Citat:
Ursprungligen postat av urfunktion
Vi såg en film i skolan som heter; <Vilka bönder ska få överleva>.
Tror du verkligen att bonden med sina miljonerkronorstraktorer och miljonerkronorsbidrag, vars gödsel sprider flugor till alla grannar under vackra sommardagar, kommer att DÖ om han inte längre får parasitera på bidrag utan måste ta upp konkurrensen mot analfabeterna på Afrikas savanner??? Att vår bidragsbonde "överlever" står ju helt klart.
Citat:
Hursomhelst mitt intryck var att filmen var grymt partisk till omvärlden, vilket filmen iof handlar om - alltså om hur EU's jordbrukspolitik förstör för u-länder.
Den förstör för oss också. Det är trots allt vi som betalar för denna destruktiva korruption via både skattsedeln och prislappen. Vi skulle bara får det bättre om vi slapp betala bidragsbondens bidrag, och dessutom tilläts köpa bra billig mat i fri konkurrens.
Citat:
Jag undrar helt enkelt om ni kan hjälpa mig med lite goda argument till varför EU's jordbrukspolitik är bra.
Den är ju bra för bonden som är van att förbruka mycket mer resurser än han själv bryr sig om att skapa. bonden som ägnar gott om tid åt att fylla i bidragsansköningsblanketter till Jordbruksverket, och som t.o.m. får betalt av skattebetalarna för att arrangera kurser för andra bönder i hur man fyller i sådana blanketter. Att vara bonde i EU är i första hand att vara byråkrat och bidragsmissbrukare. Bara i andra hand har det nåt att göra med det där med mark, grödor och djur.
Citat:
För just nu så är hela min klass så naiv och hatisk till EU's jordbrukspolitik, jag kan inte låta bli att tänka att det måste finnas något gott i den.
Bra instinkt att gå mot massan!
Men du har nog råkat ut för något så sällsynt i vårt skolväsende av idag, som saklig information.
Citat:
Och vad som skulle ske om man gav vika för den till att gynna u-länderna ännu mer.
Det handlar inte om att "gynna U-länder". Det handlar om att tillåta oss konsumenter i EU att köpa den mat vi vill, utan att tvingas finansiera förslutsbönder med bidrag. Om analfabeterna på savannen är bättre på att producera mat än vad våra kapitalintensiva bidragsbönder är med sina miljontraktorer och herrgårdar, ja då tjänar ju VI på att tillåtas få välja detta bättre och billigare alteirnativ, eller hur? Det är ju jordbrukspolitiken som är påtvingade allmosor, inte den fria marknaden.
Citat:
Filmen är ifrån 2004, är det mycket som redan har ändrats, isf vad?
Nej, det är alltid en massa prat om förändringar, men årtionde efter årtionde så ändras ändå inte detta system. Det är för mäktiga personer som tjänar för många miljarder av skattebetalarans och konsumenternas pengar för det. Visste du förresten att den som får mest bidrag av EU:s jordbrukspolitik är Englands kungafamilj? Men även Göran Persson slipper ju betala fastighetsskatt, eftersom hans nybyggda herrgård klassas som "jordbruksfastighet". Bönder åtnjuter hundratals särregler och undantag av det slaget från regler som produktiva entreprörer och arbetare tvingas slava under, från förenklade bokföringsregler till friare dynamithantering. Bönderna har blivit vår nya adel. De lyder inte under samma lagar som vi gör.
Så länge Sveriges dominerade näring var jordbruk, så var vi Europas fattigaste land. Det säger något om hur smart det är att försöka odla mat här uppåt nordpolen, medan man söderöver kan ta ut tre skördar om året...