2007-07-11, 19:48
Medlem
http://www.nvidia.com/object/nforce_...xp32_9.35.html

Jag är osäker om det är den jag ska använda o så, och jag undrar med om även Bios uppdateras?
Anledningen jag kollade efter den är för att skivan jag fick med står det
"M2N32-SLI Series
NVIDIA nForce 590 SLI Series Support CD"
Och sen har jag AMD med, det fanns en annan 590 som det stod intel efter.
Har haft datorn i 10 månader och jag känner fan nu att det är på tiden o installera nya drivrutiner
Citera
2007-07-11, 22:58
Moderator
Falukropps avatar
Skulle tro att processorarkitekturen spelar mindre roll. Är nvidia som gjort chipseten i båda fallen, troligen finns olika drivar med i det där paketet.

Testa installera drivern du länkade till. Installern lär lipa om att den inte supportar det chipsetet blabla om det är fel driver.

Vill du vara helt säker skruvar du upp datorn och kollar vad det står på moderkortet, då vet du säkert vilket av korten som din skiva där stödjer som du har. Kan mkt väl tänka mig att det är samma skiva som skeppas med massa olika kort.
Citera
2007-07-12, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Skulle tro att processorarkitekturen spelar mindre roll. Är nvidia som gjort chipseten i båda fallen, troligen finns olika drivar med i det där paketet.

Testa installera drivern du länkade till. Installern lär lipa om att den inte supportar det chipsetet blabla om det är fel driver.

Vill du vara helt säker skruvar du upp datorn och kollar vad det står på moderkortet, då vet du säkert vilket av korten som din skiva där stödjer som du har. Kan mkt väl tänka mig att det är samma skiva som skeppas med massa olika kort.

hehe, den lipade inte
Men det stod nu att jag skulle stänga ner anna nvidia drivrutiner, och som jag ser jag har så är det till display och network controller, men stänger jag ner display så måste jag ju installera drivrutinen till grafik? och det gör jag så fort det har kommit ut nytt, men ska jag stänga ner allt och installera om båda drivrutinerna då? till moderkort o grafik?
Citera
2007-07-12, 01:42
Moderator
Falukropps avatar
Troligen en taskig översättning. Installern menar nog att du ska avinstallera den gamla drivern.

Gå in på kontrollpanelen, välj avinstallera/installera program eller vad den nu heter och kolla om du kan hitta den gamla drivern där. Avinstallera den och starta om datorn.
När du startat om kör windows VGA-drivrutinen som är en "standarddrivrutin" som funkar med i princip alla grafikkort. Det kommer se förjävligt ut, men det är bara tills du installerat den nya drivern.
Installera den nya och starta om igen så ska det vara fixat.
Citera
2007-07-12, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Troligen en taskig översättning. Installern menar nog att du ska avinstallera den gamla drivern.

Gå in på kontrollpanelen, välj avinstallera/installera program eller vad den nu heter och kolla om du kan hitta den gamla drivern där. Avinstallera den och starta om datorn.
När du startat om kör windows VGA-drivrutinen som är en "standarddrivrutin" som funkar med i princip alla grafikkort. Det kommer se förjävligt ut, men det är bara tills du installerat den nya drivern.
Installera den nya och starta om igen så ska det vara fixat.

vilken av dom ska jag installera först då? ska jag börja med det till moderkortet och sen till grafikkortet?
Har sett hur det ser utan drivern till grafiken, det ser fan förjävligt ut
Citera
2007-08-20, 20:38
Medlem
woots avatar
[Drivrutin] Realtek AC'97

hej, jag har formaterat om datorn nyligen o fått ihop alla drivrutiner jag behöver.. nästan! jag har sökt igenom massvis av siter o letat upp en (fungrande) drivrutin för mitt ljudkort realtek ac'97. jag har besökt realteks hemsida men de verkar ju inte heller funka ordentligt.. någon som vet nån sida som har ett fungerande urval av drivrutiner ?

tack på förhand
Citera
2007-08-20, 20:45
Medlem
ladda ner drivrutiner från moderkortstillverkarn hemsida..
Citera
2007-08-20, 21:07
Medlem
woots avatar
jag har installerat ac'97 drivrutiner från olika ställen nu ca 12 st skulle jag tro,, men datorn fortsätter säga att jag inte har nån ljud enhet
Citera
2007-08-20, 21:20
Medlem
tjaboooos avatar
Är ljudet aktiverat i bios ?

Och vad var det för fel på realteks sida ?
Funkar fint nu iallafall, småseg har den varit dom senaste 5åren.
http://www.realtek.com.tw/downloads/...tDown=false#AC

Windows 98Gold/98se/Me/2000/XP/2003(32/64 bits) for Driver only. For Windows 98 SE, DirectX(R)8 is required to enable advanced features. (Executable file)
Notera att det är samma fil på alla 3 länkarna men olika ställen att ladda ner från.
ftp://202.65.194.212/pc/audio/WDM_A401.exe
ftp://209.216.61.149/pc/audio/WDM_A401.exe
ftp://202.65.194.211/pc/audio/WDM_A401.exe
Citera
2007-08-20, 21:25
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woot
jag har installerat ac'97 drivrutiner från olika ställen nu ca 12 st skulle jag tro,, men datorn fortsätter säga att jag inte har nån ljud enhet

haha och hur hjälper det oss?
jag hoppas att du avinstallerat alla oxå, varför kollar du inte vad moderkortet heter. när du har den betäckningen så skriv det
Citera
2007-08-20, 21:27
Medlem
woots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
haha och hur hjälper det oss?
jag hoppas att du avinstallerat alla oxå, varför kollar du inte vad moderkortet heter. när du har den betäckningen så skriv det
såklart jag avinstallerat dem när jag lagt märke till att dem inte hjälpte
Citera
2007-08-20, 22:49
Medlem
Carbonites avatar
Samma sak har hänt mig när jag har installerat om datorn, har samma drivrutin.
Det du ska göra ät att gå in i mappen där du installerade realtek, den brukar lägga sig automatiskt på c/(reaktek) eller något liknande. Du går in i den mappen och i den finns det en setup fil. Då ska du installera den igen.
Efter det borde det funka!!

Lycka Till!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in