• 1
  • 2
2009-02-09, 08:49
Medlem
Adam87s avatar
Det är ju ingen hemlighet att den vita macbooken blir skitig efter händerna. Min har blivit väldigt skitig och jag tycker det är dags att rengöra datorn grundligt. Hur bär man sig åt enklast? Skruva bort plattan och köra den i diskmaskinen, eller finns det något bättre alternativ? Eller är det bara att glömma att få det rent?
Citera
2009-02-09, 09:16
Medlem
microfiberduk, antingen torr eller lätt fuktigt. microfibern "river" lätt bort smutsen - fungerar riktigt bra men det beror ju naturligtvis på hur skitigt det är... ClasOhlsson har en bra duk...
Citat:
Ursprungligen postat av Adam87
Det är ju ingen hemlighet att den vita macbooken blir skitig efter händerna. Min har blivit väldigt skitig och jag tycker det är dags att rengöra datorn grundligt. Hur bär man sig åt enklast? Skruva bort plattan och köra den i diskmaskinen, eller finns det något bättre alternativ? Eller är det bara att glömma att få det rent?
Citera
2009-02-09, 12:51
Medlem
patiponkens avatar
Har kört med våtduk, typ babywipe, några gånger och det funkar bra.
Citera
2009-02-09, 12:57
Medlem
Klyschans avatar
Jag skojar faktiskt inte när jag säger att jag har rengjort mitt handlovsstöd med Svinto. Funkar bra.
Citera
2009-02-10, 11:35
Medlem
Adam87s avatar
Än så länge lutar det faktiskt åt svinto. Disksvamp fungerar inte då jag har varit för lat med att ta bort. Och går något sönder (handlovsstödet är redan sprucket) så har jag en helt ny dator att plocka ut på drulleförsäkringen
Citera
2009-02-10, 14:05
Medlem
Jerdens avatar
Brukade använda rengöring för LCD / Plasmaskärmar.
Såg som ny ut efter.
Citera
2009-02-11, 12:07
Medlem
Buckners avatar
iClean är överlägset

http://store.apple.com/se/product/T7...mco=MjE0NjQ4Mg
Citera
2009-02-11, 14:48
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:

Jag har upptäckt att den där sprayen man sprutar på displayen för att rengöra den, fungerar väldigt bra på att få bort smuts från iBooks och Macbooks. Jag har en iBook och den har jag tvättat åtskilliga gånger med den sprayen.

Men undvik gärna att ta det på musplattan då den annars är bli väldigt trög eftersom det "hala" försvinner och det blir en motsträvig hal yta med för hög friktion. Jag bytte hela topcasen pga detta.
Citera
2009-02-11, 15:19
Medlem
Adam87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jag har upptäckt att den där sprayen man sprutar på displayen för att rengöra den, fungerar väldigt bra på att få bort smuts från iBooks och Macbooks. Jag har en iBook och den har jag tvättat åtskilliga gånger med den sprayen.

Men undvik gärna att ta det på musplattan då den annars är bli väldigt trög eftersom det "hala" försvinner och det blir en motsträvig hal yta med för hög friktion. Jag bytte hela topcasen pga detta.
Det är ett bra tips. Visserligen har jag inget sånt medel då jag vanligtvis använder en vanlig spegel/glas-trasa när jag torkar av skärmen. Något särskilt märke som någon kan tipsa om på rengöringsmedlet?
Citera
2009-02-11, 17:19
Medlem
kadabas avatar
rengör INTE tangenter och "handlovsstöd" med en färgad wettexduk - min macbook blev helt röd efter det.. fick skrubba som bara satan för att få bort det.

men bara lite hushållspapper blött med lite ljummet vatten gör susen.
Citera
2009-02-11, 18:32
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Det är ett bra tips. Visserligen har jag inget sånt medel då jag vanligtvis använder en vanlig spegel/glas-trasa när jag torkar av skärmen. Något särskilt märke som någon kan tipsa om på rengöringsmedlet?
Jag minns inte märket på min sprayflaska.
Citera
2009-02-13, 00:07
Medlem
Tjenna !

Åk till Apoteket och införskaffa Isopropanol sprit. Funkar som en dröm till det mesta. Ett plus är att bakterie härden i datorn får sig en törn hehe

Lämna ingen hinna efter sig så som T-röd å dylikt gör.

Mvh D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in