Citat:
Ursprungligen postat av Rearden
Nu läser jag ju bara i I1an i linköping, men jag har inte ens hört talas om att man får formelsamlingar här.. måste säga att det hade känts sjukt mycket trygger om jag hade haft en sån framför mig. Det kanske är lättare att tvinga in formlen än att lära sig den, men lära sig hur den fungerar är ju iaf rätt kul, trycka in hur den ser ut är ju bland det tråkigaste man kan göra
Jo, i mattekurserna vid LiTH används normalt inga formelsamlingar. Då är det bara att nöta in skiten. Det är trist, men jävlar vad man har igen den mödan senare. So hang in there!
Till TS: Jag är snart färdig byggnadsingenjör och jag kan lugna dig med att säga nej, det är inte så mycket matte. Är ju en del i början, men det lugnar ner sig efter ett tag. I mattekurserna där jag läser (LiTH) används inga formelsamlingar. Däremot används det i många andra kurser som innefattar beräkning (och det är ganska många kurser).
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Jag tror det beror på att många tvivlar på den egna förmågan och ger upp på första försöket eftersom de intalar sig själva att de inte kommer att lyckas. De har aldrig lärt sig ta motgångar eftersom någon alltid hjälpt dem och kan därför inte handskas med dem.
Jo, det är nog sant, men jag tror också att det är den sedvanliga jante-lagen som suger ut folks motivation och målmedvetenhet.