2009-03-22, 00:18
Fick ju en del inspiration av tråden "GUIDE: Hemmaserver - ett måste för alla!":
https://www.flashback.org/showthread.php?p=15720784
Så, vad kan man ha en Hemma-server till?
Jo, hur mycket som hellst. Bara fantasin sätter gränserna!
Själv kör jag:
LAMP (Linux Apache, MySQL, PHP)
Filserver (Samba, FTP(s))
IP-telefoni-server (Asterisk)
Backup-server
Rsync (så att klienterna kan synca musikbiblioteket smidigt)
DNS-server (bind/named, med både intern och extern DNS + reverse - mer nedan).
Mailserver (Väldigt användbart i kombination med egen domän)
MPD + Icecast + Pitchfork = Lyssna på musikbiblioteket streamat via webb-klient.
Jabber-server (Jabber/XMPP är bra, än bättre med egen server!)
Router + Brandvägg.
IPv6 tunnel (mer nedan)
OpenVPN
DHCPv4/6
Rtorrent - bara att starta nerladdningen från skolan, och kika på filmen när man är hemma.
Ventrilo/Teamspeak - Vad du nu föredrar för PTT med dina vänner.
Allt styrs i dagsläget över SSH.
DNS kan låta rätt tråkigt, men riktigt kul att pilla med när man väl kommit igång. Även om man inte äger en egen domän.
Har man en egen domän så kan man peta om den hos sitt domän-ombud så att man styr den helt själv. Dock är fast IP ett måste.
Annars så är en .local zoon ett måste!
.local funkar så att du har "datornamn.local", eller som i mitt fall "datornamn.local.domän.se".
Sen skickar du med "search-domän" eller liknande i DHCP-servern, då behöver du bara skriva "ping datornamn" för att det ska översättas till "datornamn.local".
Har du flera datorer är detta ovärdeligt. Speciellt när man kör IPv6.
Har man sen inget liv så sätter man givet vis upp sin egna reverse:
För IPv6 tillgången så har jag en tunnel från sixxs.net, sen ett eget /48 att leka med. (12 kvadriljoner adresser)
Allt routas och filtreras via ett egenskrivet IP-tables script.
Men nu är ju frågan... Vad kan jag mer hitta på med min server?
SMS-server lär väldigt kul. Får se om man får tid över till det.
En övervakningscentral med IP-kameror och Zone-minder http://www.zoneminder.com/ vore coolt. (Alarm via SMS?).
EDIT:
Just ja. Hela skiten övervakas av "Cacti" (RRD-tool) så att man får fina grafer över internet-användningen (in/ut), total trafik, totalt routat osv + CPU/Load/Minne osv på server.
https://www.flashback.org/showthread.php?p=15720784
Så, vad kan man ha en Hemma-server till?
Jo, hur mycket som hellst. Bara fantasin sätter gränserna!
Själv kör jag:
LAMP (Linux Apache, MySQL, PHP)
Filserver (Samba, FTP(s))
IP-telefoni-server (Asterisk)
Backup-server
Rsync (så att klienterna kan synca musikbiblioteket smidigt)
DNS-server (bind/named, med både intern och extern DNS + reverse - mer nedan).
Mailserver (Väldigt användbart i kombination med egen domän)
MPD + Icecast + Pitchfork = Lyssna på musikbiblioteket streamat via webb-klient.
Jabber-server (Jabber/XMPP är bra, än bättre med egen server!)
Router + Brandvägg.
IPv6 tunnel (mer nedan)
OpenVPN
DHCPv4/6
Rtorrent - bara att starta nerladdningen från skolan, och kika på filmen när man är hemma.
Ventrilo/Teamspeak - Vad du nu föredrar för PTT med dina vänner.
Allt styrs i dagsläget över SSH.
DNS kan låta rätt tråkigt, men riktigt kul att pilla med när man väl kommit igång. Även om man inte äger en egen domän.
Har man en egen domän så kan man peta om den hos sitt domän-ombud så att man styr den helt själv. Dock är fast IP ett måste.
Annars så är en .local zoon ett måste!
.local funkar så att du har "datornamn.local", eller som i mitt fall "datornamn.local.domän.se".
Sen skickar du med "search-domän" eller liknande i DHCP-servern, då behöver du bara skriva "ping datornamn" för att det ska översättas till "datornamn.local".
Kod:
santa@northpole: ~ $> ping6 dator1 PING dator1(dator1.local.northpole.se) 56 data bytes 64 bytes from dator1.local.northpole.se: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.241 ms
Har du flera datorer är detta ovärdeligt. Speciellt när man kör IPv6.

Har man sen inget liv så sätter man givet vis upp sin egna reverse:
Kod:
santa@northpole: ~ $> host dator1 dator1.local.northpole.se has IPv6 address 2001:X:X:X:X:X:X:X santa@northpole: ~ $> host 2001:X:X:X:X:X:X:X x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.x.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer dator1.local.northpole.se.
För IPv6 tillgången så har jag en tunnel från sixxs.net, sen ett eget /48 att leka med. (12 kvadriljoner adresser)

Allt routas och filtreras via ett egenskrivet IP-tables script.
Men nu är ju frågan... Vad kan jag mer hitta på med min server?

SMS-server lär väldigt kul. Får se om man får tid över till det.
En övervakningscentral med IP-kameror och Zone-minder http://www.zoneminder.com/ vore coolt. (Alarm via SMS?).
EDIT:
Just ja. Hela skiten övervakas av "Cacti" (RRD-tool) så att man får fina grafer över internet-användningen (in/ut), total trafik, totalt routat osv + CPU/Load/Minne osv på server.
Senast redigerad av Santa Claus 2009-03-22 kl. 00:20.
Senast redigerad av Santa Claus 2009-03-22 kl. 00:20.