• 1
  • 2
2009-05-18, 20:24
Medlem
JimGooses avatar
Tråden startas pga att vissa nyligen ifrågasatte i en annan tråd varför jag sitter med 6GB ram och xp 32bit.

Att xp 32bit inte kan adressera mer än 4GB ram är myt, med hjälp av PAE och 36bit minneshantering så kan XP adressera upp till 64GB men av kompabilitetskäl har microsoft varit tvugna att strypa minnesadresseringen till 32bit=4GB men det går att komma runt, överblivet minne kan inte användas som Ramminne för xp eller vanliga program i XP däremot går det använda till en Ram-disk, en liten EXTREMT snabb "hårddisk".

Everest visar att det finns 3071MB totalt fysiskt minne varav 1887MB är ledigt samtidigt som 34filer med en total storlek på 2.9GB ligger på ramdisken, därmed använder ramdisken minne(3-6GB) som xp inte kan "se".
Hastigheten begränsas av att jag sitter med en 2år gammal budgetprocessor men en läshastighet på långt över 2000MB/S är inte så tokigt ändå.
Ramdisken kan bl.a användas till virtuellt minne, cache/arbetsutrymme för program, för att snabbt kunna packa upp filer och en del operativsystem kan köras mot ramdisken.
Program som kan användas är Gavotte ramdisk och Ramdisk9.
Köra XP mot ramdisk <varför finns ingen dreglande smiley>

http://i41.tinypic.com/14nzluu.jpg
Senast redigerad av JimGoose 2009-05-18 kl. 20:40.
Citera
2009-05-18, 21:36
Medlem
Twitters avatar
Men alltså, du har ju vista
Citera
2009-05-18, 21:51
Medlem
JimGooses avatar
http://i43.tinypic.com/s25s77.jpg
Citera
2009-05-19, 07:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Tråden startas pga att vissa nyligen ifrågasatte i en annan tråd varför jag sitter med 6GB ram och xp 32bit.

Att xp 32bit inte kan adressera mer än 4GB ram är myt, med hjälp av PAE och 36bit minneshantering så kan XP adressera upp till 64GB men av kompabilitetskäl har microsoft varit tvugna att strypa minnesadresseringen till 32bit=4GB men det går att komma runt, överblivet minne kan inte användas som Ramminne för xp eller vanliga program i XP däremot går det använda till en Ram-disk, en liten EXTREMT snabb "hårddisk".

Everest visar att det finns 3071MB totalt fysiskt minne varav 1887MB är ledigt samtidigt som 34filer med en total storlek på 2.9GB ligger på ramdisken, därmed använder ramdisken minne(3-6GB) som xp inte kan "se".
Hastigheten begränsas av att jag sitter med en 2år gammal budgetprocessor men en läshastighet på långt över 2000MB/S är inte så tokigt ändå.
Ramdisken kan bl.a användas till virtuellt minne, cache/arbetsutrymme för program, för att snabbt kunna packa upp filer och en del operativsystem kan köras mot ramdisken.
Program som kan användas är Gavotte ramdisk och Ramdisk9.
Köra XP mot ramdisk <varför finns ingen dreglande smiley>

http://i41.tinypic.com/14nzluu.jpg

Intressant...
Citera
2009-05-19, 09:19
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Tänk bara på att det finns en risk för att det går lite långsammare när PAE är igång eftersom det måste ske någon form av adressöversättning. Förmodligen blir nettoresultatet ändå snabbare i och med RAM-disken men för folk som kör benchmarking i tid och otid kan en del resultat kanske bli lite överraskande.
Citera
2009-05-19, 17:22
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Tänk bara på att det finns en risk för att det går lite långsammare när PAE är igång eftersom det måste ske någon form av adressöversättning.
Kan du specifiera mer exakt vad som skulle gå långsammare?
Citera
2009-05-19, 17:30
Medlem
Så om jag lägger in ett krävande spel på min ram-disk och startar från den, förminskar jag i princip alla mina laddningstider med ganska mycket % då eller?

Ja jag vet att RAM försvinner när jag stänger av datorn.
Citera
2009-05-19, 17:36
Medlem
JimGooses avatar
Blir grymt mycket mindre laddtider, kopiera 2st 700mb filer inom ramdisken tar några sekunder.

Redigerat:
Finns det något spel med långa laddtider som inte tar upp mer än 2.9gb utrymme jag kan testa med?
Senast redigerad av JimGoose 2009-05-19 kl. 17:49.
Citera
2009-05-19, 17:51
Medlem
Plottis avatar
Intressant, och detta är felfritt?
Citera
2009-05-19, 17:56
Medlem
JimGooses avatar
Ja, händer att program krashar i windows men inget jag upplever som ett problem då det är rätt sällan det händer och spel som turok och crysis funkar utan problem.
Citera
2009-05-19, 22:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Kan du specifiera mer exakt vad som skulle gå långsammare?
I Vista (har inga siffror för XP i huvudet men det bör inte skilja allt för mycket) så tar det t ex två klockcykler för OS:et att accessa minnet, men har man PAE igång så läggs det till ett till addresseringssteg, vilket om det vill sig illa gör att benchmarkresultat för minnesaccess kan se ut att ligga 50% lägre än utan PAE.
Citera
2009-05-19, 23:49
Medlem
JimGooses avatar
Everest benchmark för minnen.
DDR2-800 2x1GB+2x2GB 5-5-5-18 / Intel P965 chipset
6255MB/S läshastighet
4719MB/S skrivhastighet
4967MB/S minneskopia
75.3ns minnesfördröjning
Citera
  • 1