2009-01-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vesterbro
Var det inte nån snubbe för ett antal år sen som rånade en bank och var lite slug med det där. På vägen ut från banken stannade han vid övervakningskameran och pressade avtryckaren för att bevisa att vapnet var oladdat. Har också för mig att det gav honom lite straffmildring i rätten. Men nu var det mycket "har jag för mig" och jag kan inte mycket juridik. En anekdot bara.

snarare att han fick rån av normalgraden istället för grovt rån, vilket vi konstaterat i tråden. Jag har svårt att se att man får strafflindring pga av att det är oladdat, däremot kan jag (eftersom det bevisat är så) köpa att vid val av påföljd spelar det otroligt stor roll
Citera
2009-01-17, 16:45
Medlem
Chims avatar
Dock blir ju rubriceringen "rån" av normalgraden istället för "grovt rån" automatiskt en strafflindring eftersom straffskalorna ser olika ut.
Citera
2009-01-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chim
Dock blir ju rubriceringen "rån" av normalgraden istället för "grovt rån" automatiskt en strafflindring eftersom straffskalorna ser olika ut.

Nej, de skulle jag inte kalla strafflindring, utan ändring av påföljd.
Citera
2009-01-18, 15:38
Medlem
maaannens avatar
Kommer man inrusande med en Automatkarbin så är ju funktionen att kunna hota "målet".
Enda fördelen om man nu anser det som fördel, är väll att man kan skjuta ihjäl sitt "mål" eller öppna eld mot eventuella poliser/polisbilar.

Brottet i sig är i princip desamma oavsett om du kör med en replika eller ej, skiljer säkert lite väldigt lite.
Citera
2009-01-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maaannen
Kommer man inrusande med en Automatkarbin så är ju funktionen att kunna hota "målet".
Enda fördelen om man nu anser det som fördel, är väll att man kan skjuta ihjäl sitt "mål" eller öppna eld mot eventuella poliser/polisbilar.

Brottet i sig är i princip desamma oavsett om du kör med en replika eller ej, skiljer säkert lite väldigt lite.

Jo, det kan som vi i tråden konstaterat göra skillnad på ganska mkt om de är replika eller ej.,
Citera
2009-01-20, 20:43
Medlem
Mäkis avatar
är inte 100 men tror det var så här.

har man en replika så blir det inte grovt vapenbrott?

rånet är ett rån och inte ett grovt rån med replika
eftersom dom vet att man inte var redo att döda någon
Citera
2009-01-21, 04:38
Bannlyst
Det finns två skolor hos bankrånare. Den ena säger att man ska ha oladdade vapen därför att avsikten är att absolut inte att skada någon utan att stjäla pengar och åker man fast så räknas det inte som grovt rån.

Sedan finns det Svartenbrandtskolan som säger att man ska ha laddade vapen och man skall omedelbart etablera att dom verkligen är det. In, skjuta en salva i taket. Då vet alla att "det här är farligt". Dessutom slipper man "frivilliga Jönsson" som ska vara hjälte, vilket är jättebesvärligt om man har ett oladdat vapen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in