2009-01-11, 08:38
Medlem
broadmans avatar
Tanken med denna tråd är att vi på FB som jobbar med mätning ska kunna svara på frågor om arbetet. Lantmäteri, VA och vägar.

Själv arbetar jag inom kommunal mätning. Det är då mest VA, gator och vägar jag har kunskap om.

Dagens geodesi bygger förenklat på koordinater i rummet. Man definierar en position i X Nord X Öst och X m över havet.

Det finns två vanliga sätt att mäta. GPS och Optiska instrument.

GPS bygger på positionsmätning från sattelliter och kan ge cm noggrannhet.

Totalstationen är det mest använda optiska instrumentet och mäter längder/vinklar till ett prisma. För att få ut rätt koordinater har man över riket fördefinierade polygonpunkter/stompunkter som man utgår från. Här kan man få mm noggrannhet.
Citera
2009-01-11, 09:06
Medlem
stilltons avatar
vi spelar inte jeopardy här.. vad är frågan?
Citera
2009-01-11, 09:50
Medlem
broadmans avatar
Jag har en fråga om någon jobbat med trimble TSC2 handdator?
Citera
2009-01-11, 10:51
Medlem
stilltons avatar
vad exakt vill du veta om dessa?
Citera
2009-01-11, 11:04
Medlem
miklons avatar
Mätteknik är ju ganska mycket mer än lantmäteri, VA och vägar.
Citera
2009-01-11, 11:06
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broadman
Jag har en fråga om någon jobbat med trimble TSC2 handdator?
Nix! Jag brukar köra med programvaran Geopad från SBG i en Recon handdator, vilken jag använder både till min GPS från Leica och min totalstation Trimble 5600. Nu har jag inte erfarenhet av något annat direkt mer än en gammal CU, så det är svårt att jämföra, men Geopad fungerar bra i hop med programmet Geo som jag använder in min dator för att bl.a. bygga modeller till grävmaskiner, hyvlar och schaktmaskiner. Sedan är det bara att stoppa in samma modeller i min handdator om jag vill kontrollera det maskinerna har gjort.
Citera
2009-01-11, 11:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Finns det någon här vars kommun övergått till ett nytt koordinatsystem, Sweref 99? Har det i så fall inneburit några överraskningar i form av att det uppstått lite fel och så? Jag vet några i kommunen här som ställde en byggnad ett tiotal meter fel, men det berodde snarare på stress än att det var fel i systemen. De hann visst inte dubbelkolla när de skulle placera byggnaden i en ny situationsplan

Edit: För den som inte känner till hur vi använder koordinatsystem i vår verksamhet: Varje stad brukar ha ett koordinatsystem för att man ska veta exakt var man ska placera t.ex. ett hus eller en gata. De flesta städer har haft lokala koordinatsystem, men nu när lokalisering med GPS börjar bli så vanligt vill man ha ett enda rikstäckande system istället för hundratals lokala system av varierande kvalitet.
Senast redigerad av Kämpendahl 2009-01-11 kl. 11:19.
Citera
2009-01-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Finns det någon här vars kommun övergått till ett nytt koordinatsystem, Sweref 99? Har det i så fall inneburit några överraskningar i form av att det uppstått lite fel och så? Jag vet några i kommunen här som ställde en byggnad ett tiotal meter fel, men det berodde snarare på stress än att det var fel i systemen. De hann visst inte dubbelkolla när de skulle placera byggnaden i en ny situationsplan

Edit: För den som inte känner till hur vi använder koordinatsystem i vår verksamhet: Varje stad brukar ha ett koordinatsystem för att man ska veta exakt var man ska placera t.ex. ett hus eller en gata. De flesta städer har haft lokala koordinatsystem, men nu när lokalisering med GPS börjar bli så vanligt vill man ha ett enda rikstäckande system istället för hundratals lokala system av varierande kvalitet.

De allra flesta kommuner har väl övergått till Sweref 99 2015? Visst har det inneburit en del överraskningar när det handlar om att konvertera gammalt underlag till nytt. Men i övrigt så går det väldigt smärtfritt.

Många hade ju som du säger lokala system, men man gick väl först över till RT90 2.5 gon V?
Citera
2009-01-11, 12:59
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Vi gick över till nytt höjdsystem (RH2000) efter nyåret så jag har haft lite pyssel att få höjderna att stämma med GPS:en. Innan hade vi både RH70 och RH00 i samma kommun. Plan systemet har vi ett lokalt fortfarande.
Citera
2009-01-11, 13:08
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Nix! Jag brukar köra med programvaran Geopad från SBG i en Recon handdator, vilken jag använder både till min GPS från Leica och min totalstation Trimble 5600. Nu har jag inte erfarenhet av något annat direkt mer än en gammal CU, så det är svårt att jämföra, men Geopad fungerar bra i hop med programmet Geo som jag använder in min dator för att bl.a. bygga modeller till grävmaskiner, hyvlar och schaktmaskiner. Sedan är det bara att stoppa in samma modeller i min handdator om jag vill kontrollera det maskinerna har gjort.
GEO använder jag också det är bra. Vi har köpt in en ny TSC2 handdator från trimble så ja håller på och försöker lära mig den.

Att bygga modeller i Geo har jag aldrig prövat. Det låter avancerat. Menar du att du kan kontrollera hur resultatet blev genom att föra tillbaks informationen från maskinen till GEO?
Citera
2009-01-11, 14:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
GEO använder jag också det är bra. Vi har köpt in en ny TSC2 handdator från trimble så ja håller på och försöker lära mig den.

Att bygga modeller i Geo har jag aldrig prövat. Det låter avancerat. Menar du att du kan kontrollera hur resultatet blev genom att föra tillbaks informationen från maskinen till GEO?
Nja, en väldigt enkel modell behöver inte vara så komplicerad. I Geo kan du ha en autocadritning öppen med världskoordinater, t.ex. en VA-ritning. Gör ungefär så här för att göra en modell över en VA-grav mellan två brunnar.
  1. Skapa en punktfil i Geo. Sätt in en punkt för varje brunn och ge dem rätt plushöjd. Drag sedan en linje mellan dem.
  2. Använd verktyget parallella linjer för att göra en ny linje på var sida för schaktbottenkanten så att du får graven så bred som du vill ha den. En 300-ledning ska ha en grav som är 1,00 m. Kopiera sedan in de båda nya linjerna i geo-filen.
  3. Sedan ska du ha en slänt också, ska vi säga 4:1. Använd verktyget parallella linjer igen på de två nya linjerna du skapade. Välj att flytta dem 0,5 m. Sedan kopierar du in även dem i geo-filen och höjer linjena med 2 meter och får då schaktkrönet.
  4. Nu har du fem linjer, den mellan de båda brunnarna, två linjer för schaktbotten och två linjer för schaktkrön.
  5. Nu ska du skapa en terränmodell, jag tror det är gå till Data i menyn och välj skapa terrängmodell. Vips så har du en modell över en VA-grav som du kan lägga in i en Georog till en grävmaskin. Du kan även använda den i din geopad för att kontrollera när de grävt, helt suveränt när man t.ex. stöter på berg i graven, då ställer du bara din lodstav var du vill på berget och ser hur lång det är ner till färdig botten, dvs. hur mycket de ska spränga.

Jag vet inte hur terrängmodeller fungerar med Trimble, men det borde fungera även om det kanske är lite trixande.
Senast redigerad av Kämpendahl 2009-01-11 kl. 14:28.
Citera
2009-01-11, 14:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag vill bara nämna att du även kan ha Geopad i din TSC2 som finns att köpa från SBG. Det är kanske inget jag skulle satsa på om jag inte hade behov av det, men det är bra om du känner till det i alla fall

Vad har du haft tidigare för handdator? Jag misstänker att TSC2 innehåller allt nödvändigt som finns, framförallt att du kan jobba grafiskt genom att i fönstret bara peka på baslinjer och punkter du ska sätta ut. Du kan använda väglinjer, profil och skevning och kanske massberäkningsfiler också. Jag misstänker att du även kan ha en enklare autocadritning som bakgrund om du vill och sedan orientera dig grafiskt i den. Jag vet inte riktigt vad du har för behov, jag är mer inriktad på sådant som har med byggverksamhet inom mindre områden att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in