2009-05-27, 21:05
Medlem
lejon71s avatar
Citat:
Det råder bristande engagemang hos Kosovos ledare för att garantera minoriteternas rättigheter, enligt en rapport från Minority Rights Group International (MRG) på onsdagen.

Rapporten innehåller information om att bosnier, kroater, turkar, romer och andra icke-serbiska minoriteter, som utgör cirka fem procent av befolkningen, har utsatts för diskriminering och därför lämnat landet.
Den kosovoalbanska regeringen sade att rapporten inte är pålitlig och att minoriteternas rättigheter är garanterade av konstitutionen.
Pristina (TT-Reuters)

http://nyhetskanalen.se/1.1017900/2009/05/27/minoriteter_lamnar_kosovo

Jag som trodde att Kosovoalbaner skulle bli mer toleranta mot sina minoriteter men det verkar att jag hade fel. Nu har det kommit en rapport från MRG (Minority Rights Group International) som påstår att minoriteterna I kosovo har fått det mycket sämre nu. Hur tror ni EU och USA kommer att reagera mot kosovoalbaner om Kosovo töms på sina minoriteter? Kommer vi en snar framtid se Storalbanien som många albanska nationalister efterstävar efter?

Länk till Storalbanien:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Storalbanien

Länk till MRGs raport:
http://www.minorityrights.org/7860/press-releases/kosovos-independence-leaves-vacuum-in-international-protection-for-minorities.html

http://www.minorityrights.org/2458/kosovo/kosovo-overview.html
Citera
2009-05-27, 22:57
Medlem
Lieutenant-Pains avatar
Valet stod mellan ett Storserbien eller ett Storalbanien, dock så tror jag inte att albanerna kommer hävda "Sandzak" biten ifrån Bosniakerna eftersom det råder stor respekt och samspel mellan de två folkgrupperna, grekland och makedonien är en helt annan femma.
Citera
2009-05-27, 23:11
Medlem
Leif Ds avatar
Hmm, jag som trodde att poängen med ett självständigt Kosovo var just att det skulle vara för just kosovoalbaner. Att det skulle bli etniskt rent, men jag kanske missförstod?
Citera
2009-05-27, 23:40
Bannlyst
konstigt att det enda partiet som har som åsikt att förena Kosovo in i ett storalbanien får lika mycket röster som SD i Sverige.
Citera
2009-05-28, 00:17
Medlem
Men vad förväntade man sig, att de ska behandlas som kungar?

Tror ni på allvar att serber, kroater, bosnier & zigenare skulle behandlas lika som albaner i Kosovo? Den som trodde på det måste vara helt störd. Sorry för er Kosovoalbaner som reagerade på det här men här måste ni hålla med.
Citera
2009-05-28, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip85
Men vad förväntade man sig, att de ska behandlas som kungar?

Tror ni på allvar att serber, kroater, bosnier & zigenare skulle behandlas lika som albaner i Kosovo? Den som trodde på det måste vara helt störd. Sorry för er Kosovoalbaner som reagerade på det här men här måste ni hålla med.

Vad förväntade du dig? Finns väl ingen minoritet så liten som den serbiska som har så stora rättigheter som kosovoserberna? Ändå bojkottar ni allt, skiter i att jobba men får ändå betalt osv finns många exempel. Är väl mer så att ni diskriminerar er själva, eller albanerna, eftersom det finns gott om arbetslösa som hade kunnat ta de jobben. Kosovo har inte de bästa institutionerna som kan se till att diskriminering inte förekommer, det är därför EULEX finns där, för att kunna se till att alla behandlas lika oavsett ursprung. Jag tvivlar starkt på att kroater och bosniaker diskrimineras. Det har aldrig funnits några problem mellan kosovoalbaner och bosniaker och kroater i Kosovo. Romer har däremot alltid varit en utsatt grupp i Kosovo.

Till TS, nej någon storalbanien kommer det inte bli. Det där är klassiska storserbiska argument. Hade man velat det hade man röstat på det parti som förespråkar ett storalbanien. Varken i Albanien eller Kosovo lyckas dessa partier. Ett storalbanien kommer att finnas, när Albanien och Kosovo blir fullvärdiga EU-medlemmar.

Från källan:

Citat:
“These minorities also suffer from lack of access to information or to tertiary education in their own languages. This, combined with tough economic conditions, have resulted in many of these groups starting to leave Kosovo altogether,” he adds.

Så att inte folk får för sig om att det handlar om andra typer av diskriminering, som att inte kunna få arbete på grund av sin etnicitet. Det känns som att de lika gärna kunnat lämna Kosovo för tio, tjugo eller femtio år sedan, var precis likadant då, lika fattigt osv.
Senast redigerad av Ominus 2009-05-28 kl. 00:47.
Citera
2009-05-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Vad förväntade du dig? Finns väl ingen minoritet så liten som den serbiska som har så stora rättigheter som kosovoserberna? Ändå bojkottar ni allt, skiter i att jobba men får ändå betalt osv finns många exempel. Är väl mer så att ni diskriminerar er själva, eller albanerna, eftersom det finns gott om arbetslösa som hade kunnat ta de jobben. Kosovo har inte de bästa institutionerna som kan se till att diskriminering inte förekommer, det är därför EULEX finns där, för att kunna se till att alla behandlas lika oavsett ursprung. Jag tvivlar starkt på att kroater och bosniaker diskrimineras. Det har aldrig funnits några problem mellan kosovoalbaner och bosniaker och kroater i Kosovo. Romer har däremot alltid varit en utsatt grupp i Kosovo.
Att man bojkottar saker är pga. att man demonstrerar mot självständigheten, men nu handlade det inte bara om serber utan ickeserber också. Kroater behandlas liknande, de pratar samma språk som serber, har samma kultur osv. så det blir lika behandlade som serber, varför tror du att alla kroater har dragit därifrån?

Citat:
According to records in 2002, there are 966 families of Janjevci in Croatia, with the majority of them residing in the capital Zagreb (669 families), and the rest in other parts of Croatia (297 families).

Before 1991, there were 8,062 Janjevci in Kosovo. In 1998 about 1,300 remained. After the Kosovo War, in Janjevo itself only around 350 remained, the rest fled mostly to Croatia.

Citat:
Post war situation in Kosovo

The present situation for Croats in Kosovo is as described: 'With the downfall of Milošević's policy in Kosovo and with the exodus of most of the Serb population, the survival of the remaining Croat population also became uncertain. Albanian plunderers from neighbouring villages terrorised them and as a result they asked Croatia to help them leave Letnica collectively.[2]
Visst visst, kroaterna var bröder med kosovoalbanerna
Citera
2009-05-28, 00:54
Medlem
moreorlesss avatar
Kosovoalbanerna börjar visa sitt rätta jag. Vi som känner till kräken ifråga är inte det minsta förvånade...
Citera
2009-05-28, 01:02
Medlem
Citat:
Att man bojkottar saker är pga. att man demonstrerar mot självständigheten, men nu handlade det inte bara om serber utan ickeserber också. Kroater behandlas liknande, de pratar samma språk som serber, har samma kultur osv. så det blir lika behandlade som serber, varför tror du att alla kroater har dragit därifrån?

Visst visst, kroaterna var bröder med kosovoalbanerna

Men sluta fåna dig nu. Du är bättre än så. Albaner har goda relationer med de kroater som finns i Kosovo. Eller hävdar du att du har större erfarenheter av mig som kommer därifrågan?

"Before 1991, there were 8,062 Janjevci in Kosovo. In 1998 about 1,300 remained. After the Kosovo War, in Janjevo itself only around 350 remained, the rest fled mostly to Croatia."

Nehe!
De flesta fördrevs ju tillsammans med albanerna där av serbiska styrkor. Och kroaterna i Janjevaområdet blev knappast terroriserade efter kriget. Det här var bland det löjligaste jag har hört. Albaner plundrade tomma hus, det förekom över hela landet, även på albanska hus. Det är inget ovanligt att det händer efter krig när en massa hus står tomma. Det beror alltså inte på deras etnicitet, en bild som du försöker måla upp, det pågick över hela landet.

Citat:
Ursprungligen postat av moreorless
Kosovoalbanerna börjar visa sitt rätta jag. Vi som känner till kräken ifråga är inte det minsta förvånade...

Ja, fy fan. Men när serberna begick alla möjliga brott i Kosovo, Bosnien och Kroatien så hör man er aldrig säga något.
Senast redigerad av Ominus 2009-05-28 kl. 01:10.
Citera
2009-05-28, 01:09
Medlem
Citat:
Men sluta fåna dig nu. Du är bättre än så. Albaner har goda relationer med de kroater som finns i Kosovo.

"Before 1991, there were 8,062 Janjevci in Kosovo. In 1998 about 1,300 remained. After the Kosovo War, in Janjevo itself only around 350 remained, the rest fled mostly to Croatia."

Nehe!
De flesta fördrevs ju tillsammans med albanerna där av serbiska styrkor. Och kroaterna i Janjevaområdet blev knappast terroriserade. Det här var bland det löjligaste jag har hört. Albaner plundrade tomma hus, det förekom över hela landet, även på albanska hus. Det är inget ovanligt att det händer efter krig när en massa hus står tomma. Det beror alltså inte på deras etnicitet, en bild som du försöker måla upp, det pågick över hela landet.

The present situation for Croats in Kosovo is as described: 'With the downfall of Milošević's policy in Kosovo and with the exodus of most of the Serb population, the survival of the remaining Croat population also became uncertain. Albanian plunderers from neighbouring villages terrorised them and as a result they asked Croatia to help them leave Letnica collectively.[2]

There is an attempt in progress to find a proper place for them in Croatia, and to enable it to take them all together on secure ground.

Det här var ingen serbisk källa, utan Kroatiens största TV kanal HRT som du kan titta på världen över. Det var HRT som gjorde undersökningen och tog upp det här, inte RTS (pronazistiska serbiska kanalen enligt vissa). De har tagit bort alla artiklar ang. Kosovo så du kan inte se det längre, men på Wikipedia så står det allt, att länken har blivit godkänt tidigare och det var publicerat, till och med jag minns när den var uppe (stod på kroatiska).

Kan du inte förklara för mig, om Kroatiens störst TV kanal tog upp det här, som har till och med intervjuat janjevci kroater, hur kan jag ha fel?

Men Omunis kära, du såg ju nyheten på nyhetskanalen.se, varför skulle de ljuga?
Senast redigerad av Filip85 2009-05-28 kl. 01:17.
Citera
2009-05-28, 01:19
Medlem
Citat:

There is an attempt in progress to find a proper place for them in Croatia, and to enable it to take them all together on secure ground.

Det här var ingen serbisk källa, utan Kroatiens största TV kanal HRT som du kan titta på världen över. Det var HRT som gjorde undersökningen och tog upp det här, inte RTS (pronazistiska serbiska kanalen enligt vissa). De har tagit bort alla artiklar ang. Kosovo så du kan inte se det längre, men på Wikipedia så står det allt, att länken har blivit godkänt tidigare och det var publicerat, till och med jag minns när den var uppe (stod på kroatiska).

Kan du inte förklara för mig, om Kroatiens störst TV kanal tog upp det här, som har till och med intervjuat janjevci kroater, hur kan jag ha fel?

Men nu fånar du dig igen. Ge dig, gå inte in djupare i det här för då kommer jag göra bort dig helt.

Albaner terroriserade (inser du betydelsen av det här ordet?) inte kroater i janjevaområdet. Albaner och kroater från det området är kända över att ha goda relationer med varandra! Albaner plundrade tomma hus efter kriget, är du med? Det hände över hela landet, det hände på albanska hus, bosniska hus, kroatiska hus osv. Det här händer i de allra flesta krig.

Du citerar Wikipedia, inte den ursprungliga källan. Jag tvivlar starkt på att den kroatiska källan har använt ord som terrorisera. Plundring av hus förekommer, det har jag redan förklarat. Visa mig en källa på att kroater terroriserades av albaner efter kriget, jag vill inte se ett uppslagsverk utan en riktig källa.

Citat:
Men Omunis kära, du såg ju nyheten på nyhetskanalen.se, varför skulle de ljuga?

Eh, öppnade du ens källan?

Citat:
“These minorities also suffer from lack of access to information or to tertiary education in their own languages. This, combined with tough economic conditions, have resulted in many of these groups starting to leave Kosovo altogether,” he adds.

Känns som att du på sistone gått över till att skriva inlägg som "titta, det var inte bara serberna som var dumma under krigen". Tycker du ska lägga ner det.
Senast redigerad av Ominus 2009-05-28 kl. 01:23.
Citera
2009-05-28, 01:22
Medlem
Citat:
Men nu fånar du dig igen. Ge dig, gå inte in djupare i det här för då kommer jag göra bort dig helt.

Albaner terroriserade (inser du betydelsen av det här ordet?) inte kroater i janjevaområdet. Albaner och kroater från det området är kända över att ha goda relationer med varandra! Albaner plundrade tomma hus efter kriget, är du med? Det hände över hela landet, det hände på albanska hus, bosniska hus, kroatiska hus osv. Det här händer i de allra flesta krig.

Du citerar Wikipedia, inte den ursprungliga källan. Jag tvivlar starkt på att den kroatiska källan har använt ord som terrorisera. Plundring av hus förekommer, det har jag redan förklarat. Visa mig en källa på att kroater terroriserades av albaner efter kriget, jag vill inte se ett uppslagsverk utan en riktig källa.
Men vadå fånar mig? Det är inte jag som säger det här utan det är HRT som har sagt det här. Ge mig källa på att det var tomma hus som plundrades, varför ska jag komma med källor och inte du?

Varför artiklarna inte finns kvar är pga. att de har gjort om sidan totalt. Skriv gärna ett brev till dem om du inte tycker att deras reportage stämde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in