2008-12-20, 20:16
Medlem
Detta är tråden för alla Domare som har frågor eller åsikter som man vill dela med sig av eller för alla fans som undrar om regler eller sådant. OBS!! Vill inte ha några klagomål eller "hot" riktade till domare. Bra frågor får bra svar, precis som på isen!

Jag undrade lite om ett tecken (för många spelare på isen) När man gör tecknet så visar man upp 6 fingrar. Men hur blir det om det drabbade laget bara är t.ex. 4 på isen för att dom har en spelare utvisad. Visar ni upp 5 eller 6 fingrar då? Jag var lite osäker men visade 6 för sysns skull :P
Citera
2008-12-21, 00:54
Bannlyst
Tecknet för utvisningen, too many men on the ice är att visa upp sex fingrar.
Citera
2008-12-21, 00:56
Medlem
sleinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wibbe39
Detta är tråden för alla Domare som har frågor eller åsikter som man vill dela med sig av eller för alla fans som undrar om regler eller sådant. OBS!! Vill inte ha några klagomål eller "hot" riktade till domare. Bra frågor får bra svar, precis som på isen!

Jag undrade lite om ett tecken (för många spelare på isen) När man gör tecknet så visar man upp 6 fingrar. Men hur blir det om det drabbade laget bara är t.ex. 4 på isen för att dom har en spelare utvisad. Visar ni upp 5 eller 6 fingrar då? Jag var lite osäker men visade 6 för sysns skull :P

Domarjävel! Håll käften!
Okej, skämt åsido :P

Det officiella tecknet är sex fingrar, oavsett hur många de är på planen. Tecknet betyder ju inte sex spelare på banan utan för många spelare på banan. Så du gjorde rätt och kan sova gott
Citera
2008-12-21, 04:10
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Vad gäller vid straffslag? Jag har, utan att ha forskat i det, för mig att domaren brukar blåsa direkt. Jag har under mina 15 år som åskådare aldrig sett en domare ta en avvaktande straff. D.v.s. man låter spelet fortgå efter förseelsen och låter det anfallande laget spela ut anfallet så att säga.
Citera
2008-12-21, 04:11
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleinad
Domarjävel! Håll käften!
Okej, skämt åsido :P

Det officiella tecknet är sex fingrar, oavsett hur många de är på planen. Tecknet betyder ju inte sex spelare på banan utan för många spelare på banan. Så du gjorde rätt och kan sova gott

Domare från Skellefteå kan göra tecknet med en hand
Citera
2008-12-21, 12:15
Medlem
sleinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Vad gäller vid straffslag? Jag har, utan att ha forskat i det, för mig att domaren brukar blåsa direkt. Jag har under mina 15 år som åskådare aldrig sett en domare ta en avvaktande straff. D.v.s. man låter spelet fortgå efter förseelsen och låter det anfallande laget spela ut anfallet så att säga.

Det där har ändrats ganska nyligen.
Det har alltid varit så att man blåser så fort "chansen" är över, man avvaktar alltså inte ett straffslag.
Men det har ändrats (tror det var förra året) så att man kan avvakta straffslaget, men jag tror att man ändrade tillbaka det till i år. Kommer tyvärr inte ihåg vad de sa på kursen och efter att ha skummat igenom både regelbok och case book hittar jag inget svar på frågan.

Själv gör jag det enkelt för mig och blåser så fort chansen är avslutad.
Citera
2008-12-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Domare från Skellefteå kan göra tecknet med en hand

hahahahahaha fan vad roligt hahahahaha
Citera
2008-12-23, 17:23
Medlem
Crazy JOs avatar
Hur räknar domarna till 3 sekunder när målvakten har tagit pucken för blockering, klocka eller ??

När kom det att det skulle bli icing när pucken gick genom målområdet ?

Blir det automatiskt matchstraff när nån släpper/kastar handskarna ?

Vad gäller när det är tekning...varför byter de ut så många tekare...och oftast gör de enkelt för sig att ta bort anfallande lag....bara en reflektion !!??
Citera
2008-12-24, 01:19
Medlem
sleinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy JO
Hur räknar domarna till 3 sekunder när målvakten har tagit pucken för blockering, klocka eller ??

Finns ingen regel som säger att målvakten måste hålla i tre sekunder. Gammal myt eller möjligtvis gammal regel.

Citat:

Hösten 2006 eller 2007. Tror det var 2006.

Citat:
Blir det automatiskt matchstraff när nån släpper/kastar handskarna ?

Nej, att kasta handskarna ger dock automatiskt 10 minuter, personligt straff.

Citat:
Vad gäller när det är tekning...varför byter de ut så många tekare...och oftast gör de enkelt för sig att ta bort anfallande lag....bara en reflektion !!??

En godkänd tekning är ungefär så här:
- Alla spelare står stilla.
- Endast tekarna är innanför ringen, dvs ingen annan får smyga in
- Tekarna står rätt uppställda
- Ingen "lufttekar"

Varför vissa domare gör det lätt för sig på det sättet kan de nog själva bara svara på. Jag tycker själv jag är väldigt rättvis när jag byter tekare, den som felar åker helt enkelt

God Jul!
Citera
2008-12-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy JO

Citat:
Ursprungligen postat av sleinad
Hösten 2006 eller 2007. Tror det var 2006.

Den regeln tycker jag var konstig redan från början. Varför hade man den? Öppen kasse ba "å den gliden nästan in! Men det var så nära så vi behöver inte blåsa icing :P
Citera
2008-12-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wibbe39
Den regeln tycker jag var konstig redan från början. Varför hade man den? Öppen kasse ba "å den gliden nästan in! Men det var så nära så vi behöver inte blåsa icing :P

Om jag fattat detta rätt så e du ruggigt för att det ska blåsas icing jämt?
Citera
2008-12-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Om jag fattat detta rätt så e du ruggigt för att det ska blåsas icing jämt?

Va? Kan du omformulera dig? Jag fattade inte vad du skrev
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in