• 1
  • 2
2009-03-22, 00:18
Medlem
Santa Clauss avatar
Fick ju en del inspiration av tråden "GUIDE: Hemmaserver - ett måste för alla!":
https://www.flashback.org/showthread.php?p=15720784

Så, vad kan man ha en Hemma-server till?
Jo, hur mycket som hellst. Bara fantasin sätter gränserna!

Själv kör jag:
LAMP (Linux Apache, MySQL, PHP)
Filserver (Samba, FTP(s))
IP-telefoni-server (Asterisk)
Backup-server
Rsync (så att klienterna kan synca musikbiblioteket smidigt)
DNS-server (bind/named, med både intern och extern DNS + reverse - mer nedan).
Mailserver (Väldigt användbart i kombination med egen domän)
MPD + Icecast + Pitchfork = Lyssna på musikbiblioteket streamat via webb-klient.
Jabber-server (Jabber/XMPP är bra, än bättre med egen server!)

Router + Brandvägg.
IPv6 tunnel (mer nedan)
OpenVPN
DHCPv4/6

Rtorrent - bara att starta nerladdningen från skolan, och kika på filmen när man är hemma.
Ventrilo/Teamspeak - Vad du nu föredrar för PTT med dina vänner.

Allt styrs i dagsläget över SSH.

DNS kan låta rätt tråkigt, men riktigt kul att pilla med när man väl kommit igång. Även om man inte äger en egen domän.
Har man en egen domän så kan man peta om den hos sitt domän-ombud så att man styr den helt själv. Dock är fast IP ett måste.

Annars så är en .local zoon ett måste!
.local funkar så att du har "datornamn.local", eller som i mitt fall "datornamn.local.domän.se".
Sen skickar du med "search-domän" eller liknande i DHCP-servern, då behöver du bara skriva "ping datornamn" för att det ska översättas till "datornamn.local".
Kod:
santa@northpole: ~ $> ping6 dator1
PING dator1(dator1.local.northpole.se) 56 data bytes
64 bytes from dator1.local.northpole.se: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.241 ms

Har du flera datorer är detta ovärdeligt. Speciellt när man kör IPv6.

Har man sen inget liv så sätter man givet vis upp sin egna reverse:
Kod:
santa@northpole: ~ $> host dator1
dator1.local.northpole.se has IPv6 address 2001:X:X:X:X:X:X:X
santa@northpole: ~ $> host 2001:X:X:X:X:X:X:X
x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer dator1.local.northpole.se.

För IPv6 tillgången så har jag en tunnel från sixxs.net, sen ett eget /48 att leka med. (12 kvadriljoner adresser)

Allt routas och filtreras via ett egenskrivet IP-tables script.

Men nu är ju frågan... Vad kan jag mer hitta på med min server?

SMS-server lär väldigt kul. Får se om man får tid över till det.
En övervakningscentral med IP-kameror och Zone-minder http://www.zoneminder.com/ vore coolt. (Alarm via SMS?).

EDIT:
Just ja. Hela skiten övervakas av "Cacti" (RRD-tool) så att man får fina grafer över internet-användningen (in/ut), total trafik, totalt routat osv + CPU/Load/Minne osv på server.
Senast redigerad av Santa Claus 2009-03-22 kl. 00:20.
Citera
2009-03-22, 00:47
Medlem
Har ett litet projekt.

Ubuntu Server 8.10

rtorrent får in torrent filer i olika mappar tex tv,xvid,dvdr via flexrss och hamnar då in ex seed/tv

tvunrar.sh kollar med jämna mellanrum i mappen seed/tv efter nya realeser och packar då upp dom till showroom/tv.

Streamar även mappen showroom till xbox360n via uShare.

abcde finns även på servern för att rippa musikskivor som sedan delas ut i nätverket.

kommande projekt är mailserver.

Allt fungerar inte som det ska än men det är på gång med lite hjälp här från fb.
Citera
2009-03-22, 01:00
Medlem
nutkjells avatar
skojig tråd. nu blir jag sugen på att mecka upp en server
Citera
2009-03-22, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Fick ju en del inspiration av tråden "GUIDE: Hemmaserver - ett måste för alla!":
https://www.flashback.org/showthread.php?p=15720784

Så, vad kan man ha en Hemma-server till?
Jo, hur mycket som hellst. Bara fantasin sätter gränserna!

Själv kör jag:
LAMP (Linux Apache, MySQL, PHP)
Filserver (Samba, FTP(s))
IP-telefoni-server (Asterisk)
Backup-server
Rsync (så att klienterna kan synca musikbiblioteket smidigt)
DNS-server (bind/named, med både intern och extern DNS + reverse - mer nedan).
Mailserver (Väldigt användbart i kombination med egen domän)
MPD + Icecast + Pitchfork = Lyssna på musikbiblioteket streamat via webb-klient.
Jabber-server (Jabber/XMPP är bra, än bättre med egen server!)

Router + Brandvägg.
IPv6 tunnel (mer nedan)
OpenVPN
DHCPv4/6

Rtorrent - bara att starta nerladdningen från skolan, och kika på filmen när man är hemma.
Ventrilo/Teamspeak - Vad du nu föredrar för PTT med dina vänner.

Allt styrs i dagsläget över SSH.

DNS kan låta rätt tråkigt, men riktigt kul att pilla med när man väl kommit igång. Även om man inte äger en egen domän.
Har man en egen domän så kan man peta om den hos sitt domän-ombud så att man styr den helt själv. Dock är fast IP ett måste.

Annars så är en .local zoon ett måste!
.local funkar så att du har "datornamn.local", eller som i mitt fall "datornamn.local.domän.se".
Sen skickar du med "search-domän" eller liknande i DHCP-servern, då behöver du bara skriva "ping datornamn" för att det ska översättas till "datornamn.local".
Kod:
santa@northpole: ~ $> ping6 dator1
PING dator1(dator1.local.northpole.se) 56 data bytes
64 bytes from dator1.local.northpole.se: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.241 ms

Har du flera datorer är detta ovärdeligt. Speciellt när man kör IPv6.

Har man sen inget liv så sätter man givet vis upp sin egna reverse:
Kod:
santa@northpole: ~ $> host dator1
dator1.local.northpole.se has IPv6 address 2001:X:X:X:X:X:X:X
santa@northpole: ~ $> host 2001:X:X:X:X:X:X:X
x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer dator1.local.northpole.se.

För IPv6 tillgången så har jag en tunnel från sixxs.net, sen ett eget /48 att leka med. (12 kvadriljoner adresser)

Allt routas och filtreras via ett egenskrivet IP-tables script.

Men nu är ju frågan... Vad kan jag mer hitta på med min server?

SMS-server lär väldigt kul. Får se om man får tid över till det.
En övervakningscentral med IP-kameror och Zone-minder http://www.zoneminder.com/ vore coolt. (Alarm via SMS?).

EDIT:
Just ja. Hela skiten övervakas av "Cacti" (RRD-tool) så att man får fina grafer över internet-användningen (in/ut), total trafik, totalt routat osv + CPU/Load/Minne osv på server.

Problemet är för de flesta om de nu även skulle ha statisk ip-adress och sätter upp en dns-server, så kan dom inte fixa reverse själva. Utan ISPns DNS kommer svara på reverse namnuppslagning före din egen.
Citera
2009-03-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Problemet är för de flesta om de nu även skulle ha statisk ip-adress och sätter upp en dns-server, så kan dom inte fixa reverse själva. Utan ISPns DNS kommer svara på reverse namnuppslagning före din egen.
där hjälper ipv6.. https://www.sixxs.net/faq/dns/?faq=reverse
https://www.flashback.org/showthread.php?t=544063 etc

jag satte upp min ipv6-tunnel för hundra år sedan men har ännu inte satt igång med att reversa min adress. jag använder förresten http://freedns.afraid.org/ som nameservrar om det är till någon hjälp..
Citera
2009-03-23, 17:34
Medlem
Moots avatar
Hur fungerar detta med mailserver och dylikt?

Jag är medveten om att man tydligen behöver en server för det, vilket såklart innebär att det är en helvetes massa inställningar för att få det att fungera. Kan man helt enkelt inte ha moot@127.0.0.1 som mailadress (givetvis bytar ni ut localhost mot den externa IP:N)? Är det som så att man behöver ha en domän om man vill skicka mail?

Ska sägas att jag inte själv har tittat på detta iom att jag har svårt för att förstå det, så läsmaterial uppskattas om ni har något i favoriter!
Citera
2009-03-23, 18:06
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Hur fungerar detta med mailserver och dylikt?

Jag är medveten om att man tydligen behöver en server för det, vilket såklart innebär att det är en helvetes massa inställningar för att få det att fungera. Kan man helt enkelt inte ha moot@127.0.0.1 som mailadress (givetvis bytar ni ut localhost mot den externa IP:N)? Är det som så att man behöver ha en domän om man vill skicka mail?

Ska sägas att jag inte själv har tittat på detta iom att jag har svårt för att förstå det, så läsmaterial uppskattas om ni har något i favoriter!

I det interna nätverket så kan jag t.ex skicka mail till santa@dator1.local. Mailet kommer då att sparas på dator1's inbox tills dess att "santa" på något sätt loggar in på datorn och läser mailet.

Nu har ju jag en egen domän, så då kommer mailet utifrån internet, till mailservern jag bestämmt via ett MX-record i DNSen (som pekar på min server som även är DNS-servern). Sen har jag satt upp alias, så alla mail skickas egentligen bara vidare till min G-mail.

Men jag hade ju självklart även kunna satt upp en egen mailserver med IMAP och hela köret.
För webbmail, så ta en titt på "RoundCube":
http://roundcube.net/

EDIT:
Att sätta upp en enkel mailserver är förövrigt löjligt enkelt. Installerar du Postfix i Ubuntu, så behöver du bara skriva in vilken domän som server ska ta emot mail för, så är du igång.
Men sen finns det ju massor att göra om man så vill.
Citera
2009-03-23, 18:29
Medlem
Installerade precis ehcp så nu ska jag kunna sätta upp egna domäner osv men har fan inte en aning om vad jag ska ha det till :S
Citera
2009-03-23, 20:55
Medlem
Efter att läst lite trådar om vad man kan göra på sin hemmaserver så blir ja ju lite sugen på att dra in en linuxdist och köra lita roliga saker
Men eftersom att jag nu har en väl fungerande version av win2003 på min server, så börjar jag undra om det inte går att köra en linux dist i vmware på denna.

Så går det att få alla roliga saker som ni har nämnt att fungera i linux via vmware?
Jag har nog hårdvara så det räcker
processor:c2d @ 2.8
ram 6gb ddr2
...
Citera
2009-03-23, 21:15
Medlem
Pilsnerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frutten
Efter att läst lite trådar om vad man kan göra på sin hemmaserver så blir ja ju lite sugen på att dra in en linuxdist och köra lita roliga saker
Men eftersom att jag nu har en väl fungerande version av win2003 på min server, så börjar jag undra om det inte går att köra en linux dist i vmware på denna.

Så går det att få alla roliga saker som ni har nämnt att fungera i linux via vmware?
Jag har nog hårdvara så det räcker
processor:c2d @ 2.8
ram 6gb ddr2
...
Tänk dig att du ställer din sprillans nya Porsche Carrera GT på flaket till en gammal scanialastbil istället för att själv köra den. Så blir det.

Hett tips; ubuntu server. Grym dokumentation samt community.
Citera
2009-03-23, 21:40
Medlem
:Ericuss avatar
Kör en linux-server som brandvägg, mer spännande än så är det tyvärr inte. Har förut haft webserver och lite sådant, men hostar hemsidan på annan plats nu.

Har haft en ventrilo-server, IRC-bouncer och lite sånt.
Senast redigerad av :Ericus 2009-03-23 kl. 21:48.
Citera
2009-03-23, 21:49
Bannlyst
Jag vill rekommendera openvpn för dom som vill ha enkel och full access till sitt LAN utifrån på ett mycket säkert sätt.
När man väl har fått det snurra, så tycker jag att ssh-tunnlar och annat är löjligt jobbigt. Man har en säker access och inga jobbiga portkonfigurationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in