2009-02-01, 08:55
Medlem
SinXs avatar
För att göra mig själv säker på att inte bli bannlyst vill jag börja med att denna tråd INTE på något sätt efterfråga piratkort, eller information om piratkort på något vis.

Varför regeln skapades känner jag till dock inte dess exakta omfattning. Läste på lite i tråden om bannlysningar och såg att någon blivit bannlyst efter att ha frågat om streaming. Antar att detta tex handlar om hur man skulle göra för att streama kanaler som man normalt sätt behöver betala för av tex comhem, canaldigital osv. Vart går egentligen gränsen. Är det okej att efterfråga streaming i något sammanhang?

Vill minnas att det tidigare (dock efter regeln skapats) fanns en tråd om hur man streamde BigBrother 24/7 via någon sida på nätet. Denna tråd fick dock leva vidare så min fråga återstår. Var går själva gränsen?

PS

Om det är är strikt förbjudet att diskutera själva regeln (eller snarare ställa frågor om den) får Ni naturligtvis ta bort denna tråd omgående.
Citera
2009-02-01, 10:11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Regel 1.02 är tyvärr ganska snårig och finns endast till för att skydda FB, inte för att på något sätt jävlas med användarna. Regeln har i korthet kommit till för att FB blev fällt för piratkopiering när användarna diskuterade piratkort för ett gäng år sedan. Det blev väldigt dyrt...

Regeln tolkas ungefär så här: Om det finns ett TV-bolag som har rättigheter att sända i de nordiska länderna, så får man inte direktlänka eller efterfråga hur man olovligen skall få tillgång till dessa sändningar.

Om TV-bolaget däremot själva sänder ut sitt program via internet, utan någon särskild avgift, så är det OK att länka och diskutera denna specifika sändning.

Exempel:

Någon efterfrågar Kinesiska RiksTV's sändningar från Kinesiska mästerskapen i nudelbrytning = OK

Någon efterfrågar Canal+ streamade sändningar från Dalarnas rikskonvent för Dalahästtäljare, så är det inte OK.

Frågor om en del utrustning är känslig med...

Man kan fråga hur man kopplar in en POPulär maskin och hur man ställer in den för bästa bild. Men frågar man hur man konfigurerar den för att hitta och plocka hem piratkoder, så är man ute på djupt vatten.

Som vanligt är det inte helt enkelt att svara att si eller så är det, och inte på något annat vis. Vi gör däremot ordentliga bedömningar vid tveksamma fall.
Citera
2009-02-01, 10:14
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ser inga som helst svårigheter i regelverket då det gäller frågan.

Är man seriös användare av FB läser man igenom reglerna o agerar därefter. Man letar inte gråzoner kring ämnet om disk är förbjuden.

Ge fan i att disk saken så mår man bäst.
Citera
2009-02-01, 11:03
Medlem
Citat:
Någon efterfrågar Canal+ streamade sändningar från Dalarnas rikskonvent för Dalahästtäljare,

Repris?
Citera
2009-02-01, 21:21
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
Finns denna rättegång omskriven någonstans i en tidning eller dyl.
Skulle vilja söka upp åklagaren för detta fallet och ha en "diskussion" med denne.
Citera
2009-02-01, 21:28
Medlem
Fredrikb82s avatar
Är det ok att eftefråga hur man sätter upp ett system för att streama sin tv till sin mobil?

Det finns ju flera gratisprogram som ordnar detta. Motsätter sig de svenska tv leverantörerna detta?

I USA finns det ju tom specialanpassad hårdvara för detta ändamål.
Citera
2009-02-01, 21:38
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaiN i Stugan^
Finns denna rättegång omskriven någonstans i en tidning eller dyl.
Skulle vilja söka upp åklagaren för detta fallet och ha en "diskussion" med denne.

Jag är ganska säker på att det är denna:
http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden/avgoranden2003/Dom03.27.pdf
Citera
2009-02-01, 21:48
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Fråga:

Varför är det dock förbjudet att DISKUTERA piratkort överlag utan att fråga "hur får jag in en piratsändning vad gäller Tv 3"?

(Nej jag antyder INTE på att jag vill ha det...det var bara ett exempel).
Citera
2009-02-01, 22:05
Medlem
Omar Santanas avatar
Har alltid undrat lite över regeln så jag kan lika gärna ta tillfället i akt när det frågas.

Diskussioner om streamad tv över internet i syfte att på illegal väg få tillgång till nordiska bolags sändningar eller sändningar där nordiska bolag har primärrättigheter är inte heller tillåtna.

Ja, vad menas egentligen med premiärrättigheter? Spontant känns det som att det skulle vara när nordiska bolag visar live, men jag är inte helt säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in