2009-01-12, 15:17
Bannlyst
En avflashbacks roligaste trådar var tråden som fokuserade sig på photoshoppade bilder på OGs gangsterkung Dano

Hur kommer det sig att den är borta

Har det att göra med OGs påtryckningar
och att Jan Axelsson är rädd?

Tycker FB borde värna om det fria ordet
Och rå humor har ju alltid varit FBs signum, så vad händer?
Tråden verkar hårdraderad och finns inte ens i papperskorgen!
Senast redigerad av smellberry 2009-01-12 kl. 15:21.
2009-01-12, 15:21
Bannlyst
Jan Axelsson har ingen kontroll över forumet, och jag tror inte han har särskilt mycket att säga till om här heller? Kan mycket väl ha fel. Men det är vad jag har förstått i samband med intervjuer han har gett ang. hackningen.

Varför tråden är borta är däremot lite lustigt. Kanske att den blivit sammanfogad med "visa upp dina alster"-tråden eller liknande.
2009-01-12, 15:32
Administrator
admins avatar
Tråden bryter mot ett flertal olika regler.
Dels PUL, men trådar som dessa klassas också som trakasserier och uppvigling av detta.

Det är m.a.o. OK om man i ett sammanhang länkar till en bild, men att starta en tråd i syfte att sprida sådana bilder är inte OK.

1994 dömdes tidningen Hustler efter att ha publicerat fejkade nakenbilder på svenska kändisar med tillhörande texter. Forumet lyder inte riktigt under samma lagstiftning då bilderna inte publiceras på Flashback, men genom tråden uppviglar Flashback användarna att publicera dessa bilder och hjälper indiekt till med spridningen, vilket är olagligt.

Vi har inte fått några hot eller krav från O.G. om att stänga tråden.
Tråden raderades pga att den bryter mot gällande lagstiftning.

admin
2009-01-12, 15:33
Medlem
Remixxxs avatar
FYYYYFAN vad fegt av flashbäck.
2009-01-12, 15:34
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Dels PUL, men trådar som dessa klassas också som trakasserier och uppvigling av detta.

Det är m.a.o. OK om man i ett sammanhang länkar till en bild, men att starta en tråd i syfte att sprida sådana bilder är inte OK.

1994 dömdes tidningen Hustler efter att ha publicerat fejkade nakenbilder på svenska kändisar med tillhörande texter. Forumet lyder inte riktigt under samma lagstiftning då bilderna inte publiceras på Flashback, men genom tråden uppviglar Flashback användarna att publicera dessa bilder och hjälper indiekt till med spridningen, vilket är olagligt.

admin

Du måste väl ändå erkänna att den var riktigt rolig :-)
2009-01-12, 15:36
Medlem
Remixxxs avatar
Citat:

admin

Men Muhamed tråden? Är det inte trakasserier? Eller tråden där en kille tog en bild på en tjej som gjort honom något och bett flashback göra om henne så det liknar att hon suger kuk och grejer?

Så om jag startar en tråd och ber flashback att posta bilder på OG ledaren som de hittat på nätet? får jag det? Men om de gör egna bilder och postar dem här så vet ni ju inte om de är gjorda av medlemmarna?
2009-01-12, 15:42
Medlem
ClosingTimes avatar
Rimligen borde en samlingstråd av redan (på nätet) publicerade alster inte vara ett lagbrott i så fall. Så länge inte fb anser sig vara tillräckligt stora för att stimulera omvärlden att publicera kreationer enbart med syfte att hamna på forumets samlingslista och därmed uppvigla till brottet.
2009-01-12, 15:43
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remixxx
Men Muhamed tråden? Är det inte trakasserier? Eller tråden där en kille tog en bild på en tjej som gjort honom något och bett flashback göra om henne så det liknar att hon suger kuk och grejer?

Så om jag startar en tråd och ber flashback att posta bilder på OG ledaren som de hittat på nätet? får jag det? Men om de gör egna bilder och postar dem här så vet ni ju inte om de är gjorda av medlemmarna?

Endast den som är utpekad kan åtala oss, och utifrån detta blir det lite svårt med Muhammed.

Den andra tråden käner jag inte till, men din beskrivning verkar låta som något som inte är OK. URL?

admin
2009-01-12, 15:45
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClosingTime
Rimligen borde en samlingstråd av redan (på nätet) publicerade alster inte vara ett lagbrott i så fall. Så länge inte fb anser sig vara tillräckligt stora för att stimulera omvärlden att publicera kreationer enbart med syfte att hamna på forumets samlingslista och därmed uppvigla till brottet.

Länkar till i övrigt publika sidor är helt OK, men inte ifall bilderna ligger på Imageshack och motsvarande sidor, och enda möjligheten att hitta dem är via Flashback. Då blir det plötsligt vi den som sprider bilderna.

admin
2009-01-12, 15:49
Bannlyst
Men det är ju jättevanligt att man postar bilder på kända personer som är förvrängda typ att man satt huvudena på bögporr och liknande? Det har funnits i alla år , och finns idag med, utan att det hårdraderas?
2009-01-12, 15:56
Medlem
ClosingTimes avatar
Citat:
Länkar till i övrigt publika sidor är helt OK, men inte ifall bilderna ligger på Imageshack och motsvarande sidor, och enda möjligheten att hitta dem är via Flashback. Då blir det plötsligt vi den som sprider bilderna.

admin

Det är fullkomligt logiskt. Men om man postade länkarna på flashback plus ett annat forum, skulle det vara okej då? Då är det ju inte bara flashback som sprider bilderna.

Jag kanske ska tillägga att jag inte har sett tråden, kan inte photoshop och är väldigt ointresserad av OG. Jag är bara intresserad av principen och flashbacks hållning i det hela.
2009-01-12, 16:04
Bannlyst
Jag undrar

1. varför tråden hårdraderades och inte flyttades till papperskorgen
2. varför liknande bilder är tillåtna i andra trådar, men inte i en egen tråd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in