukt.
Och nu går det att plocka bär etc, går att mosa och lägga i micron så vips gratis NYTTIG sylt

Baka ditt eget bröd själv, första inköpet blir dyrt, men sen kostar en "limpa" bara runt 5-10kr. Finns behändiga begagnade bakmaskiner och du har färskt bröd på morgonen! så himla gott
Citera
2009-07-28, 18:10
Medlem
missfosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorlin
Det går att leva på bara mjölk.

Mjölk är väl lite onödigt dyrt? Plus att du lär få förstoppning
Citera
2009-07-28, 18:33
Medlem
gazms avatar
Du kommer garanterat att få skörbjugg...

Citera
2009-07-28, 18:39
Bannlyst
Tackar för alla svar, läst varenda ett! Tackar!

Det där med vitabönor låter riktigt bra! Antar att det också är bättre för kroppen än nudlar som jag nu, tack vare era inlägg, insett inte kommer fungera samt är ganska dyrt

Havregrynsgröt ska jag också titta närmre på!

Köpa in stora förpackningar spagetti sedan billiga såser på dem låter också bra, för man måste ju variera lite!

Vilket är det lägsta antal kronor ni klarat er med under en dag, och samtidigt gjort kroppen någorlunda mätt? Fungerade det i längden? Hur billigt kan man leva under en månad? Under 500-lappen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in